Jump to content
Annons

"luftig" produktion


honker tonker

Recommended Posts

Annons
Oftast används det när man menar att olika instrument och röster inte krockar i frekvensområdena. Det finns "luft" kring varje element.. Motsatsen till grötigt, typ 😕

Rätta mej om jag har fel.

Fel!

Motsatsen till luft måste väl vara vatten? Och motsatsen till gröt måste väl vara filmjölk?

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast används det när man menar att olika instrument och röster inte krockar i frekvensområdena. Det finns "luft" kring varje element.. Motsatsen till grötigt, typ  😆

Rätta mej om jag har fel.

Fel!

Motsatsen till luft måste väl vara vatten? Och motsatsen till gröt måste väl vara filmjölk?

😏

En filmjölkig produktion? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En luftig produktion, det är en produktion där du skrivit

ett så bra arr att dom olika instrumenten inte krockar.

Börja med det så har du kommit rätt lång...

Du måste också skära en del med eq.

Börja med att skära bas på dom olika instrumenten.

Sedan lägger du en kompressor på bas och trummor.

PS: Lyssna mycket på annan musik och

använd dina öron... 😏

Mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

För att en produktion ska bli luftig krävs EQ på rätt ställen samt planering av instrument och arrangemang. Gränsen mellan en tom/tråkig låt och en luftig är väldigt fin.. hitta rätt balans.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Luftig produktion är en där instrumenten inte krockar med varandra. Skulle de göra det, byt ut instrumenten. Undvik eq och kompressor. För att inte få dem att krocka kan man panorera ut dem så inga ligger i samma läge. Undvik att ha för många instrument.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon var inne på det tidigare. Men ska du lyckas med en luftig produktion så ligger grunden i ett bra arrangemang. Det är inget man kan lära sig över natten, utan det kräver träning, insikt och talang vill jag påstå.

Därefter är det en ljudfråga där man måste mixa i tre dimensioner så att säga. Jag försöker förklara i hur det inte ska vara för det är enklare.

Alla instrument kan inte var tunga. Alla instrument kan således inte ha mycket botten, likaså kan inte baskaggen och basen vara lika tunga, utan man får inse att en av dessa två kommer att liga under den andra. Likaså kan för mycket topp på distade gitarrer störa virvel eller kanske sång. Vill man ha en väldigt nära sång där alla konsonanter och andetag är tydliga får man kanske backa av på de skimrande cymbalerna. Det är så att säga höjdled.

I X-led så kan inte alla instrument ligga i mitten. Panorera ut gitarrer helt eller delvis är vanligt om man vill kunna få mer tyngd t.ex. Likaså körer brukar man panorera ut eller en leadgitarr som ligger samtidigt som sången. Det kan räcka med en 10-15% för att gitarrens tydlighet ska öka utan att man nämnvärt regarerar på att gitarren inte ligger i mitten, om man inte sitter i sweet spot och lyssnar efter positionen. Trummorna brukar man panorera pukorna lite och likaså överhänget då man vanligtvis spelar in dessa i stereo.

Så nu har man lite två dimensionellt tänkande. Det som kommer nu är att jobba på djupet. För att jobba med detta använder man vanligtvis reverb och delay. Generellt sett brukar man se upp att lägga för mycket basfrekvenser i reverbet för det har en gröteritendens, så här kan man med gott samvete skära en hel del botten i reverbbussen. Ju mer reverb en källa tilldelas desto mer kommer känslan av avstånd att öka. Detta kan man späda på ännu mer om man skär lite topp och botten på saker.

Många ord, och jag hoppas att så mycket som möjligt är korrekt... är trött.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
pf_noname (oregistrerad)
Luftig produktion är en där instrumenten inte krockar med varandra. Skulle de göra det, byt ut instrumenten. Undvik eq och kompressor. För att inte få dem att krocka kan man panorera ut dem så inga ligger i samma läge. Undvik att ha för många instrument.

🙂

:musik

Hmm. Lyssnar man på t ex Daniel Lanois så brukar det finnas hur många instrument som helst i samma frekvensområden. Men det finns ändå mängder av luft...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Ibland läggs det för mycket krut på frekvenser och effekter. Det allra viktigaste för att få en låt att kännas "luftig"är att musikerna spelar luftigt. Gör de inte det, kan man aldrig få något luftigt resultat

/Kalle

Luftgitarr?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

vad är en luftig produktion ?

Luftig produktion anser jag vara känslan man får när det känns som om allt får plats, tar plats, men att det ändå finns utrymme kvar.

För att nå dit krävs en bra låt som är väl arrangerad, en bra struktur/vision för produktionen, bra ljud och kompetent spelande. Vad luftigt spelande skulle vara har jag aldrig hört talas om annat än vad jag menade nyss.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är en luftig produktion lika med:

*Babylon sisters---Steely Dan (GAUCHO 1980) för övrigt är hela plattan sviiinbra prod.

*Enigmatic ocean---Jean-Luc Ponty

*det mesta av W.A. Mozart med rätt orkestrar...

Jag själv har ännu inte kommit dithän att jag skapat en luftig ljudbild, hittills har mina preferenser legat i det mer krämiga facket om det säger er någonting, alltså en mer kompakt men dock välbalanserad ljudbild,OBS inte kompakt som i deathmetal eller så!

Många skivor i kategori jazzrock-fusion-etc har denna egenskap, dock finns det många asjobbiga och knepiga skivor/artister där, sök och du skall finna... 😉 bakåt finns hur mycket som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tror att det gäller att balansera de lätta och tydliga med det tunga och grumliga i lagom propotioner. 🙁

Och skapa en brillians som rider ovanpå mixens dynamiska kärna.

*flummigt men sant*

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...