Jump to content
Annons

Yamaha HS50 M aktiv monitor


Hassebo

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en aktiv studiomonitor som ligger i prisklassen 3-4000. De monitorer som jag haft ett extra öga på är bl.a. Event tr-5 som fick bra betyg i Studio, samt Fostexs pm-05.

Nyligen stötte jag dock på Yamaha HS50 M. En monitor som det dragits paralleller till Yamahas flaggskepp NS-10 med och som jag sett många lovord om när jag googlat runt. Är det någon i sällskapet som har erfarenheter kring denna monitor? Jag har hittat den för 3000:- / paret på ett ställe vilket känns som ett mkt fördelaktigt pris!

Monitorn är tänkt att användas i min "hemmastudio" i lägenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör HS50 och är hittills nöjd. De är lite skarpa i diskant och övre mellanregister men detta är tydligen (enligt försäljaren) signifikativt för Yamahas monitorer.

Hade tidigare ett par PM-0.5 men de blev lite "bumliga" i mitt lilla sovrum. Annars kändes de oxå väldigt behagliga, lite "rundare" i ljudbilden än HS50.

Du missar tyvärr lågbasfrekvenser med HS50-monitorerna, men det är ju något man försakar med de flesta mindre monitorer.

Jag kör en iMac och monitorerna matchar denna löjligt bra med sina vita membran...om man nu även är lagd åt det estetiska hållet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i samma knipa. Jakt efter billiga första-monitorer.

Har sneglat lite på ett par använda behringer 2031A. Men det är svårt att få provlyssna hur de funkar i lägenheten. Det verkar som om rummet spelar stor roll.

Det har visserligen varit mycket monitor trådar på sista tiden. Och alla säger att man ska lyssna och finna några som faller en i smaken.

Men de som låter bäst kanske döljer det man vill höra. Det handlar inte om att vara en fröjd för örat, utan låta så naturligt som möjligt.

Så ljudet i mixen ska vara ok om man nu spelar i 19kr öronsnäcker eller BW högtalare. Hur hör man det då?

Men om jag vänder på frågan. Finns det några som har blivit totalsågade som man bör undvika?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

NS-10 är väl allmänt känt som skitreferensen. Alltså, man mixar med sina Genelec, och kopplar med jämna mellanrum in sina NS-10:or som en slags realitycheck. Vad jag har förstått så låter NS-10:orna ganska dåligt, och är närmast populära för att dom a ) finns överallt i alla studior och b ) man kan lita på att dom låter lika sinsemellan. Därav en referensstandard, men det betyder inte att dom sku låta bra.

Detta är min tolkning på den information jag har googlat, inte min egenhändiga erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missar tyvärr lågbasfrekvenser med HS50-monitorerna, men det är ju något man försakar med de flesta mindre monitorer.

Jovisst, lågbasfrekvenserna missar man ju överlag med de mindre monitorerna om man inte hänger på en subbas.

Men annars då. Du som både använt HS50 och PM-0.5. Vilka skulle du helst rekommendera? Det viktigaste för mig är ju att monitorerna är så ärliga som möjligt så att mixen sedan låter tillfredsställande när jag spelar den i andra ljudsystem (konstiga krav va... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Baselementets storlek avgör ju till en del hur lågt du kommer. 6,5" hör till små, större än det kan klassas stora. Men sanningen är givetvis mer invecklad än så. Genelec's 8040 kommer till 48Hz (obs! vid -2dB), och är 6,5". I många fall kan argumenteras att man inte behöver en subwoofer då. Andra kommer inte nödvändigtvis till såna här tal med andra metoder än större element.

Nåja, sen är ju passiva monitorer ett kapitel för sig, men de räknas ju inte riktigt, eller va 😳.

I varjefalla kan man säga att en högtalare med 8" element inte heller fysiskt kan kallas liten mera, så senast vid 8" element är högtalaren på alla sätt stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars då. Du som både använt HS50 och PM-0.5. Vilka skulle du helst rekommendera?

Som så många andra säger, det är bara att försöka få till en provlyssning hos närmsta återförsäljare. Gärna en jämförande där du snabbt kan switcha mellan monitorerna och A-B-lyssna samma stycke på båda.

Jag upplever HS50 som öppnare än PM-0.5, men PM-0.5 som fylligare än HS50. Jag har inte på något sätt dämpat/isolerat något extra där jag sitter med mina monitorer (sovrummet) och då upplevde jag som sagt PM-0.5 som något bumliga i det lägre mellanregistret.

Se'n är även HS50 lite nättare (mindre låda) vilket jag tyckte kändes bra, men det kanske inte spelar någon roll hos dig? Men, det enda raka är troligen att som jag inledningsvis skrev försöka få till en rekorderlig provlyssning.

Kan inflika att jag A-B-lyssnade HS50 gentemot ett par Genelec 8020A (tror de heter så, är minstingen i serien) och det var, tyvärr, ganska stor skillnad i upplevelse. Men, så kostar de dubbelt upp mot HS50 (vita ytterligare en tusing) och det orkade inte min plånbok med. Kan dock konstatera att man får helt enkelt vad man betalar för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, provlyssning är ju det bästa alternativet i slutändan. Tänkte glida in på Musikbörsen och lyssna lite på deras utbud i eftermiddag. Tyvärr har dom väl dock inte alla modeller som jag är intresserad av. Just nu känns iaf HS50'n intressant med Event TR-5 som outsider.

Nu har jag dock fått nys på ännu ett alternativ som känns riktigt intressant. Alesis M1 aktiv MK2 känns väldigt lockande. Den ska även klara av frekvenser ner till 38 Hz och rekommenderas lite här och där på nätet. Djungelsnåren blir tätare....

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jep. Kom ihåg att alla högtalare klarar av frekvenser ner till 1Hz (och under), poängen ligger i VAR tillverkarna drar gränses. Alttså huru mångs dB's dämpning som räknas som nedre gräns för frekvensrespons. Jag har sett allt frän -2dB till -6dB, och där sitter du sen mitt i soppan med att jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jep. Kom ihåg att alla högtalare klarar av frekvenser ner till 1Hz (och under), poängen ligger i VAR tillverkarna drar gränses. Alttså huru mångs dB's dämpning som räknas som nedre gräns för frekvensrespons. Jag har sett allt frän -2dB till -6dB, och där sitter du sen mitt i soppan med att jämföra.

Visa mig en högtalare som spelar ner till en Hz. Då de flesta högtalare idag använder sig av basreflexlådor så sitter det oftast ett högpassfilter (strax under avstämningsfrekvensen) som förhindrar att elementet inte gör utslag den inte klarar.

När det gäller likheter mellan HS-50 och NS-10 så är dom nog väldigt få… och varför NS-10 är så populär är för mig ett mysterium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...