Jump to content
Annons

Boktips?!


ThomasJ

Recommended Posts

Någon som har bra tips på böcker som handlar om att skapa musik med sin dator?

Har någon gammal bok om MIDI ifrån sådär 80talet, men letar efter nått nyare, kanske något som fins på något av dom större biloteken osv

Boken vill jag hellst skall vara på svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag förnyar tråden med ytterligare en bokfråga. Finns det ngn "ljudteknik-bibel" som man måste ha? Tänkte börja läsa på lite, och även bra att ha tillhands då och då. Skönt om det inte alltid vore test-och-misslyckande fenomenet som är ens lärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Den absolut MEST klassiska är:

Ljudteknikens ABC av Lennart Zetterlund (tror han heter så)

Finns att köpa på adlibris för ca 200 kr och uppdateras frekvent med nya utgåvor hela tiden. Används som grundhandbok på många ljudtekniksutbildningar på yrkes och högskolenivå.

Den är basic men går igenom ALLT lite lätt och hela boken är på svenska.

Han som skrivit den har jobbat på SR i många, många år.

Sedan om man är lite mer intresserad av kablar, el, kalibrering så har jag en ljudbibel som jag köpte när jag läste PA-teknik i Piteå som heter:

Sound Reinforcment Handbook

Som är en bok skriven av Yamaha som går mer i detalj in i komprimering, eqar, mixerbord och elektroniken bakom. Kalibrering, rullband. Den är stor tjock och jag använder den som ett stort uppslagsverk som besvara de mesta frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som tusan för svar! Har sökt runt litegrand på nätet, och det finns ju mycket, men lite segt att beställa böcker utan att höra sig för. You rule !

Det blir ju definitivt Ljudteknikens ABC, skönt att ha ngt på svenska. Sedan får man väl inhandla eftersom... den där tegelstenen du pratade om Mindjive är väl rätt dyr misstänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sound advice on-serien har väl rekommenderats i studio. Jag har köpt Sound advice on compressors, limiters and gates och jag tycker att den var bra men ibland lite för avancerad för mig. Tror att man måste läsa den och lyssna på ljudexemplen flera gånger för att få det att fastna eller så är jag ovanligt trög, jag har bara hunnit läsa den en gång ska nog kolla igenom den ett par gånger till. Funderar på att köpa ett par till i serien är lite sugen på Sound Advice On Equalizers, Reverbs & Delays.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som också tycks bli allt vanligare är olika programkurser via DVD. Det finns en uppsjö t e x digital doctor, som gör kureser för i stort sett alla program. Enkla och interaktiva filmer.

http://www.digitalmusicdoctor.com/

I takt med att programmvaran blir mer och mer komplicerad så behövs väl den här typen av produkter. manualer i alla ära, men har man skaffat sig ett antal olika program och en hoper plug-ins så är det inte alltid man orkar med att läsa en 150 sidors manual på engelska. I början innan jag fattade mig på begreppen så var det helt obegripligt vad saker och ting handlade om.

Typ: "direct connect the asio driver with the dueeling banjo and take a Shrubbery and do the hokey pokey when you conncet the asio driver configuration to this device ..." 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...