Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu så sitter jag inför ett jobbigt val har hittat 2 bra erbjudanden på en motof es 6 och en clavia nord lead 3.

Båda låter äckligt bra men motifen är en en all synth med riktigt bra ljud. dock är ju synth delen inte den samma som i clavia plus att man kan få till roligare ljud med clavian.

motif es kostar 16.000

nord lead kostar 10.000

vilken är värd pengarna mest? får nästan panik vet inte vilken jag skall lägga pengarna på

Edited by SuperViza
Annons
Posted

ES har även mycket mer vågformer i syntdelen än vanliga Motif, så det är mer än bara sampler som tillkommer.

Posted

men är det en jätte markant skillnad mellan dom ljud mässigt? är det värt 10 000 kr extra eller finns det någon annan synth som är likartad eller bättre fast billigare? letar efter en synth som har lite av allt i allo

Posted

Testa Motif, och se om du är nöjd. 🙂

10000:- extra känns ganska över-saftigt, även om ES är bättre.

• 2 weeks later...
Posted

Någon som kan hjälpa mig välja.

Synth ljuden i motifen är ju bra men inte lika bra som i clavian. sen så har ju motifen bra trummor gittarrer sampler m.m och jag är liksom ute efter båda.

Posted

Clavian låter riktigt jävla fet alltså...

men allt är en smaksak.. lyssna och bedöm själv..

Men jag personligen hade nog satsat på en Nordlead 3 (detta skulle jag aldrig sagt för det vilseleder dig bara)

Posted

Inte för att jag vet ngt om Motifen, men jag vill bara säga att jag nyss köpte en NL3 och den är asfet och rolig! Köp en sådan tycker jag! 🙂

Posted

Jag skulle självklart valt Clavia... 🙂

Men egentligen har du ju redan svarat på din fråga. -Du vill ju ha en alltiallo-synth, med "vanliga" ljud och sampler, och NordLead är inte nåt av det.

Annars kan du ju skaffa en lite billigare alltiallosynth + en NordLead2...? 🙂

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Hej, har noll erfarenhet av NL... Har dock läst mycket positiva saker om maskinen.

Äger dock själv en Motif ES8 och är kanonnöjd. Det enda skillnaden mellan ES6 och ES8 är att jag har 88 vägda tagnenter istället för synthklav. Tror jag.

I Motifen får du förutom feta synthljud en massa med riktiga instrument, möjligheten att ladda in nya ljud, göra egna ljud, sampla, sequencer byggd av Steinberg som medför en otrolig bra kontroll interface till Cubase mm. som man knappast har med Nord lead...

Det är väl dom största fördelen. Kolla in Demo filmerna på www.yamaha.se!

Ljud mässigt är det bara att jämnföra i butiken. Fråga att låna hem prylerna och lyssna i lugn o ro.

Lycka till.

Edited by Polder