Dexter Postat 8 april 2006 Postat 8 april 2006 Hej! SÄ har jag gjort slag i saken, gÄtt och köpt mig en PC som jag tÀnkte anvÀnda nÀr jag spelar in. Har tidigare kört en Mac Powerbook G4 och mitt ljudkort M-Audio Firewire 410 utan nÄgra problem. Men nu, nÀr jag installerat drivrutinerna och ska köra i gÄng - det bara knastrar. Reason vill inte alls starta lÀngre. IRQ-konflikt? NÄn som har nÄt tips? Jag kör en HP t3350 med AMD Athlon 64 X2 3800+. Moderkortet ska visst ha ATi Radeon Xpress 200 kretsar. Tacksam för alla förslag och idéer. HÀlsn Dex
onid Postat 8 april 2006 Postat 8 april 2006 Hej! SÄ har jag gjort slag i saken, gÄtt och köpt mig en PC som jag tÀnkte anvÀnda nÀr jag spelar in. Har tidigare kört en Mac Powerbook G4 och mitt ljudkort M-Audio Firewire 410 utan nÄgra problem. Men nu, nÀr jag installerat drivrutinerna och ska köra i gÄng - det bara knastrar. Reason vill inte alls starta lÀngre. IRQ-konflikt? NÄn som har nÄt tips? Jag kör en HP t3350 med AMD Athlon 64 X2 3800+. Moderkortet ska visst ha ATi Radeon Xpress 200 kretsar. Tacksam för alla förslag och idéer. HÀlsn Dex kolla buffervÀrdet i programet. fÄr jag frÄga varför du bytte till PC?
Dexter Postat 8 april 2006 TrÄdstartare Postat 8 april 2006 HjÀlper inte, vad jag Àn gör. Och just nu frÄgar jag mig ocksÄ varför jag bytte frÄn Mac till PC... (Fast anledningen Àr att Macen Àr min arbetsgivares och jag ville ha en privat dator till musikskapandet.) /D.
Bone Postat 8 april 2006 Postat 8 april 2006 Kan vara att du kör WinXP med Sevice pack 2. HÀr Àr nÄgra lÀnkar till andra med (kanske) samma problem. M-audio firewire solo Motu 828mkII M-audio Firewire 410 Hoppas du fÄr till det.
Dexter Postat 8 april 2006 TrÄdstartare Postat 8 april 2006 Fast om det Àr sÄ att det Àr XP och SP2 som spökar med kortet, sÄ borde det vara kÀnt i annan omfattning. I datorn jag köpte sitter FW-portarna direkt pÄ moderkortet. Kan det hjÀlpa om jag köper ett PCI-Firewirekort och stoppar i, tro?
Bone Postat 8 april 2006 Postat 8 april 2006 Fast om det Ă€r sĂ„ att det Ă€r XP och SP2 som spökar med kortet, sĂ„ borde det vara kĂ€nt i annan omfattning. Hur menar du nu? Det Ă€r kĂ€nt att sp2 drar ner hastigheten pĂ„ Firewireporten. Microsoft har slĂ€ppt en patch som ska Ă„tgĂ€rda det problemet (inte sĂ€ker pĂ„ hur bra den funkar). RME har gjort en guide i hur man "nergraderar" sitt firewire frĂ„n sp2 till sp1. I datorn jag köpte sitter FW-portarna direkt pĂ„ moderkortet. Kan det hjĂ€lpa om jag köper ett PCI-Firewirekort och stoppar i, tro? Jag vet faktiskt inte. Jag hade ingen firewireport pĂ„ mitt moderkort sĂ„ jag köpte till ett och det har inte funkat felfritt för mig. Kolla dock noga vad det Ă€r för PCI-kort du köper. För 410 har inte stöd för NEC 1394. SjĂ€lvklart var det ju ett sĂ„nt jag köpte först, nĂ€r jag köpte mitt PCI-firewirekort đ Firewire host controllers based upon the NEC 1394 Chipsets are not recommended for use with the Firewire 410.
classic Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 En kompis till mig har just det kortet och det knastrar om han inte har nÄgot anslutet i S/P-DIF.
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Med PCI kort skall man ha IRQ 15 eller lÀgre. Om det Àr sÄ med FW vet jag inte. Vad som hÀnde mig efter att bytt frÄn Mac till PC var samma sak som hÀnt dig. Knaster, fast inte hela tiden. Det visade sig att jag hade fÄtt IRQ17 pÄ mitt PCI kort. Det Àr en virtuell adress som man delar med mÄnga enheter. Kan vÀl sÀga att PC var bra nÀra att Äka ut under de tvÄ veckor som jag meckade med ljudkortet. NÄvÀl M-Audio har en bra beskrivning pÄ hur du Àndrar IRQ i XP med ditt kort. Löste mina problem.
Linus Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 I datorn jag köpte sitter FW-portarna direkt pÄ moderkortet. Kan det hjÀlpa om jag köper ett PCI-Firewirekort och stoppar i, tro? Ja, en separat Firewirecontroller har löst knasterproblem med Firewireljudkort förr. MEN, innan du springer och köper - testa verkligen att alla andra fall Àr uteslutna. Dvs. att du inte har rÄkat sÀtta för lÄg latency till ljudkortet, drivrutinskrockar osv.
Pelle Rylander Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Hej! Det finns en annan trÄd om det hÀr, som du kunde kolla i: https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=9&t=23349 /Pelle
Bone Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Med PCI kort skall man ha IRQ 15 eller lÀgre. Tack för tipset, hade ingen aning om det. NÄn som vet hur man Àndrar irq tilldelning? För mitt PCI-firewirekort Àr pÄ irqplats 17. HÀr Àr lÀnken till M-audio sidan med tipsen pÄ vad du ska göra om du har knaster och strul med ditt ljudkort
Linus Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 đ Min firewirecontroller pĂ„ PCI funkar skitbra pĂ„ IRQ 19.
Bone Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 đ Min firewirecontroller pĂ„ PCI funkar skitbra pĂ„ IRQ 19. Inte mitt đ . Det slutar aldrig tjafsa.
Linus Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 đ Min firewirecontroller pĂ„ PCI funkar skitbra pĂ„ IRQ 19. Inte mitt đ . Det slutar aldrig tjafsa. Fast jag har NEC-chipset och inget M-Audiokort. đ
Bone Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag har testat att byta till plats 19 bara för att se om det skulle vara nĂ„t magiskt med den PCI-platsen đ . Man kan ju alltid hoppas. För övrigt sĂ„ kan jag inte fĂ„ lĂ€gre pcinr pĂ„ mitt kort Ă€n 16. NĂ„n som har nĂ„gon aning om varför det Ă€r sĂ„? Jag kan inte heller manuellt Ă€ndra detta nr dĂ„ det Ă€r en plug'n'play enhet, mycket jobbigt och skumt.
Twilight_Zound Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Hade oxÄ det problemet fast pÄ en AMD athlon 2400+ och kortet DELTA1010LT. Bytte dator till en Intel P4 och dÄ funkade det utan problem... Kolla i en Inteldator om det blir samma problem...
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Ta bort paralellporten den ligger pÄ IRQ 7 har jag för mig. Avinstallera kort, stÀng av dator, ta ut kortet, boota om. StÀng av, stoppa in kortet igen pÄ en ny PCI plats. Installera om drivisar. Starta om. Om gud Àr med dig har IRQ i XP Àndrat sig.
Bone Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 (redigerat) Ta bort paralellporten den ligger pĂ„ IRQ 7 har jag för mig.Avinstallera kort, stĂ€ng av dator, ta ut kortet, boota om. StĂ€ng av, stoppa in kortet igen pĂ„ en ny PCI plats. Installera om drivisar. Starta om. Om gud Ă€r med dig har IRQ i XP Ă€ndrat sig. Har som sagt bara IRQ frĂ„n 16-21 av nĂ„gon konstig anledning. Testade att flytta runt kortet mellan alla lediga platser men det blev bara mellan 16-20. Tack för tipset Ă€ndĂ„. P.S gud verkar inte vara med mig nĂ€r det gĂ€ller datorer đł *edit* vad Ă€r paralellporten? Redigerat 9 april 2006 av Bone
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 (redigerat) P.S gud verkar inte vara med mig nĂ€r det gĂ€ller datorer đł *edit* vad Ă€r paralellporten? Han var inte med mig heller. Fick hjĂ€lpa till för att fĂ„ underverket att funka. Paralellport, fan vet nĂ„t med PC, nĂ„gon kankse vet. Stoppade man in skrivarkabeln dĂ€r kanske, vad vet jag? Redigerat 9 april 2006 av drloop
Dexter Postat 9 april 2006 TrÄdstartare Postat 9 april 2006 Tack för alla kloka ord. Jag ruttnade pÄ allt och bestÀllde ett M-Audio Delta 1010 som Àr PCI-baserat, sÄ förhoppningsvis ska det funka bÀttre. SÄ behÄller jag FW 410 och anvÀnder nÀr jag behöver vara mobil med Powebooken. HÀlsn D.
engineer Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Vill inte vara dryg Dexter, men du borde ruttnat och köpt en mac istÀllet...
drloop (oregistrerad) Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 (redigerat) Vill heller inte vara dryg, det krÄnglar med Mac ocksÄ... Men den Àr snyggare att titta pÄ. :-) Redigerat 10 april 2006 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Mmm, jag Àr rÀdd för att du kan fÄ liknande problem med ett PCI baserat kort... Men dÄ fÄr vi vÀl hjÀlpas Ät nÀr och om problem uppstÄr. :-) Vad skall du göra med det gamla ljudinterfacet? SÀlja?
classic Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Vill heller inte vara dryg, det krĂ„nglar med Mac ocksĂ„... Hur menar du dĂ„? đ
drloop (oregistrerad) Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Vill heller inte vara dryg, det krĂ„nglar med Mac ocksĂ„... Hur menar du dĂ„? đ Engineers inlĂ€gg. Skulle ha gjort en qoute sĂ„ att man ser att det var den jag kommenterade, ursĂ€kta.
classic Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Vill heller inte vara dryg, det krĂ„nglar med Mac ocksĂ„... Hur menar du dĂ„? đ Engineers inlĂ€gg. Skulle ha gjort en qoute sĂ„ att man ser att det var den jag kommenterade, ursĂ€kta. Jo, det förstod jag. Fattade bara inte vad du menade med att det krĂ„nglar med Mac ocksĂ„... đđđ
classic Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Va fan Ă€r du ironisk :-) đđ Vaaa, jag nÀÀÀÀ đźđ
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Vill heller inte vara dryg, det krÄnglar med Mac ocksÄ... SÀllan!
Dexter Postat 11 april 2006 TrÄdstartare Postat 11 april 2006 Mmm, jag Àr rÀdd för att du kan fÄ liknande problem med ett PCI baserat kort...Men dÄ fÄr vi vÀl hjÀlpas Ät nÀr och om problem uppstÄr. :-) Vad skall du göra med det gamla ljudinterfacet? SÀlja? Jag tÀnkte behÄlla det gamla ljudkortet och köra det med min Powerbook, som jag ju har kvar. Och varför skulle det knastra med ett PCI-kort ocksÄ menar du? Jag menar, dator Àr av absolut senaste modell och relativt kraftfull. Eller ligger det i PC-naturen att det sak jÀvlas per definition? /Trött Dex.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.