Jump to content
Annons

Mastrering.. låg volym


Megaphone

Recommended Posts

det kryllar säkert av liknande trådar men va fan..

jag jobbar just nu med en ganska sjyst demoinspelning.. mixen känns bra och soundet jag åstakom vid masteringen blev sjyst (helt enligt ett logic-tips som var med i tidningen för ett antal nummer sen) men volymen är så jävla svag och inte alls på cd-nivå.. jag har exprimenterat med både limiter och kompressor men det enda som händer när jag når en lagom volym är såklart att allt sveper som fan..

ljudspåren i mixen var inselade på bra nivåer så det beror inte på det heller..

grabbarna i bandet har visserligen sagt att det funkar som det är men man vill att det ska låta lite proffsigt.

det måste finnas ett sätt att lösa det på.. hörde viskas om ett program vid namn peak som skulle va bra till sånt..

nån som testat det?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har mekat med mycket eq's, så kan det bero på det. Tex. om du har ett instrument som är högt i mid, så sänker du mid, och volymen blir därmed lägre.

Är volymen verkligen så viktig?

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ett ganska vanligt problem som jag själv råkat ut för många gånger men nu har jag börjat ta mig runt det på något sätt. Jag vet inte om det bara är att jag haft högre gain vid inspelningen eller om det är för att jag börjat spela in i 24 bitar, istället för 16. Så om du spelar in i 16 bitar, prova att byta till 24.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Det du sitter just nu är att försöka slåss med folk som sitter med mastringsutrustning som kostar otroligt mycket mer.

Du mastrar förmodligen digitalt och det du jämför med är förmodligen mastrat analogt. Analoga saker kan pressa ljudet mer (det är oftast det man betalar för).

Mastring består till huvudsak av två saker:

Kunskapen

Utrustningen

Vid digital mastring så anseer jag själv att du kommer ha svårt att uppnå samma resultat som det görs på en "proffesionellt inspelad skiva".

Du kommer komma till en gräns, men sen när du pressar hårdare så kommer det att dista eller börja låta skräp.

Allt jag kan säga är att hålla med föregående talare och säga, volymen är inte allt. Låtarna är viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt lite olika kompressor/limiter-pluggar och en del förstörde bara ljudet när man försökte "höja upp" det. Testade dock T-Racks pluginen nu i veckan (finns som fristående program också) och blev glatt överraskad! Kanske nåt att funta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta höjer garanterat volymen:

Öppna låten i wavelab. (eller likn) (går väl att applicera direkt i Logic...)

Normalisera till 0:an.

Nu ser du säkert att vågformen inte ändrat sig speciellt mycket.

Detta beror på att du har peakar i din vågform.

Aktivera en limiter (VST Dynamic) och ställ den på en nivå nånstans mellan 0:an och den nivå som du tycker verka vara toppen på den mest förekommande topparna i vågformen. (brukar vara ca -4 till -6 db)

Klicka på "Apply"

Nu har peakarna försvunnit (eller minskat).

Kasta bort limitern.

Normalisera till 0:an.

Nu har de normala vågtopparna ökat lika mycket som du limiterade bort innan.

Nu kan jag GARANTERA att du har fått en ökning i din volym.

Tjohopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra råd Baktakt! Har kört nåt liknande i Cool Edit (hard limiting) när jag inte fått ut kräm ordentligt. Men dynamiken får väl stryka på foten va?

Nix, såvida det är oönskade peakar som limiteras, så har ju själva musiken samma vågform/dynamik som innan.

Det absolut bästa sättet är ju att redigera varje separat inspelat spår på detta vis, altså, spela in ett spår ditt sequenser program, exportera till typ wavelab, ta bort oönskade peakar, normalisera, -importera tillbaka till ditt sequenser program.

(Man behöver förstås kanska inte normalisera max, man får ju pröva sig fram lite.)

Det finns ingen kompressor i världen som gör detta lika effektivt som detta knep.

-Sen får alla kompressorfundamentalister på detta forum säga vad dom vill!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Föredrar multimaximizer för där har man ändå några möjligheter att påverka.

Att skilt limitera varje track är nog något som funkar tekniskt sett jävligt bra, men nog skulle jag tappa humöret ganska snabbt om min mastreringsprocess sku vara så invecklad. Hämmar kreativiteten då saker är invecklade, vilket leder till att man inte går tillbaka och korrigerar fel.

Vill man köra en potetniallt tung insert-limiter på sina spår funkar det ju redan bättre än att exportera waver till andra program.

Nåja, alla på sitt sätt förstås :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det absolut bästa sättet är ju att redigera varje separat inspelat spår på detta vis, altså, spela in ett spår ditt sequenser program, exportera till typ wavelab, ta bort oönskade peakar, normalisera, -importera tillbaka till ditt sequenser program.

Fundamentalist eller inte... är det där verkligen det bästa sättet? Hur många bitar rekommenderar du att man använder innan man ens tänker tanken på att göra destruktiv redigering av sitt inspelade material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv samlar jag alla typspår i en Group och sen lägger jag MasterEf där...

Ex...

Bd, Sd, Toms i 1-2 Group, HiHats, Cymbaler och plinkljud i 3-4

Bas och Low Freq sounds i 5-6, Synthar och HiFreq Sounds i 7-8

osv......

på så sätt slipper jag lägga inserts på varje spår

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Har själv under senaste månad kommit fram att lättaste sättet att mixa OCH spara på CPU/DSP är att gruppera allting. Med 4-5 kanalre trummor, är det ju alltid lättast att först balansera ihop det, och sen reglera hela trummixen som en submix via group i helhetsmixen.

Då det är fråga om trummor behövs ju kanalinsert dessvärre, eftersom man vill ha olika komprimering, men anyway.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut bästa sättet är ju att redigera varje separat inspelat spår på detta vis, altså, spela in ett spår ditt sequenser program, exportera till typ wavelab, ta bort oönskade peakar, normalisera, -importera tillbaka till ditt sequenser program.

Fundamentalist eller inte... är det där verkligen det bästa sättet? Hur många bitar rekommenderar du att man använder innan man ens tänker tanken på att göra destruktiv redigering av sitt inspelade material?

Det är inte destruktivt...-vi tar bort oönskade peakar och höjer således den normala vågformen lika mycket som peakarna limiteras...

Många säger att man ska lyssna och skruva därefter....FEL! -När det gäller vågformer finns det bara 1 sätt -öppna i ett ljudredigeringsprogram, och kolla på avståndet mellan peakarna och din norma vågform.

(finns ju ingen chans att du kan lyssna dig till om det är 6 eller 8 db`s pekar som ska limiteras....-inte ens Maximizer fixar detta åt dig...)

-Att ställa en maximizer -12 db och höja allt till nollan kan ju betyda katastrofala följder för dynamiken!!

Så funkar det!!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

-Att ställa en maximizer -12 db och höja allt till nollan kan ju betyda katastrofala följder för dynamiken!!

En maximizer är en limiter med autogain. Eller med andra ord en limiter följt av normalisering. Alltså är det samma procedur som du gör fast i en plugg. Eller så har jag missat något i beskrivningen av hur du gör.

Och att jobba med limiter direkt på ljudfilerna är i allra högsta grad destruktivt, i flera steg. Först konverteras ljudet från 16 eller 24-bitar till 32-bitar float, sedan lägger du på en limiter som skär ned topparna i materialet och minskar dynamiken. Varpå ljudet normaliseras och slutligen konverteras tillbaka till 16 eller 24-bitar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tvistar de lärde tydligen... En kanske korkad fråga bara: Finns det inte någon enkel limiter som grafiskt likt ett linjalstreck visar på vågformen i sequenserprogrammet vid vilken amplitud den skall kapa eller måste man leta sig fram i tröskelvärden och releasetider? Jag menar det kan ju vara bara få toppar man vill kapa.

edit: Om vi pratar om oönskade peakar fortfarande...

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

-Att ställa en maximizer -12 db och höja allt till nollan kan ju betyda katastrofala följder för dynamiken!!

En maximizer är en limiter med autogain. Eller med andra ord en limiter följt av normalisering. Alltså är det samma procedur som du gör fast i en plugg. Eller så har jag missat något i beskrivningen av hur du gör.

Och att jobba med limiter direkt på ljudfilerna är i allra högsta grad destruktivt, i flera steg. Först konverteras ljudet från 16 eller 24-bitar till 32-bitar float, sedan lägger du på en limiter som skär ned topparna i materialet och minskar dynamiken. Varpå ljudet normaliseras och slutligen konverteras tillbaka till 16 eller 24-bitar.

/Majken

Du skriver "Autogain" -till 0:an då eller? .....och vips har vi förlorat dynamiken 😛 (Om nu autogainen strävar efter att autogaina allt till max .-vilket jag förmodar är syftet...)

Bitar hit o dit -jag kör en audiomixdown på 1st spår, 24 bit 41kz, öppnar wavelab, kapar topparna (oönskade peakar), savear, normaliserar (gatear/eq:ar) och importerar tebaks till cubase.. --fortfarande 24 bit med samma tjilohetts...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver "Autogain" -till 0:an då eller? .....och vips har vi förlorat dynamiken  (Om nu autogainen strävar efter att autogaina allt till max .-vilket jag förmodar är syftet...)

Visst är det så! All form av kompression kommer att påverka dynamiken. I detta fall är det de starka nivåerna som sänkts och därmed är skillnaden mellan starkaste och svagaste nivå mindre än innan. Alltså har dynamiken minskat.

Aktivera en limiter (VST Dynamic) och ställ den på en nivå nånstans mellan 0:an och den nivå som du tycker verka vara toppen på den mest förekommande topparna i vågformen. (brukar vara ca -4 till -6 db)
Normalisera till 0:an.

Men det är ju exakt vad den gör här också. Och detta är hur en maximizer fungerar. Limitern i maximizer pluggen trycker ihop topparna till exempelvis -5dB sedan höjs nivån med samma värde vilket innebär att den starkaste toppen nu kommer att vara 0dB. Alltså lika stark som om signalen normaliserats efter limitering.

Bitar hit o dit -jag kör en audiomixdown på 1st spår, 24 bit 41kz, öppnar wavelab, kapar topparna (oönskade peakar), savear, normaliserar (gatear/eq:ar) och importerar tebaks till cubase.. --fortfarande 24 bit med samma tjilohetts...

Helt sant! Men Wavelab jobbar med 32 bitar internt. Vilket innebär att signalen först konverteras till 32 bitar. När processeringen sedan är klar konverteras den tillbaka till 24 bitar och då trunkeras de överblivna bitarna. Om du vill jobba med den metod du använder så kan ett tips vara att spara ljudfilen som 32 bitar i Wavelab, speciellt om du behandlar varje spår.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att jobba med limiter direkt på ljudfilerna är i allra högsta grad destruktivt, i flera steg. Först konverteras ljudet från 16 eller 24-bitar till 32-bitar float, sedan lägger du på en limiter som skär ned topparna i materialet och minskar dynamiken. Varpå ljudet normaliseras och slutligen konverteras tillbaka till 16 eller 24-bitar.

/Majken

Det var det här jag ville se Baktakt skriva 😄

Jag blir alltid skeptisk till nya råd och rön om viktig upplysning tas bort ur sitt sammanhang...

Majken fångade essensen det jag fiskade efter: om man exporterar audio och redigerar i ett annat program har du ingen recall på operationen d.v.s att kunna ångra sig= degradering av ljudfilen . likaså så arbetar efterredigeringsprogram på ett sätt som är "skadligt" för oskyldiga 16-bitars filer 😉

Jag kan bara se en mening med att göra på Baktakt's vis: om man inte jobbar med fler bitar än 16 redan från början och att den subjektiva ljudkvalitén inte spelar någon roll.

EDIT:

 

Bitar hit o dit -jag kör en audiomixdown på 1st spår, 24 bit 41kz, öppnar wavelab, kapar topparna (oönskade peakar), savear, normaliserar (gatear/eq:ar) och importerar tebaks till cubase.. --fortfarande 24 bit med samma tjilohetts...

...Hoppsan!!! här hade det tillkommit information som inte fanns med från början... dessa rader hade varit informativt vid första tillfället 😳

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Sinus PeakCompressor (kolla KVR) har det bästa och mest intuitiva gränssnittet någonsin. Där ser du exakt vilka toppar du kapar. Kolla in et, om inte för annat så för att det helt enkelt ser bra ut!

Edit:

Jo, glöm exporteringen. Vad fan, tänk om du vill "kapa" lite mindre på en cymbal? Då sitter du mitt i skiten med dina destrukterade audiofiler, och gräver fram backups nånstans ifrån. Usch. Kör då limiter på enskilda spår, och räcker inte CPU:n till, så kör limiter på submixarna (grupperna).

Tro mig. Med exporteringsarbetsmetoden orkar man leva jämt tills första gången man vill göra en ändring.

mvh, Thomas Tvistaren

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Sinus PeakCompressor (kolla KVR) har det bästa och mest intuitiva gränssnittet någonsin. Där ser du exakt vilka toppar du kapar. Kolla in et, om inte för annat så för att det helt enkelt ser bra ut!

Tack! Men KVR? Vad är det?

"Lets twist again like we did last summer" 😳

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

http://www.kvraudio.com/get/887.html

KVR Audio, roten till allt det onda.

(på svenska: glöm att varz kreativ, ta ner 1000 pluggar och spendera all din tid med det).

För tillfället pysslar jag med att testa:

http://www.gvst.co.uk/gmulti.htm (GMulti, multibanccompressor, fin UI, lätt han terlig, och gör lite M+S modifieringar på köpet, icke M+S - multibandkomprimering dock).

och

http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html#c3 (C3 Multiband Compressor)

På hela skitet kör jag sen ännu som test med Inflatorn (Sony Oxford alltså, demoversion dock ännu vid detta skede).

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.kvraudio.com/get/887.html

KVR Audio, roten till allt det onda.

(på svenska: glöm att varz kreativ, ta ner 1000 pluggar och spendera all din tid med det).

För tillfället pysslar jag med att testa:

http://www.gvst.co.uk/gmulti.htm (GMulti, multibanccompressor, fin UI, lätt han terlig, och gör lite M+S modifieringar på köpet, icke M+S - multibandkomprimering dock).

och

http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/index.html#c3 (C3 Multiband Compressor)

På hela skitet kör jag sen ännu som test med Inflatorn (Sony Oxford alltså, demoversion dock ännu vid detta skede).

Hoppsan kjerstin! Tack som fabian Fondark för alla dessa länkar, orkar aldrig leta mig genom djungeln själv! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Har under dagens lopp kommit mycket bra överens med GMulti. Nu funderar jag på att den är gratis, och kan således inte vara sonikt lika bra som en kommersiell produkt. Vilka är kommersiella multibandkompressorernas top-3 i prisklass 500€-1000€ i dagens läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...