Jump to content
Annons

skolarbete, inspelningstekninker.


_johnny_

Recommended Posts

Hej, jag ska skriva om olika inspelningstekniker i ett arbete på skolan. Från första början fram till nu. Men det räcker inte med att skriva om dom. Jag måste jämnföra, och komma fram till slutsatser.

Jag vänder mig främst till er något, va ska man säjja....vuxnare :rolleyes: här på forumet, ni som har testat mycke genom åren. Har det nån gång stått mellan två eller fler olika system typ som med VHSen för ett par år sedan? Vilket valde isåfall ni? och varför?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag ska skriva om olika inspelningstekniker i ett arbete på skolan. Från första början fram till nu. Men det räcker inte med att skriva om dom. Jag måste jämnföra, och komma fram till slutsatser.

Jag vänder mig främst till er något, va ska man säjja....vuxnare 🙂 här på forumet, ni som har testat mycke genom åren. Har det nån gång stått mellan två eller fler olika system typ som med VHSen för ett par år sedan? Vilket valde isåfall ni? och varför?

Tack på förhand!

man kan förståss skriva om olika stereomikningstekniker etc.

en annan infallsvinkel som kanske skulle vara roligare för allmänheten att läsa om är kanske vilka lagringsmedier som används. eller kanske skriva om hur möjligheten till flerspårsinspelningar har påverkat sound.

området är så stort, så man kan välja nästan vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket vet du själv om sakfrågan då?

Gamla rullband versus cd-skivor (som ju faktiskt INGEN kan säga någonting om överhuvudtaget för den tiden har inte förflutit ännu med undantag för förra/första generationens skivor som började falla sönder/tappa lagring på SR-arkivet vilket var en katastrof...)är ju en vinkel.vhs/betamax etc en annan,personligen tror jag bra rullband typ ampex/quantegy 456 från rätt datum ca 1995 och framåt står sig bra,det fanns en period/generation band mellan 1985-1995 (har jag för mig) där dessa band idag "ruttnar" flagnar bort etc helt enkelt...gamla band från 60-talet är ju i princip remastrade i detta nu pga sin höga ålder och risken för oanvändlighet redan inträtt för länge sedan!

Vad gäller vanliga kasetter har jag fortfarande ett gäng som låter lika bra som för 20 år sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du ska börja med är att titta på Edison och hans Phonograph där han började med att fånga upp "Mary had a little lamb" och sedan titta vidare på utvecklingen av vaxrullar, metallplattor, rullband, stenkakor, vinylskivor o.s.v. där du tittar på hur materialet lagrats genom åren, allt från mekaniskt till magnetiskt till digitalt.

Sök på "Phonograph" så har du en ände att börja i.

Och när vi är inne på ämnet så hörde jag för några år sedan en Abba-låt som spelades upp där man växlade mellan olika inspelningstekniker. Från vaxrulle och framåt. Vill minnas att det var Tretov som gjort den. Fascinerande att höra hur ljudnivån upplevdes som mångdubbelt starkare desto fler frekvenser som fanns med i inspelningen.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Och när vi är inne på ämnet så hörde jag för några år sedan en Abba-låt som spelades upp där man växlade mellan olika inspelningstekniker. Från vaxrulle och framåt. Vill minnas att det var Tretov som gjort den. Fascinerande att höra hur ljudnivån upplevdes som mångdubbelt starkare desto fler frekvenser som fanns med i inspelningen.

jag hörde samma grejj för inte så länge sen jag med..

jävlans fascinerande!!!

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har ja kommit en bir påväg... har fått med praktiskt taget hela historian, men letar efter specefika skillnader i ljudet mellan inspelninar med rullbadare och datorer. Någon som vågar sig på att försöka förklara??

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
... men letar efter specefika skillnader i ljudet mellan inspelninar med rullbadare och datorer. Någon som vågar sig på att försöka förklara??

tja... en rullbadare ter sig väl annorlunda ljudmässigt då denne rullar i vattnet medans en dator mest står och knattrar. Har dock aldrig hört en rullabadare inspelad men lyckats få med datorsurr på alltför många av mina inspelningar.

Nädå, skämt åsido...kunde inte låta bli 😄😄

Enkelt så kan man väl säga att en inspelning med digital utrustning ofta kan bli lite väl ekakt och ibland lite kall jämfört med en analog inspelning som på grund av den analoga bandspelarens tonhuvud och band inte får samma brilljanta diskant samt att det går att överstyra signalen och därmed få mer eller mindre ihoptryckt och tätare ljudmaterial än från början (bandkompression) Detta gör att analoga inspelningar ofta låter lite mjukare och fetare än en digital inspelning gjord med dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...