Jump to content
Annons

Cubase SX


whitesnake_03

Recommended Posts

Hej!

här kommer en väldigt dum fråga 😎 sitter med Cubase SX, och försöker komma på hur man lägger spåren man spelat in på i takt med varandra...jag har spelat in först ett trumkomp, sedan så spelar jag in gitarren, men då hamnar den helt i otakt med trummorna 🙂

jag har letat efter något sätt att få spåren i takt men ja hittar inge...

PS! jag är nybörjare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag löser det genom att dubbelklicka på spåret som är i otakt, sen flyttar jag event start markören tills där spåret ska börja eller där jag vet att det är en takt går.

Sen när du går tillbaka till huvudfönstret så lägger jag "boxen" med dens nya startposition där jag vill ha den. Du har fattat hur det funkar med "use quantisize" annars så lär dig. Handlar om hur känsligt det ska vara när du flyttar runt "ljud boxarna".

Och sen när du dubbelklickar på spåret igen så kan du flytta event start så mycket du vill ha med, om du nu fick ta bort mycket för att hitta en punkt som är i takt.

Jag tycker det är en smidig lösning, kanske finns något bättre sätt men jag tycker detta funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt "dra&släpp". Men det kanske är samma sak?

Har du rätt drivrutin till ljudkortet? Jag hade samma prob, och hade av misstag angett en DirectX driv i "device setup"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen det är ju det han säger! Han frågar om du har rätt drivisar till ditt ljudkort så att du faktiskt kan spela upp i takt. om du har angett fel drivisar i Device Set Up, så kan det bli riktigt knasigt. (inga svordommar :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan får rätta mig om jag förvirrar det.

Nu vet jag inte hur oerfaren du är och vad du har för ljudkort, (jag har terratec phase 22)

men om du har ett ljudkort som du kan ändra på

asio bufferten (latency=fördröjning) kan det se ut så här..

i asio control panelen försöker du ha så låg latency som möjligt

utan att det blir en massa oljud som typ knaster och så..

längre fördröjning= mindre krävande för datorn.

mindre fördröjning= mer krävande för datorn.

devices.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte får någon ordning på? Hur gör du när du försöker rätta till problemet? Ange gärna vad du har för dator och ljudkort så kanske jag eller någon annan här kan hjälpa dig att lösa ditt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min förklaring var att fixa redan inspelat spår som är i otakt vilket var din ursprungliga fråga. Det här med latency och ljudkort har jag inte bra koll på.

Tyvärr är jag inte inloggad på operativet med cubase för den kan inte nyttja nätet. Så tyvärr kan jag inte kolla. Men får förklara utifrån minnet.

Alltså, om du ska få ett osynkat spår synkat i cubase:

Det inspelad spåret är oftast längre än det du hör. Du säger åt cubase att bara spela upp en viss del genom att dra dessa ljudboxars ändar så att lådan blir längre eller kortare. Prova att hålla över kanten på sidan av boxen så kommer det upp en pil åt båda håll som mus-indikator. KLicka o dra så märker du att längden förändras.

När du drar och längden förändras så flyttar du "event start" och "event end". Men i stora steg och väldigt svårt att få fason på.

Event end och start är var på ljudet som cubase ska spela upp av hela wave filen som ligger i projektmappen. Kolla i poolen så får du se vad för filer som finns sparade, tidigare inspelningar och dylikt. Bara så du vet så sparar cubase allt.

Och nu till ett exempel som visar hur du går vidare med att finjustera dessa.

Ett exempel, här har du spelat in sång till musiken, och sången är i otakt. Och där musiken börjar så ska sången vara:

"Sometimes i Feel like I"

Men du hör bara

"etimes I feel like I dont have a..."

Öppna den ljudlådan med sången. Dubbelklicka på den.

Titta där du börjar höra ljud på lådan så ser du något som heter event start. Flytta event start tills precis innan "Sometimes I feel"

Stäng fönstret

Nu vet du att spåret börjar i takt. Alltså, boxens kant kan du lägga mitt på ett takt slag och det är i fas.

Efterssom sången skulle börja samtidigt som musiken så flyttar du den boxen som var i otakt (sången i exemplet) så att vänsterendarna på sångspåret är synkat med vänsterenden på musikspåret (efterssom de båda skulle starta samtidigt).

Hoppas du förstod nu. Tycker jag har varit övertydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad menar du med "angett en Direct X driv i "device setup"?

Om du tittar i Device setup, och väljer "VST Multitrack", Där under fliken Setup

finns en dropmeny som heterASIO driver. (Se bilden på Peters inlägg)

I den menyn hade jag råkat välja "Direct X blabla driver" - fats jag SKULLE ha klickat på "Inspire Presonius" (mitt ljudkort).

Detta till synes oansenliga lilla misstag gjorde att ljudet "kom fram till" Cubase nästan en hel sekund senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur. Men du kanske borde kolla på Pelle Rylanders tips och kolla så att du har rätt ASIO-inställningar (M-audio ASIO i ditt fall, vet inte riktigt vad den heter i ditt fall) så kommer spåren rätt på en gång och du slipper flytta spåren efter du spelat in dom.

Kolla även, som jag tror att någon tidigare nämnt, hur mycket du har i buffersize. Det gör man på ljudkortets kontrollpanel. Ju mer du har där desto mer latency. Det allmänna rådet brukar vara att du ska ha max 10 ms latency (dvs rätt låg buffersize) vid inspelning och sen när du mixar kan du ha mycket mer (dvs högre buffersize) utan att det märks.

En "varning": om du har för lite i buffersize så att din dator inte klarar av det så kan det börja knastra och klicka när du spelar in och lyssnar. Du får testa dig fram.

*edit* förtydligade lite

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är latency?

Är det tiden det tar för ljudet att gå in i datorn, och sen ut i ljudkortet till monitorerna när man spelar in.

Eller

Är det tiden det tar mellan jag slår på strängen och ljudet är inspelat i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...