Jump to content
Annons

Keyboard till Reason


trancedanne

Recommended Posts

Tjena, jag har producerat ett antal år men är usel på att skapa melodier så stunden har kommit till att skaffa en midi keyboard. Min fråga är vilken som är den mest prisvärda? Behöver inget avancerat bara något jag kan spela på liksom, har kollat på ozonic och den verkar väldigt bra. Någon som kan rekommendera något speciellt?

Mvh

Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Behöver inget avancerat bara något jag kan spela på liksom

Om du inte behöver några rattar eller reglar för midistyrning, och bara klaviatur?

Köp en beggad synt eller keyboard för en tusenlapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en billig "Edirol PC-50". kostar 1500:- Har pitch/modulation wheel oktav knappar iställningsbar anslgskänslighet & 49 fullstora tangenter.

Ett mycket bra köp som passar till både mac och Pc genom usb. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat vill jag helst slippa, lite kvalite får det var 🙂

Det var det dummaste jag hört.. Köper du begagnat så får du kvalité utan att behöva betala fullpris..

Annars så har CME justa keyboards.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat vill jag helst slippa, lite kvalite får det var 🙂

Det var det dummaste jag hört.. Köper du begagnat så får du kvalité utan att behöva betala fullpris..

Annars så har CME justa keyboards.. 😮

Precis som Hegobald skriver, så snackar vi om bra grejjer till ett bra pris. För det första, gör skillnad på synt och midiklaviatur. Med synten får du ju stora möjligheter att skapa egna ljud. För det andra så har ofta lite lagom gamla syntklaviaturer mycket mycket bättre kvalité än dagens midiklavar.

Däremot ser jag att du kör reason, och det kan ju påverka, eftersom du då har ganska begränsade möjligheter att spela in din synt. Valet att därför köra midiklav blir ganska logiskt. Där skulle jag helt klart rekommendera CME UF serien, för att klaviaturen är fenomenalt bra för det priset. Däremot har jag hört lite negg om pitchbenden. Personligen upplever jag slidersarna lite sladdriga och nästan en aning korta. Men det är en smaksak. Tycker du de är stora, kolla in novations klavar, för små för mig, men skön känsla i klaven. Mycket rattar om det är det du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle helt klart kört på Novation X-station eller ReMOTE SL. De har båda ypperliga möjligheter att styra Reason mm direkt. Sedan är klaviaturen väldigt bra på dem. ReMOTE har bland annat den nya Automap funktionen med stöd för Reason, Cubase SL/SX 3 och Logic 7 bland annat..

Läs mer här

http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/x-station-25

http://www.novationmusic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...