Jump to content
Annons

Balansera gammal Luxormick -


joachime

Recommended Posts

Jag sitter och servar/löder lite. Tar hand om prylar jag ägnat lite för lite uppmärksamhet den senaste tiden. 😕

Bland annat en gammal snygg Luxormick. Till utseendet påminner den om Sennheisers md409. Antagligen sitter det samma membran i.

Hursomhelst, när jag köpte den satt det en 3-polig tuchnelkontakt i änden av kabeln. När jag skulle sätta på en XLR upptäckte jag att kabeln var obalanserad.

Jag öppnade upp micken och där sitter en liten trafo (se bilderna nedan). Nu till frågan. Jag vill ta ut balanserad signal från micken. Vart på trafon tar jag den kalla (cold) signalen? Ha tagit några suddiga (skakig hand) bilder som kanske kan hjälpa...

Vänliga hälsningar,

Joachim

mick.jpg

mick_trafo.jpg

mick_trafo2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du vill ha balanserad signal så ska du kolla efter ett "mitt-uttag" på trafon..... det ska användas som jord

Sen e vardera "ände" på trafon varm resp. kall signal....

Redigerat av Hype
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack!

Som det verkar vara kopplat nu används de två utgångarna i ändorna. så jag gissar att det som används som jord egentligen är en "kall" signal.

Jag gör ett test när jag får tid och återkommer i den här tråden.

Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja den som vart kopplad som jord obalanserat blir kall signal när du balanserar signalen.....

vi väntar med spänning..... =)

Redigerat av Hype
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har också en del gamla mickar som jag skulle vilja ha balanserade.

Går det att göra?

Vad menar ni med varm & kall?

Har tex några Grundig-mickar som har en liten trafo i din-uttaget. Går de att göra om till balanserade m. XLR? Jag har försökt att bara löda en övergång men det låter faen. Någon som är insatt i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...