Jump to content
Annons

Autotune utan Cher-effekt


saibot

Recommended Posts

Hej!

Har aldrig haft autotune, och vet inget om det, så två frågor:

1. Vilka är de bästa GRATIS autotune-programmen/pluggarna?

2. Kan man använda autotune bara för att rätta till EN felaktig ton, eller måste den ligga på hela låten, typ CHER?

Vänligen

Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mindjive (oregistrerad)

vet inte vad du har för platform, om det är mac/pc eller om det är AU eller VST

Kan vara bra att skriva om du letar efter pluggar.

hittade iaf efter 10 min's sökning på nätet:

http://www.kvraudio.com/get/2192.html

sen som svar på din fråga:

JA

Man behöver inte lägga det på ALLT, ett traditionellt sätt är att har sångspåret på en kanal. Under det spåret så har du ett till sångspår som du lägger din auto-tuner på. Sen klipper du bara ut dom enstaka sakerna som du vill "behandla" och lägger dom på spåret under. Så kommer bara dom grejerna att behandlas av pluggen.

Sen skickar du båda kanalerna till en groupchannel, eller en bus och så lägger du resten av dina effekter som eq, kompressor och liknande på bussen. Så kommer dom effekterna att påverka båda spåren (som då måste passera bussen/gruppkanalen).

Det är ett sätt. ett annat sätt är att lägga din autotuneeffekt på samma kanal som sångspåret. Sen så automatiserar du "bypassknappen" så att den slås igång när du vill det.

Redigerat av Mindjive
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

hittade iaf efter 10 min's sökning på nätet:

http://www.kvraudio.com/get/2192.html

Intressant!

Är det någon som provat (orkar prova) den här?

Jag har sett rekommendationer kring GVST-pluggarna i andra sammanhang, har dock ingen egen erfarenhet.

/Bengan

Har tyvärr inte provat än men det var en mkt bra länk, Mindjive! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dammar av denna tråd och undrar om någon provat?

Eller vet någon en annan vst autotune?

Finns det någon autotune som kan kopplas till midispår, midispåren visar meldoin och den transformerar rösten till detta läge. Eller tar den automatiskt till närmsta ton?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

...med varierande resultat... 🤪

Den bästa pitchkorrigeraren (Celemony Melodyne) kostar en del - men det finns även en mini-version av den (Uno), som är billigare och troligen duger till de flesta. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar fortfarande hur de funkar. Tar de till den närmsta tonen eller kan de vara midistyrda?

Var är enhancer jämfört med autotune?

Fått för mig att tunen ändrar läget och enhancer tar bort något av ljudet som är fel.

Linus: Ska kolla upp den. Men kommer säkert ligga över min budget.

Dyra tips claes...jag är på lågbudget just nu...och har lärt mig att det dyra är inte alltid bäst, men i många fall är det.

Blir nog gratisversionen som är länkad här uppe. Fortfarande ingen här som provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar fortfarande hur de funkar. Tar de till den närmsta tonen eller kan de vara midistyrda?

Var är enhancer jämfört med autotune?

Fått för mig att tunen ändrar läget och enhancer tar bort något av ljudet som är fel.

Linus: Ska kolla upp den. Men kommer säkert ligga över min budget.

Dyra tips claes...jag är på lågbudget just nu...och har lärt mig att det dyra är inte alltid bäst, men i många fall är det.

Blir nog gratisversionen som är länkad här uppe. Fortfarande ingen här som provat?

Jag har testat GSnap. Har ingen större erfarenhet av Auto-tune eller Melodyne, men tyckte den verkade fungera bra, både för små korrigeringar och "cher-effekter". Hur som helst var den lätt att förstå och komma igång med. 😆

Citerar från beskrivningen på KVR:

Once a pitch has been determined, GSnap applies the specified pitch-correction. There are two modes of pitch correction: fixed scale and MIDI. Fixed scale correction has a fixed set of snap-notes, while MIDI correction is controlled in real time by MIDI data.
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nog gratisversionen som är länkad här uppe. Fortfarande ingen här som provat?

Näpp vi väntar ju på din seriösa test!

På Cakewalkforum brukar den här G-pluggen nämnas i omväxlande positiva och andra ordalag.

Cakewalk Sonar skeppas oxå i senaste versionen med sin egen autotuner, V-Vocal. Den hittar melodin när jag sjunger med min kråkstämma, det gör inte alltid Melodynedemot som jag provat.

Min egen teori är att de här olika pluggalternativen funkar lite olika bra beroende på vilken röst man har (förutom vad man vill göra då fsts). I V-vocal kan man faktiskt skicka in en galet riffande distgitarr (fler strängar!) och få den att hitta "var man är". V-vocal har å andra sidan den något olämpliga egenskapen att den tokkraschar datorn när den får lust.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne kostar 700$, visserligen är det värstingversionen.

När du sa dyrt tänkte jag mer 200$ för en liten plugg.

Det måste vara ett stort program. Jämför man med the grand 2 eller något vst instrument som kostar en fjärdedel så måste det ligga mycket energi bakom.

Fattar fortfarande inte hur det funkar, verkar inte som en vanlig vst plugg utan ett helt program. Eller iaf vad jag förstod av manualen.

Jag vill ha något simpelt och fungerar bra. Men även lättanvänt?

Ni kritisera Linus förslag, och rösten spelar roll.

Svårt att veta vilken man ska ha då.

Har inte provat gratisprogrammet. Är skeptisk mot anvancerade sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara allergisk mot program man installerar och provar...sen så är burken full av rester från dem.

Visst lät länken bra, får dock känslan av reklamblad i texten. Nu är konspirationsteoretikern igång.

Men jag får väl offra mig o prova. Men inte idag, solen skiner och jag ska lämna storstan och åka ut till landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara allergisk mot program man installerar och provar...sen så är burken full av rester från dem.

Visst lät länken bra, får dock känslan av reklamblad i texten. Nu är konspirationsteoretikern igång.

Men jag får väl offra mig o prova. Men inte idag, solen skiner och jag ska lämna storstan och åka ut till landet.

Det är nog ingen större fara då det gäller VST-effekter.. Dom brukar oftast bestå av endast en DLL-fil som läggs i mappen VST-effects 😎 Hoppas du hade det gött på landet..

EDIT: Gsnaps hemsida kanske ser mindre reklambladig ut http://www.gvst.co.uk/gsnap.htm 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Provade Gsnap, trevlig liten pryl! Har länge funderat på när det ska börja komma gratisvarianter av autotune; det dröjde några år tydligen, men nu är de här 😕.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Gsnap funkar...väldigt lättanvänd..

Vad gör Melodyne bättre?

Man har nog mer kontroll med Melodyne, men jag behöver inget sånt för tillfället iaf..

Har aldrig provat det programmet dock...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott att höra. Nån gång när andan faller på ska jag ta mig i kragen och testa den oxå.

Annars kanske vi skulle samköra nåt enkelt test? Samma halvsura sångklipp som vi försöker korrigera på samma sätt i några olika autotuners? Jag kan ju alltid stå till tjänst med Roland/Cakewalks V-Vocal.

Det var bara en snabb tanke. Det kanske finns gott om såna test?

Sen tillkommer ju förstås hela svängen med användarvänlighet osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Interessant. Men jag är bra på att planera saker men missa att ta tag i dem.

Finns säkert en massa test, Gsnap är användervänligt och täcker grundläggande behov. Får nöja mig med det än så länge under denna produktion, får se om det blir något annat sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Synd bara att Gsnap inte verkar funka ihop med FL Studio, har hört flera som försökt utan framgång. Det är alltså inga problem att ladda upp gsnap som en VST plugin i programmet men det händer absolut ingenting när man vrider på rattarna, det hörs ingen skillnad alls! =(

Blir nog tvungen att köpa en version av Antares Autotune eller kanske Celemony Melodyne Uno istället..

Nån som vet någon annan bra autotuner/vocoder plugin/program både gratis och att köpa??

Link to comment
Dela på andra sajter

En som är väldigt bra (den bästa?) är Waves Tune, att den kommer upp som en VST/AU-plugg är en mycket stor fördel då det gör att den blir

mycket smidigare och mer snabbjobbad än Melodyne och som jag förstått det är Tune dessutom som (typ) Melodyne. och Autotune... samtidigt!

Där man kan välja att antingen som i Melodyne?? "flytta blocken" utav tonen, eller hela tonen, som är fel eller som i Autotune "jämna ut tonkurvan"

eller då kombination av dessa båda sätt att korrigera, samt att även kunna gå in och rita om vågformen.

Har dock ingen direkt koll på hur Melodyne. egentligen fungerar förutom att man måste läsa manualen om man ska förstå den medan Waves Tune kräver

ca 8 sekunder för att greppa.

Tune ör visserligen enbart till för att korrigera sång (eller instrument) medan Melodyne enligt uppgift kan användas till oändligt mycket mer.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Pitch Corrector som man får med i Logic 7pro fungerar och den går att styra om man så önskar. Gratis? Med lite vilja och om man ser till faktumet att man "får" med pluggen vid köp av Logic så ja, annars nej... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...