Jump to content
Annons

Genelec, Genelec eller Dynaudio

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej, problemet som gäller är följande. Jag har blivit erbjuden att inhandla (begagnat) nån av följande:

1. Genelec 1029A + 1091A

2. Genelec 8030

3. Dynaudio BM5A

Provlyssning har jag enbart möjlighet med de första. Med vilken helhet kommer jag "närmast"? Med subwoofern kommer jag lågt, right, men 1029:rna har i sig själv ganska dålig respons på lägre frekvenser. Blir det gap trots att subbaren borde vara ganska bra anpassad? 8030:orna är nyare och har större basdriver. Dynaudio har jag ingen erfarenhet, men många svär på att de utklassa Genelec.

Erfarenheter mottages, såväl som kommentarer.

Som andra alternativ skulle vara nånting nytt från T-butiken som t.ex 2031A med 8" baselement. Där är jag lite rädd för att mina närliggande väggar, CRT-skärm och lilla bordsyta blir ett problem.

Btw, jag får betala ungefär 800€ för vilket som helst av alternativen, så pengarna avgör inte i detta fall. Behringers burkar blir ju billigare förstås. Vad annat tittar jag på i 800€ prisklass? (jep, jag klarar av att titta i T-butikens prislista själv, men vad jag vill höra är vad nån egentligen använder och till vad i denna nämnda prisklass).

Rummet jag mixar i är ganska litet, 2.5 x 3.5 meter, med en hel vägg i fylld av böcker. Inget optimalt utrymme, men det här lever jag med.

mvh, Thomas Tvivlaren

Redigerat av tsmalmbe
Annons
Postat

Att ha en sub kan vara ett stort plus då du i ett sånt litet rum kan ha högtalarna närmare väggarna utan att få så stora utsläckningar, går att experimentera fram för bästa respons. Har bara lyssnat på alternativ nr.1. och jag tycker förvisso att genelec överlag gör ganska ont i öronen med deras diskant men den går ju att dämpa. Men för ca 10k kr får du ganska bra prylar och tittar du på begagnat så finns det en hel del bra stundtals som du kanske kan komma billigare undan med...Gå till någon butik och provlyssna med egna skivor (och egna mixar) och lyssna på vad du tycker låter bäst...

Postat (redigerat)

de flesta verkar anse att nya 80XX serien utklassar gamla genelec modellen - bättre stereobild, något snällare diskant, jämnare frekvensgång,.. ehh bättre i allt, om man får tro omdömena. Jag har bara använt gamla 1031 och det var ingen favorit för mig (dock smaksak, se nedan). Det jag vet om nya 80xx serien kommer från onlineforum och en god vän till mig som just köpt 8040 (jag har inte hunnit lyssna på dem än) och tidigare hade dynaudio BM6A.

genelec och dynaudio modellerna du nämner är båda mkt bra, men skiljer sig åt i ljudkaraktär.

genelec 80XX serien är otroligt analytisk med skarpa transienter och extrem definition.

Dynaudio använder en "soft tweeter" som ger mjukare diskant. Det är superb och fin mid+diskant, men inte riktigt samma skärpa som nya genelecsen.

Har inte någon erfarenhet av BM5A... däremot BM6A som har samma tweeter. BM5A har crossover vid 1500Hz istället för 2200Hz (bm6a). Det gör att den inte kan spela lika högt, och har då även ett svagare baselement (50W). BM6A modellen kan man nästan uppleva som att övre mid är något lite dämpad.. troligtvis uppför sig BM5A på ett liknande sätt.

Så det blir lite en smaksak vad man väljer. Själv föredrar jag en mjukare diskant som inte ger lyssningströtthet lika snabbt (all den där skärpan kan vara tröttande). Om jag var tvungen att välja genelec skulle jag ta den nya modellen.

Egentligen skulle jag nog rekommendera en något större monitor, genelec 8040 eller bm6a, för att få lite bättre basåtergivning.. men sub är ju ett alternativ! genelec 8030 med sub.. mums! Den nya genelec serien pumpar ut rätt bra med bas trots storleken. Det beror antagligen på en ganska avancerad basreflexport..

Redigerat av el davo
Postat

future music jämför genelec 8030 på ett ganska tydligt sätt med 1029 modellen i den här recensionen:

www.genelec.com/pdf/fm_review.pdf

Postat

Personligen är jag hopplöst förälskad i Genelec 8030. Ljudbilden är precis i min smak med bra botten(fantastisk tom med tanke på storleken) och bra mellanregister. Dom som inte gillar 8000-serien verkar mest tycka att det är lite klen diskant i dom. Folk som mixar mycket rockgitarrer har sagt en del om att det är svårt att få fram bra tryck medan jag själv är ganska känslig för diskantrika monitorer. Däremot har jag inte träffat någon som tyckt direkt illa om dom.

Hade jag bara pengar hade dom varit inhandlade för länge sen...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det verkar som om jag får klara mig med 1029 +sub i detta skede. Priset gick ned med 50€ och transporten på ett hundratal kilometer kommer att ingå. Så det får gå, dessutom har jag ju påbörjat mitt mixningsprojekt redan med 1029:or, så dom "känner" jag lite redan.

Dynaudiona verkar enligt vad jag läst sakna lite i nedre delarna. Borde ju då antagligen vara sexorna man väljer. Såna finns inte till salu just nu.

Angående 8030 var valet svårare. Vad jag läste i reviewen (linken ovan, tack för det, den luslästes den artikeln) så är ju 8030:an bas-starkare. Men det med ett reflexrör. Detta kan bli ett problem, eftersom jag har grannar baom väggen. Med en sub tror jag mig kunna kontrollera lite bättre hur jag dirigerar basen, så det inte dunkar hos grannarna.

Vet inte om mina motiveringar är bra, men jag lär också bli av med 1029A + sub för samma pris som jag inskaffar dom för. ganska lätt. Således blir den potentiella förlusten ganska liten.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ännu en fråga: om jag har problem vid 200-250Hz, beror det på närheten av väggar. 30 cm till bakväggen (betong), ech 10cm till ena högtalarens sida (en gungande, icke bärande mellanvägg)??

Nu så klipper jag skarpt basen och sången på 250Hz området, men skjuter jag mig i foten då?

Postat (redigerat)
Ännu en fråga: om jag har problem vid 200-250Hz, beror det på närheten av väggar. 30 cm till bakväggen (betong), ech 10cm till ena högtalarens sida (en gungande, icke bärande mellanvägg)??

Nu så klipper jag skarpt basen och sången på 250Hz området, men skjuter jag mig i foten då?

30cm till bakre vägg ger en notch (vågdal) vid 287Hz pga reflekterad bas med omvänd fas.

http://www.genelec.com/support/faq/faq23.php

Så du har kanske en liten topp något lägre ner.

10cm till sidovägg ger problem högre upp (~1Khz) pga kamfiltereffekter.

250Hz uppfattas som en "loudness" frekvens.. så om du kapar där låter det som att basen och mid höjs. Det känns som att man blir av med lite otydlighed i låga mids.. Att kapa 250 Hz i sången känns ändå hyfsat safe, men ta det försiktigt med basen.

Hur mycket kapar du?

Du kan ju mäta upp ditt rum med hjälp av en billig omni-mik och EFT acoustics demo, så får du svart på vitt om det känns intressant..

http://www.etfacoustic.com/download.html

Kanske läge att kolla lite på billiga lösningar för akustikbehandling, typ rockwoolplattor täckta med tyg diagonalt över rummets hörn? (eller vägg/tak om det inte finns plats för annat)

- david

Edit: varför inte prova två olika mixar, en där du mixar som du gör nu, och en annan där du sparar lite mer runt 250. Ta sedan med och lyssna på andra ställen för att jämföra.

Redigerat av el davo
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Återigen en mycket bra länk. På sidan presenterass 3 alternativ för att lösa problemet. Alla involverar att flytta på högalaran. Hjälper det inte alls att såtta ljuddämpning bakom högtalarna? Nåt mjukt material, typ dundynor etc.?

Postat
Återigen en mycket bra länk. På sidan presenterass 3 alternativ för att lösa problemet. Alla involverar att flytta på högalaran. Hjälper det inte alls att såtta ljuddämpning bakom högtalarna? Nåt mjukt material, typ dundynor etc.?

visst alltid en början, prova. du kan även testa att plugga igen basreflexporten om den är riktad bakåt... men då stryper du liksom hela basregistret..

så börja med att flytta runt högtalarna.

och lite rockwool i hörnen behöver inte alls bli dyrt. det ger antagligen minst lika mkt för ljudet som uppgradering till genelec 8030... 😆

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jepjep. Nu har ju inte 1029:orna nåt reflexrör överhuvudtaget. Märkte dessutom att då jag går 1,5 meter bakåt från min "triangel" till dörren, dundrar basen (från subben) utav ett fan. Idag har jag mixat med dörren öppen, och basen blev lite vänligare, inte lika död vid triangelpositionen.

Hoppeligen får jag subben utbytt mot an 1091A nu och blir av med 7050:an, som ju inte är planerad för 1029:orna. Låter lite som om den sku vara i motfas ibland t.om...

Redigerat av tsmalmbe
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jeps, nu har jag alltså mina 1029A och en 1091A. Subbaren låter betydligt bättre än vad 7050:an lät med samma högtalare. En njutning med andra ord. Detta trots att 1091A är en enkel paffburk i jämförelse med 7050:an. Nu ska vi se om jag lär mig mixa nånting också på kuppen.

Redigerat av tsmalmbe
Postat
Jeps, nu har jag alltså mina 1029A och en 1091A. Subbaren låter betydligt bättre än vad 7020:an lät med samma högtalare. En njutning med andra ord. Detta trots att 1091A är en enkel paffburk i jämförelse med 7020:an. Nu ska vi se om jag lär mig mixa nånting också på kuppen.

okej kul att det går framåt! hoppas du blir nöjd med mixresultaten. men.. vad betyder "en enkel paffburk"?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

7050 är en jävlig tung aluminium/metallburk som är formad som en sjunkbomb:

7050A-large.jpg

och 1091A är tillverkad av faner eller nån dylik tunn paffliknande konsistens:

1091a.jpg

(det man ser i övre ändan är alltså motsvarande förstärkare som ligger i en 1029A, då får man hum om storleken)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.