Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Just nu har jag kopplat studiomonitorerna direkt i ljudkortet men funderar pÄ att köpa en liten gullig behringer mixer. Kommer ljudet att fÀrgas eller förÀndras av mixern?

Annons
Postat

RÀkna inte med att ljudet blir bÀttre. Varje grej emellan pÄverkar ljudet pÄ nÄgot sÀtt. Men det Àr inte heller sÀkert att det blir sÀmre alls. Allt beror pÄ. Just de billigaste mixerborden pÄ marknaden, oavsett mÀrke, Àr ju gjorda med en hel del kompromisser. SÄ det kan brusa en del. Om det stör Àr dÀremot inte sÀkert.

T.

Postat

Jag upplevde ingen skillnad (Har ocksÄ en Behringer mixer) För övrigt anser jag det vara mer imponerande att göra bra lÄtar pÄ billiga grejer Àn pÄ dyr utrustning. Jag menar; bra utrustning gör en inte till en bra lÄtskrivare :rolleyes:

Postat

FrÄga: Varför vill du koppla monitorerna till en mixer?

Om mixern bara ska anvÀndas för ut-ljudet Àr det vÀl inga större problem med brus. Mixern Àr jÀttebra att ha om du har latency pÄ ljudkortet och inte vill tumma pÄ inspelningskavaliteten.

Robertus: Är det lĂ€ttare att skirva bra lĂ„tar om man har en skitbra mixer?

Jag ser inte det sjÀlvklara sambandet. :rolleyes:

Postat

Jag antar att han pÄ ett enkelt sÀtt vill kunna justera monitornivÄn utanför mjukvaran. Det Àr ju lite bökigt att ratta de tvÄ separata volymkontrollerna pÄ monitorerna (som i mitt fall dessutom sitter pÄ baksidan). Vore skönt att kunna stÀlla dom en gÄng för alla och sedan anvÀnda nÄgot mera lÀttillgÀngligt för volymjustering.

Har sjÀlv umgÄtts med tanken pÄ en enklare mixer. Samson har en specialgrej för det: C-Control, men det kÀnns lite overkill i mitt fall. En billig mixer kan man dessutom anvÀnda till annat. Har tittat pÄ Behringers UB802 som kostar runt 6-700 spÀnn. Modellen under, UB502, fick fint betyg i Sound On Sound och det poÀngterades att den kunde vara ett bra val som "problem solver", vilket Àr ungefÀr vad jag behöver.

Postat

FrÀmst för att kunna byta mellan hörlurar och högtalare. Hörlurar och högtalare Àr typ hELT olika grejer sÄ man mÄste checka att det lÄter bra i bÄde. Sen blir grannarna lacka om det ljudar efter 22 sÄ dÄ ska hörlurarna i. Jobbigt att krypa bakom datorn varje gÄng. Och sÄ sjÀlvklart att ha en liten smidig hÄrdvaruvolymkontroll och slippa klicka i windows.

Postat

Jo, det Àr ju smidigast. Men för att ÄtergÄ till din frÄga om brus och störningar, sÄ tror jag inte att det blir nÄgot problem. Jag har aldrig haft problemet i alla fall.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

En dum frÄga kanske... :rolleyes:

Hur kopplas de aktiva monitorerna frÄn ljudkortet?

kör man en rca ut frÄn kortet dÀr man fölÀnger left och right och kör in dem i varje monitor eller hur ser det ut?

(Har aldrig sett hur de ser ut baktill) 🙂

Postat

sÄ dum var vÀl inte frÄgan?

Postat

Ljudkorten ser olika ut. Monitorer har oftaste tele/XLR ingÄng dÀr bak. Sen fÄr man vÀlja sjÀlv hur man kopplar dom.

Postat

ok, tack... det var XLR jag ville komma fram till :-)

Postat (redigerat)

hĂ€r kommer en frĂ„ga som kanske e lite off-topic och dum haha men kommer monitorerna funka som datorns högtalare sĂ„ att om man tittar pĂ„ dvds i datorn sĂ„ fĂ„r man ljudet frĂ„n monitorerna? svara hellre "ja" Ă€n "det kan man vĂ€lja..." 🙂

Redigerat av Torre
Postat

"ja"

Postat

En billig lösning för ljudkort -> mixer -> monitorer (aktiva) Àr Tapco 6306. Den har separat volymkontroll för monitorer och hörlurar. Tapco (Mackie) har vÀl rÀtt bra ryckte ocksÄ om man oroar sig för ljudkvaliteten. Jag hade en liten phonicmixer förut (1202?), men den gick sönder efter ett tag. Ljudet lÄtar inte lika .. 'jobbigt' som med phonicmixern heller.

Men tro inte manualen till Tapcon nÀr det gÀller att koppla den till datorn för att anvÀnda bÄde som monitorkontroll och som inspelningsgrunka med samma kopplingar. Vill man spela in enligt deras kopplingside (och jag har inte kommit pÄ nÄgon som funkar) sÄ fÄr man vÀlja att antingen - höra ljudet man spelar in, eller ljudet frÄn ljudkortet.

Verkar rĂ€tt bekymmersamt kan jag tĂ€nka mig? 🙂

Om denna typ av koppling Ă€r viktig finns ju annars Soundcraft Compact 10 och 4. Men de saknar aux send, sĂ„ det blir svĂ„rt att höra nĂ„got reverb om man vill sjunga in (hur kan man missa sĂ„dana detaljer??). För övrigt har de bra kontroller för monitorer och hörlurar (tvĂ„ hörlursutgĂ„ngar, en med allt, och en för 'artisten' dĂ€r man kan vĂ€lja mixen av inspelat (saker kopplade till synten som inte ska spelas in just 'nu' och ljudkortets utgĂ„ng) och det som ska spelas in 'nu') 😛

Samson C-Control Ă€r ocksĂ„ byggd för det du frĂ„gade efter (ser inte exakt vad du frĂ„gade efter, eftersom jag bara kan se de senaste tio inlĂ€ggen 🙂). Den har fler in- och utgĂ„ngar. Men bara för monitoring, inte inspelning.

Lycka till

Björn

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Vad du verkar behöva Ă€r en omkollningsenhet av nĂ„got slag. Kolla hos Kjell och Co. De har en SP-.19 4Way Audio Controll för ca. 200 - 250 spĂ€nn. Funkar utmĂ€rkt som in till min HiFi, dĂ€r jag har kopplat dator, rullbandspelare och dekoder, m.m. Hitta inte katalogen just nu sĂ„ produktnummert kan jag inte bidra med. 🙁 Good luck 🙂

Postat
En billig lösning för ljudkort -> mixer -> monitorer (aktiva) Àr Tapco 6306. Den har separat volymkontroll för monitorer och hörlurar.

bild

Den har 4 ingÄngar och preamps och hela köret. Jag behöver bara en ingÄng, ingen förstÀrkning alls, och sÄ tvÄ separata ut för hörlurar och aktiva monitorer. Jag skulle nog betala för mer Àn jag behöver om jag köpte Tapco 6306

Vad saknar den hÀr som Tapco har förutom antal ingÄngar?

eurorack ub502

Postat
Vad du verkar behöva Ă€r en omkollningsenhet av nĂ„got slag. Kolla hos Kjell och Co. De har en SP-.19 4Way Audio Controll för ca. 200 - 250 spĂ€nn. Funkar utmĂ€rkt som in till min HiFi, dĂ€r jag har kopplat dator, rullbandspelare och dekoder, m.m. Hitta inte katalogen just nu sĂ„ produktnummert kan jag inte bidra med. 🙁 Good luck 🙂

Jo, fast hade tÀnkt mig ett par volymkontroller ocksÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.