Jump to content
Annons

Söker tips på tysta datordelar


Broghard

Recommended Posts

Hejsan gott folk!

Sitter å planerar en liten tyst modning av pc å funderar runt vad jag skall skaffa

Cpu

amd 3800+ X2 (duel core)

cpu kylare idag zalman 7700 alcu (maxload ca 47-48c)

fins det någon bättre tystare kylare til min cpu?

nätaget jag har är

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308883

vilket chassi har frost acm på sina Frost ACM-320MKII

http://www.frostacm.com/sv/products.php?prodid=11

vilken märke på ut sugsfläkt 120mm skulle ni rekomendera?

mvh Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"cpu kylare idag zalman 7700 alcu (maxload ca 47-48c)

fins det någon bättre tystare kylare til min cpu?"

Jag kör med zalman 7000 alcu och tycker den är ganska tyst på 5V. Samma temp vid maxload (också X2 3800+)

Tystare är: Scythe Ninja (kör fläktlöst i väl ventilerat case, typ Asus P180, eller med tyst fläkt på minimivarvtal)

"nätaget jag har är http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308883"

ok. måste väl duga? kan rekommendera Seasonic S12 500/600W om du får behov för att byta. tyst och stabilt, dock lite dålig kabellösning.

"vilket chassi har frost acm på sina Frost ACM-320MKII

http://www.frostacm.com/sv/products.php?prodid=11"

Vet ej.. men det ser bra ut.. Två andra bra chassin är Asus P180 och P150.

"vilken märke på ut sugsfläkt 120mm skulle ni rekomendera?"

Nexus

Glöm inte grafikkortet (kör ett med passiv kylning eller byt till en tyst lösning), hårdiskupphängning (för att ta bort vibrationer). Ett alternativ om du har möjlighet är att skaffa trådlöst tangentbord/mus (eller USB + hub med lång kabel) samt förlängningskabel till monitorn och ställa datorn i ett annat rum.

mycket mer info:

www.silentpcreview.com

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon bättre tystare kylare til min cpu?

Thermalright XP-120, Zalman CNPS9500LED! (Fläktlös - Thermaltake Sonic Tower!

Vilket chassi har frost acm på sina Frost ACM-320MKII?

Lian Li PC-V1100! (Ser ut så i alla fall!) Den är dock inte alls lika gedigen som den ser ut.

Svindyr och visserligen inte dålig alls men samtidigt inte prisvärd för fem öre!

Vilken märke på utsugsfläkt 120mm skulle ni rekomendera?

Papst är tysta samt billiga!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns också HFX-lådan, som är passivt kyld hela vägen. Tystare blir det nog inte, Jag har funderingar på att skaffa en sådan till en extra maskin och se om det är något att satsa på...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju spinna vidare på tråden lite...

Jag har också haft funderingar på en Antec Performance One P180, som har skiljt ut nätdelen och hårddiskarna från resten, genom att skapa en låda i lådan för dessa, så att värmen från dem inte kommer upp till esten av komponenterna. Lösningen verkar vara ganska smart - åtminstone i teorin...

Är det någon som har testat denna låda?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=...0834c5f25e4c39c

fick goda betyg och skall vara enkel att montera!

Antec Performance One P180

http://www.thetechlounge.com/article/243-1...+MidTower+Case/

tycks vara strulig !

Lian-Li PCV1100 PLUS

2875:- hos datorbutiken klart dyrt ja =/

hmm lådan är jhu det viktigaste så vad skulle man kunna tänka sig

för att få en tyst dator ?

tackar för svaren .. några fler tipps e alltid trevligt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Sätt en zalman på bildkortet, om den inte redan är passivt kyld. Det tystade ner mitt med 100% (så att säga 🙂. Den mest prisvärda satsningen på nertystning hittils.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, just små grafikkortsfläktar kan vara vansinnigt högljudda med ett (i ton) högre surr som skär igenom!

Annars är en ljuddämpad Antec Sonata 2 (totalt drygt 1500:- inkl 450W´s nätdel) klart tyst. Lite bökig!

Extra bökigt att få in ljuddämpningen men samtidigt extremt prisvärd när den väl är klar... puuh 😄!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Antec Sonata 2

jag har den första versionen av sonata här just nu..

men pga håll på luckorna så låter det en hel del!

men version 2 är jhu omstrukturerad!

hur är arctic colings cpu fläktar idag?

hadde en på min p4 å den var tyst å kall och var inte onödigt stor ..

stora fläktar så som zalman7700 låter jhu pga stora fläkten ..

jo det kan jhu vara fläktarna på graffik kortet ..

skall kika in zalmans lila stålmacka =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattat det är det optimala att ha en ljuddämpad låda (ett måste) och att sedan maxa med antalet stora ut/insugs-fläktar som sedan körs

på låga varvtal (nästan ljudlöst) och att alla kylflänsarna är stora, då kombinationen stora kylflänsar och stora fläktar på låga varvtal ger maximal

kylning till minimal ljudnivå! Än bättre är förstås helt passivt men tyvärr låter många gånger själva kylaggregaten lika mycket som vanlig tyst dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoy pojkar å flickor!

hittade denna feta ressensionen av antec P180

http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html

det är vist litet struligt att montera men skall vara enormt tyst!

detta case kostar 1349:-

Lian li

http://www.dansdata.com/pcv1000.htm

fick inget bra ljudbetyg!!

funderar klart på antec P180 då designen är jhord för att tysta ner massa mer än vad normala case gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arctic Cooling gör bra och billiga fläktar, de äldre varianterna av Freezer hade en 80mm fläkt på lågvarv vilket gjorde att de var tystare än de fläktar som följer med processorerna men tyvärr även varmare. De nya varianterna som heter Pro har en 92mm fläkt och ett extra heatpiperör vilket gör att de är tystare än originalfläktarna samtidigt som de kyler bättre. Precis som det ska vara med andra ord. En fördel jämfört med Zalman är att de även monteras med de vanliga fästena på processorn vilket innebär att man slipper skruva och pillra för att få fast fläkten.

Jag har precis börjat tysta ned min nya burk. Direkt högljudd har den väl aldrig varit men jag vill få den ännu tystare. Kör en Antec Sonata med ljuddämpande plattor, Arctic Cooling Freezer Pro 64 och två stycken passiva Zalman hd-kylare som även dämpar vibrationer. Tänkte skaffa en till 120mm fläkt som insug i lådan om jag kommer förbi en datoraffär imorgon.

Men jag kan inte göra annat än att hålla med Hans. Det som gäller är många stora fläktar på lågt varvtal med kylare som har stora flänsar. Ett tips kan även vara att skaffa en Fan-Mate från Zalman som låter en fintrimma hastigheten på processorfläkten. På så vis kan man kan hitta en lagom gräns mellan ljudnivå och kylning. Sen ska man heller inte underskatta ett välstädat chassi med undanstoppade sladdar som inte hindrar luftflödet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora fläktar på låga varv, alternativt om du kollar på dom chassina som Claes tipsade om känns bra tycker jag. Tänkte mest tipsa om vad man inte ska göra 😕

Köpte ett fläktlöst nätagg, med kylflänsar. Och passiv kylning till både cpu och grafikkort.

Första problemet, nätagget klarade inte driva grafikkortet.

Köpte då ett annat nätagg, med en extra 12cm fläkt, där både aggets fläkt och den extra gick att styra från en panel.

Andra problemet, fläktarna fick gå på nästan max för att kyla grafikkortet.

Satte då det fläktlösa grafikkortet i en annan burk och satte in ett mindre och sämre grafikkort, med fläkt, i burken istället. (GeForce 6800 GT -> GeForce 5700).

Resultat?

Min dator blev något tystare än den var tidigare, men inte så tyst som jag hade hoppats, och jag sitter med ett nätagg jag inte använder, och fick skifta grafikkort, vilket inte var planerat från början.

Så tipset blir väl att köpa något som någon annan redan har testat och rekommenderar... Tyvärr har jag ingen koll på märken och sånt på det jag köpte.

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade denna feta ressensionen av antec P180

http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html

det är vist litet struligt att montera men skall vara enormt tyst!

Det är ett jättebra chassi och klart bättre än Sonata dock inte tystare, bara om du ljuddämpar det ordentligt!

Lian Li vore möjligen ett alternativ om dom kostade hälften så mycket men inte nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som chassi kan jag rekommendera AcoustiCase. Ljuddämpat, dammfilter, 120 mm-fläktar i front och bak så man kan få bra luftflöde utan att det låter alls, och helt utan krusiduller.. 😠 Till det har jag ett Tagan-nätagg, Seagate-diskar, ett passivt kylt grafikkort (billigaste dualheadkortet jag kunde hitta, kostade 250 spänn 🙂) samt Zalmans "stora kopparkylare" på CPU:n (P4 3 GHz).

Låter inte ett skvatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter som sagt var på version 1 av Antec sonata,

tror efter mycket läsande dock inte att p180 kommer göra så stor skillnad var det gäller

ljud dämpning!

Vad tror ni?

har standard sonata ljuddämpning vilket gör en del, men funderar på att skaffa

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=APDELUXE

det är jhu just åt det hållet som ljudet går.

antec sonata annars är riktigt skyst.. men om det är bevisat att p180 kommer gjöra stor skillnad så kan man nog fundera på det =)

men jag tror helt enkelt att lägga till den delux dämpningen och en tyst utsuk kommer göra sitt!

sen passiv kylning på graffekortet är i tanke men undrar om det kan bli för varmt med bara pasiv kylnng då jag även spelar en del.

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter som sagt var på version 1 av Antec sonata,

tror efter mycket läsande dock inte att p180 kommer göra så stor skillnad var det gäller

ljud dämpning!

Vad tror ni?

har standard sonata ljuddämpning vilket gör en del, men funderar på att skaffa

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=APDELUXE

det är jhu just åt det hållet som ljudet går.

antec sonata annars är riktigt skyst.. men om det är bevisat att p180 kommer gjöra stor skillnad så kan man nog fundera på det =)

men jag tror helt enkelt att lägga till den delux dämpningen och en tyst utsuk kommer göra sitt!

sen passiv kylning på graffekortet är i tanke men undrar om det kan bli för varmt med bara pasiv kylnng då jag även spelar en del.

// B

beror på vad du har för grafikkort..

har du ett kraftigt, så kör på en zalman vf-700 alcu med fanmate kontroll. 5v när du gör musik, fullt blås (12v) när du spelar om det visar sig att det behövs.. jag lämnar min vf-700 på 5v (radeon 9800pro) och det funkar fint. avsevärt tystare än orginalfläkten, men självklart inte i närheten av passiv kylning 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte har testat P180, så vet jag inte vilken skillnad det blir mellan dem - men jag satte ihop identiska (så när som på minnet) datorer till ett par bekanta; en med det "gamla" Antec Sonata - och en med Arctic Cooling T2. Arctic Cooling-lådan blev faktiskt något tystare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte har testat P180, så vet jag inte vilken skillnad det blir mellan dem - men jag satte ihop identiska (så när som på minnet) datorer till ett par bekanta; en med det "gamla" Antec Sonata - och en med Arctic Cooling T2. Arctic Cooling-lådan blev faktiskt något tystare.

Sorry, du menar förstås Sonata I, 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Arctic Cooloing T2 har 350w nätdel, Antec Sonata II har 450w.

Detaljer... 🥰🙂

Det var dessutom den gamla Sonata, som jag skrev tidigare... 😄

Nåja - om man inte kör med något överhäftigt grafikkort och inte för många hårddiskar, så är det inga problem.

EDIT: Du kom tydligen kom på själv också att det var det gamla Sonata-chassit... 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, bara för att vara en viktigpetter. Jämförde du temperaturen på de båda burkarna också?

Jag tycker att utblåset på min Antec Sonata snurrar lite väl snabbt, tänkte sätta in ett motstånd nån gång framöver och trimma övriga fläktar så att allting snurrar lagom snabbt för att inte föra oväsen och ändå kyla tillräckligt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tänkte jag aldrig på att anteckna temperaturerna, dumt nog - och mitt minne är förstärkt med teflon, så där är det inget som fastnar... 🥰

Grafikkortet blev försett med Zalmans passiva stora kylfläns, i stället för originalfläkten - och CPU-fläkten blev Arctic Cooling i båda burkarna.

De har rullat på felfritt sedan i höstas, så det har i alla fall inte dykt upp några konstigheter hittills. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

och CPU-fläkten blev Arctic Cooling i båda burkarna.

Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av Schweizarna. Fläkarna väger inte mycket mer än originalfläkten, har en större fläkt med bra upphängning, har kylpasta redan applicerat, använder moderkortets vanliga fästen och är dessutom billig. Tittar man på vikt, storlek och design så liknar Freezer fläktarna Zalmans 9500 serie. Skillnaden är att Arctic Cooling kostar 200 kronor medan Zalman tar omkring 500 kronor för sin fläkt.

1-0 - Schweiz - Korea

🥰

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

har funderingar på arctic koolern.. även om fläkten snurrar snabbare så är det jhu så att fläktar om kring cpu fläkten involverar i större ljud!

har man då tex en 7000 alcu från zalman så flåsar den precis vid utsugsfläkten och det i sig skapar oljud.. ( teoretikt i alla fall)

har bestämt att jag skall skaffa ett p180 då det skall vara tystare i regel.. behövs det sedan så blir det acustipacks dämpning men det är senare...

så frågan är vilken cpu kylare som klarar min amd 3800+ X2 (Duelcore)

/Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

En Artic Cooling Freezer Pro 64 klarar utan problem din 3800+. Jag har en 4400+ i ett Antec Sonata chassi. Maxfart på Arctic Cooling kylaren är 2500 rpm men jag har sänkt hastigheten till 1500 rpm och då är processorn 37C utan belastning.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...