Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Helt ny version med massvis av nya funktioner!

Ta den gÀrna pÄ en liten testrunda och hojta tillbaka vad ni tycker. ProcessoranvÀndning, interface, ljudkvalitet och dylikt. HÀr Àr en screenshot pÄ hur synten ser ut just nu:

subduer-b6.jpg

SubDuer

För de som undrar sÄ Àr förresten synten gjord i SynthEdit och stöder dÀrmed endast PC.

/Majken

Redigerat av Majken
Annons
Postat

Jajemen rockfart, det vore uppskattat. SĂ„ det Ă€r bara att sĂ€tta igĂ„ng och göra en, hör av dig nĂ€r du Ă€r klar 😛

/Majken

Postat

FÄr ta ner och testa sÄ snart jag har tid. Det Àr lite vÀl sent just nu och jag ska upp vid 6 imorgonbitti >_< .

Postat

VarsÄgod Rockfart:

Jag ÄteranvÀnde en gammal snutt jag gjort, inte vÀrldens roligaste ljudklipp men det Àr nÄn sorts liten melodi, en basgrej och lite olika trumljud. Allting Àr hursomhelst bara SubDuer och alltsÄ inga effekter, samplingar eller liknande.

/Majken

Postat

Smaskens ljud 😎

har laddat hem den, skall strax testa om

den funkar med Muzys sequenser som jag anvÀnder.

Tack 😠

Postat

Tack och bock!

Jag pysslar vidare med att fintrimma den och testa lite nya funktioner 😳

/Majken

• 2 veckor senare...
Postat

Pompompom.. Nu Àr beta 2 slÀppt, buggfixar, nya funktioner, tillfixat interface och sist men inte minst, 16 inbyggda presetljud. Ladda hem, testa och hojta till vad ni tycker. Skrik gÀrna till om ni Àr sugen pÄ att göra ett par presetljud till nÀsta release ocksÄ.

www.majken.se/subduer.htm

/Majken

Postat
Pompompom.. Nu Àr beta 2 slÀppt, buggfixar, nya funktioner, tillfixat interface och sist men inte minst, 16 inbyggda presetljud. Ladda hem, testa och hojta till vad ni tycker. Skrik gÀrna till om ni Àr sugen pÄ att göra ett par presetljud till nÀsta release ocksÄ.

www.majken.se/subduer.htm

/Majken

den ser ganska smaskig ut.. ska nog prova hemma sen... Ă„terkommer med reslutat 😎

Postat

Testat och framförallt imponerad av att den Àr sÄ snÄl för att vara synthedit synt. Ska göra light versioner av mina syntar och plocka bort effekterna och se var jag landar :/ (Fast Ä andra sidan har jag sÀllan mindre Àn 4 osciallatorer, osiris har 4 Pad har 12) Den lÄter mycket fint och rent! LÄter som nya oscillatorer, men jag kan ha fel. Enkel att begripa och lÄter mycket trevligt. Kanske kan sparka ur mig ett 80tals kit ur den om du vill. Kanske tar ett tag, men Àr nog vÀrt ett go.

Kanske skulle jag vilja ha ett större GUI till den, men det Ă€r nog ocksĂ„ allt. Jo! En sak till, en tom presetbank. Och eller om du kommer pĂ„ hur i hela friden man gör en sĂ„n: en resetknapp till alla kontroller. I sĂ„ fall PMa mig sĂ„ kan jag sĂ€tta in i mina syntar 😉

Postat

Tack och bock! Att fĂ„ ner processoranvĂ€ndandet Ă€r ju lite pillrigt. Iofs Ă€r jag ibland lite manisk vad gĂ€ller det, jag blir överlycklig nĂ€r jag kan koppla om nĂ„got sĂ„ att det anvĂ€nder 0.01% mindre datorkraft 🙂

Hemligheten till varför den drar sÄ lite Àr att disten anvÀnds som vca dÀr nivÄn frÄn volymenvelopet blir pregain volym i CK_Warp. SÄ nÀr du trycker off pÄ disten sÄ stÀller den sig egentligen i Bypass lÀge och tvingar ned nivÄn till ett rimligt vÀrde. Lite underligt kopplande, men det hade en fin bi-effekt. Disten Àr helt polyfonisk och distar not för not. Vilket leder till att ett ackord inte kommer ge mer dist p.g.a. en högre sammanlagd in volym. IstÀllet Àr disten alltid baserad pÄ volymen hos varje enskild ton. Samma sak med ringmod'en, in i filtret Àr dock synten monofonisk vilket spar en del cpu.

SĂ„g förresten att folk hojtade om att dina syntar var bra pĂ„ KVR! Grattis! 😄 - Riktigt skoj att se att folk uppskattar SE kreationer och Ă€nnu trevligare nĂ€r det rĂ„kar vara en svensk hygglo prick som hĂ€nger hĂ€r pĂ„ forumet 🙂

FĂ„r lite Ă„ngest över att jag inte hunnit testa dina syntar riktigt Ă€n.. men jag ska ta tag i det.. jag lovar! 🙁

Ett 80-tals pack vore stenskönt! Vad gĂ€ller interfacet sĂ„ skall jag förĂ€ndra det lite till nĂ€sta större uppdatering. Detta kommer att göra det nĂ„got större, eller nĂ„got glesare. Jag kommer Ă€ven att lĂ€gga till lite nya grejer som key-tracking pĂ„ filtret och eventuellt lĂ€gga en pan-modul i slutet för att kunna göra synkade lfo panningar. En tom ljudbank kan jag absolut fixa till! 🙂

/Majken

Postat
Tack och bock! Att fĂ„ ner processoranvĂ€ndandet Ă€r ju lite pillrigt. Iofs Ă€r jag ibland lite manisk vad gĂ€ller det, jag blir överlycklig nĂ€r jag kan koppla om nĂ„got sĂ„ att det anvĂ€nder 0.01% mindre datorkraft 🙁

Hemligheten till varför den drar sÄ lite Àr att disten anvÀnds som vca dÀr nivÄn frÄn volymenvelopet blir pregain volym i CK_Warp. SÄ nÀr du trycker off pÄ disten sÄ stÀller den sig egentligen i Bypass lÀge och tvingar ned nivÄn till ett rimligt vÀrde. Lite underligt kopplande, men det hade en fin bi-effekt. Disten Àr helt polyfonisk och distar not för not. Vilket leder till att ett ackord inte kommer ge mer dist p.g.a. en högre sammanlagd in volym. IstÀllet Àr disten alltid baserad pÄ volymen hos varje enskild ton. Samma sak med ringmod'en, in i filtret Àr dock synten monofonisk vilket spar en del cpu.

SĂ„g förresten att folk hojtade om att dina syntar var bra pĂ„ KVR! Grattis! 🙂 - Riktigt skoj att se att folk uppskattar SE kreationer och Ă€nnu trevligare nĂ€r det rĂ„kar vara en svensk hygglo prick som hĂ€nger hĂ€r pĂ„ forumet 🙂

FĂ„r lite Ă„ngest över att jag inte hunnit testa dina syntar riktigt Ă€n.. men jag ska ta tag i det.. jag lovar! 😄

Ett 80-tals pack vore stenskönt! Vad gĂ€ller interfacet sĂ„ skall jag förĂ€ndra det lite till nĂ€sta större uppdatering. Detta kommer att göra det nĂ„got större, eller nĂ„got glesare. Jag kommer Ă€ven att lĂ€gga till lite nya grejer som key-tracking pĂ„ filtret och eventuellt lĂ€gga en pan-modul i slutet för att kunna göra synkade lfo panningar. En tom ljudbank kan jag absolut fixa till! 🙂

/Majken

Ska klura lite pĂ„ CPU grejjen dĂ€r. Om du vill kanske du kan optimera mina syntar (HOHOHOO... 🙂 )

Jo, jag blev mycket förvÄnad över hojtandet pÄ KVR. Stillar deras hunger just nu och försöker ge dem sÄ mycket info de önskar. LÀgger Àven upp den gamla NERVE skorven i skrivande stund.

Ljudbanker Ă€r bra (men saknar en init knapp pĂ„ MÅNGA syntar...) och jag ska se om jag kan svĂ€nga ihop nĂ„got. Brukar bli rĂ€tt 80tals aktigt nĂ€r jag skruvar fram ljud.

PS: Testa testa testa! 🙂

Postat

Jimea som hÀnger pÄ VSTForum sverige har knÄpat ihop en lysande lÄt med SubDuer. Som kort och gott heter "Subdue You". LÄten hittar ni hÀr:

/Majken

Postat

Jag har jobbat vidare pÄ synten och har fixat till en hel del grejer. Jag har Àven lagt till lite nya funktioner som exmepelvis 24dB LP och HP filter, Filter Keytracking, Panorering och förbÀttrat lite detaljer i grÀnssnitter. Jag har Àven lyckats skÀra ned lite till pÄ processoranvÀndningen och fixat lite trassel som bör göra att den funkar bÀttre i de flesta vÀrdprogrammen. HÀr Àr en liten smygtitt:

http://www.majken.se/SubDuer-b3-preview.jpg

Med lite tur har jag beta 3 fÀrdig i helgen eller tidigt nÀsta vecka.

/Majken

• 2 veckor senare...
Postat

Beta 3 Àr slÀppt!

En hel bunt nya funktioner och bugfixar. Ladda hem och testa!

http://www.majken.se/subduer.htm

I SubDuer finns nu Àven ett inbyggt delay, hÀr Àr tvÄ exempel pÄ hur smÄ ljudsnuttar kan lÄta med och utan delay:

/Majken

Postat (redigerat)

Har ingen större koll pĂ„ sĂ„nna hĂ€r synthar, men laddade hem o lekte lite och börjar tycka Ă€ndĂ„ Ă€r lite skojj o pilla med alla smĂ„ rattar.. SĂ„hĂ€r blev det iaf 😄

[EDIT]

Förslag: Skulle man kunna ordna sÄ att det gÄr panorera ut oscillatorerna om man vill?

Bugg (??): Tillsammans med en Waves Q4 ballade det ur totalt ett par ggr. (Sitter i logic pÄ pc, och jag vet att det Àr si och sÄ me vissa vsti och logic)

Redigerat av VacUm
Postat

VacUm: Att panorera ut oscillatorerna hade varit fullt möjligt att göra, men tyvÀrr skulle dÄ synten ta nÀstan dubbelt sÄ mycket cpu p.g.a. att filter och dylikt mÄste vara i stereo.

Vad var det som hÀnde nÀr det buggade och hittade du nÄgot Äterkommande?

Skön lĂ„t 😄

/Majken

Postat

NÀr jag slÀngde pÄ en Q4 pÄ samma spÄr som din VSTi sÄ började det bara bröööta som fasen lite dÄ och dÄ. Detta har hÀnt innan med vissa pluggar som inte funkar ihop.

Gjorde virveln frÄn nÄgot vind-ljud som var med. Blev riktigt fint tyckte jag.. Vill du ha me den bland presetsen sÄ tjoa till!

Postat

Vill bara sĂ€ja "VILKE SKÖN JÄVEL" (synten alltsĂ„)

ska bli riktigt kul att sÀtta sig ner med denna Ä jobba fram nÄ hÀrliga ljud.

har bara suttit 10min med den Àn, men det kÀnns som att man kan skruva fram underbara ljud med den. Kommer att passa mej perfekt!!!!

Kör den i Fruity Loop.

Postat

BeatMax som hjÀlpt mig göra presets och leta buggar har tydligen gjort en liten tabell dÀr han testat processoranvÀndning pÄ olika pluggar. Det Àr vÀl inte nÄgon vetenskap det handlar om men enligt hans tester anvÀnder SubDuer mindre cpu Àn exempelvis Synth1, FreeAlpha och Pro-53. Det var t.o.m. sÄ att SubDuer tillsammans med Cheezemachine var den VSTi av ca: 20 han testat som var cpu snÄlast :rolleyes:

VacUm: Skumt, skall se om jag kan plocka hem demoversionerna av wavespluggarna och testa lite. Jag skickar ett PM till dig med en mail adress sÄ fÄr du gÀrna skicka presets du gör, spara dem som fxp eller fxb.

PerkaBalo: Tack och bock! Hojta till om du fÄr ihop nÄgra trevliga ljud som jag kan lÀgga med i kommande versioner.

/Majken

Postat

Majken/

Har nu suttit Ä skruvat lite pÄ SubDuer ....tÀnkte jag skulle skicka en kort lÄt till dej (kanske) till helgen. har du nÄn MSN?

JÀvligt rolig grÀj det hÀr du!

Postat
Majken/

Har nu suttit Ä skruvat lite pÄ SubDuer ....tÀnkte jag skulle skicka en kort lÄt till dej (kanske) till helgen. har du nÄn MSN?

JÀvligt rolig grÀj det hÀr du!

Du har ett PM 😉

/Majken

Postat

ser nice ut, sĂ„ den Ă€r nedtankad och ska testas. lyckas jag ratta in nĂ„gra skruvade ljud blir den sĂ€kert featured i nĂ€sta kreation 🙂

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

TÀnkte bara sÀga att beta 4 Àr ute. I denna Àr det en nÀve nya presets, uppsnyggat interface och nu finns det Àven HADSR envelopes. NÄgra smÄ missar i beta 3 Àr Àven ÄtgÀrdade. Ladda hem och testa!

http://www.majken.se/subduer.htm

/Majken

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Har gjort fÀrdigt beta 5 som fixar en del buggar och förbÀttrar grÀnssnittet. Dessutom har jag slÀngt ihop en sida att samla mina smÄ VST projekt pÄ.

Nyheter i beta 5:

* Mjukare animationer pÄ rattar och reglar

* Denormaliserings felen ÄtgÀrdade

* Distortionen förbÀttrad

* Mono lÀget förbÀttrat

* 25 nya förinstÀllda ljud

http://www.majken.se/vst

/Majken

Redigerat av Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.