Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har anvÀnt Reason ganska lÀnge... 3-4 Är kanske, men jag har aldrig förstÄtt mig pÄ Dr.Rex, eller jo, men jag har avfÀrdat den som en loopspelare.

http://www.reasonbanks.com/

GÄ in pÄ den sidan och tanka ned refillen INDI:GO, i den refillen Àr det nÄgra Dr.rex loopar, men vilken anvÀndning har man av dom egentligen?... Man kan vÀl inte konstruera en melodi av det?

Vad ska man ha dom till egentligen? 😏

Annons
hybner (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har anvÀnt Reason ganska lÀnge... 3-4 Är kanske, men jag har aldrig förstÄtt mig pÄ Dr.Rex, eller jo, men jag har avfÀrdat den som en loopspelare.

http://www.reasonbanks.com/

GÄ in pÄ den sidan och tanka ned refillen INDI:GO, i den refillen Àr det nÄgra Dr.rex loopar, men vilken anvÀndning har man av dom egentligen?... Man kan vÀl inte konstruera en melodi av det?

Vad ska man ha dom till egentligen? 😏

Om man har en tex lÄng sampling sÄ kan det va soft Ä göra det till en rex sÄ att inte hela samplingen fortsÀtter Ä spela nÀr man tryckt pÄ stop, sen kan du ju modifiera dina loopar med rexen

Redigerat av hybner
Postat

att ha en loop uppklippt i .rex Àr suverÀnt om du vill göra variationer i en ljudfil, sÀrskilt om det Àr en trumloop. vill du ha ett litet fill? flytta runt ett par bitar och hux flux, du har nu ett fill. eller Ätminstone en variation.

dr. rex ger dig möjligheten att leka. sen Àr det upp till dig och din kreativitet liksom.

Postat

haha. Jag som anvÀnder minst en Rex i varje lÄt!

Funkar utmÀrkt till trummor eller melodislingor!

Sen kan man ju förvrĂ€nga sĂ„ mkt mer nĂ€r man har allting uppklippt ocksĂ„ 😕

Postat

Okej,

Hur skall man dÄ bÀst anvÀnda looparna i refillen som jag lÀnkade till...? AnvÀnda dom som dom Àr.... loopa dom...?

Ingen som kanske orkar skapa nĂ„t litet exempel sĂ„ en idiot som mig fattar. Ganska pinsamt att jag fortfarande inte lĂ€rt mig den devicen đŸ„°

Postat (redigerat)

Hej!

Jag tycker den Àr suverÀn! Den Àr nog (nÀstan) det enda jag verkligen saknar nu nÀr jag inte anvÀnder Reason nÄ mer!

Om man har en loop och behöver transponera den mer en ngn enstaka ton men vill behÄlla tempot sÄ Àr oftast enda sÀttet att göra detta

med tillrÀcklig kvalitet just DR.Rex! Sen Àr det Àven mycket snabbjobbat om man vill gÄ in och Àndra volym/pan/pitch pÄ enstaka delar av en loop!

Men det bÀsta Àr nog att man via ReCycle ges möjlighet att groove-kvantisera egna loopar sÄ dom helt plötsligt svÀnger annorlunda och passar in!

Okej, det gĂ€ller ju alla REX men Doktorn ör mer lĂ€ttjobbad ocg snabbare. Snygg, snabb och skön = DR.Rex 😄!

Redigerat av Hans
Postat
Okej,

Hur skall man dÄ bÀst anvÀnda looparna i refillen som jag lÀnkade till...? AnvÀnda dom som dom Àr.... loopa dom...?

Ingen som kanske orkar skapa nĂ„t litet exempel sĂ„ en idiot som mig fattar. Ganska pinsamt att jag fortfarande inte lĂ€rt mig den devicen 😄

alltsÄ. Jag hörde inte pÄ refillen nu. men det Àr ju bara att leka runt! SjÀlv kör jag nÀstan aldrig en rexfil som den orginellt lÄter. Skulle ju likavÀl bara kunnat sampla rakt av isf.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄdÀr ja, har slÀngt ihop en fil lite snabbt som visar vad man kan göra med Rex. Dt Àr inget avancerat alls, har inte gjort jÀÀÀttemycket med filerna.

Ladda ner filen

har bara anvÀnt rex-filer frÄn Indi-GO! och Factory Soundbank...

Hoppas den kan vara till nytta.

EDIT: Kan berÀtta lite mer ingÄende vad jag gjort, sÄ du ser/hör lÀttare.

Jag har struktureat om nÀstan alla filer i sequencern, och Àndrat en del instÀllningar för tonhöjd och filtret. Bl a sÄ gungar LFO pÄ pitchen pÄ en av filerna.

Sedan du Àven göra pÄ detta vis.

Redigerat av MarcusRombo
Postat

Tackar!

Var nĂ„got sĂ„dant jag var ute efter ja, det hjĂ€lpte pĂ„ rejĂ€lt ang förstĂ„elsen. Nu skall jag skruva lite 😉

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Vad bra!

Dr. Rex kan ju göra lÄngt ifrÄn mycket, det Àr ju ingen mirakelmodul liksom. Men nog tror jag att du kommer fÄ en del anvÀndning för den i framtiden nu nÀr du vet vad du kan göra med den.

Postat
Hej!

Jag tycker den Àr suverÀn! Den Àr nog (nÀstan) det enda jag verkligen saknar nu nÀr jag inte anvÀnder Reason nÄ mer!

Om man har en loop och behöver transponera den mer en ngn enstaka ton men vill behÄlla tempot sÄ Àr oftast enda sÀttet att göra detta

med tillrÀcklig kvalitet just DR.Rex! Sen Àr det Àven mycket snabbjobbat om man vill gÄ in och Àndra volym/pan/pitch pÄ enstaka delar av en loop!

Men det bÀsta Àr nog att man via ReCycle ges möjlighet att groove-kvantisera egna loopar sÄ dom helt plötsligt svÀnger annorlunda och passar in!

Okej, det gĂ€ller ju alla REX men Doktorn ör mer lĂ€ttjobbad ocg snabbare. Snygg, snabb och skön = DR.Rex 😄!

..varför anvĂ€nder du inte Reason mer Hansie pojken? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.