DanceMannen Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 Hej Jag har kollat runt på diverse företags webbsidor (Dell, Zepto, Komplett, Acer mm) för att försöka hitta en bra bärbar musikdator. Det finns många datorer med helt ok prestanda, men har haft svårt att veta om de passar för musikproduktion m a o, har de tillräckligt tysta fläktar mm mm. Jag letar efter någon bra site som testat lite olika bärabara datorer för musikproduktion. Har kollat Future Music och Computer music, men inte hittat vad jag söker. Någon som har något tips??
ThomasJ Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 (redigerat) billiga, nej bra ja.. www.frostnetwork.se delade uppfattningar om frost men i mitt tycke är det mkt bra burkar <edit>missupfatta inlägget. Men frost är iaf bra datorer</edit> Redigerat 22 mars 2006 av Lådan
DanceMannen Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Jo, jag har kollat in Frost datorer. Ser trevliga ut, men jag har sett andra datorer med "bättre" specifikationer på. Fast det är klart, då är de inte anpassade för musik kanske. Mer tips någon?
Lukewarm (oregistrerad) Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Vet inte om någon bra site men vill bara utfärda en varning: Håll dig borta från ACER datorer. Har en bärbar sådan (ferarri) Och den strular enormt mycket gällande precis allt. Senaste bakslaget: köpte en TonePort UX2 som inte fungerade pga att usb-chipset inte håller sig inom standardramarna, vilket innebär att inget externt usb-ljudkort kommmer fungera som det ska med min dator. Det är ganska trist då jag köpte datorn för delvisa kulla spela in lite musik på. En rekkomendation från mig är alltså att om du skall använda datorn för musikproduktion, köp en som är anpassad efter detta så slipper du tråkiga problem som kan uppstå och faktumet att du kanske måste "köpa dig ur" andras konstruktionsmissar.
DanceMannen Postat 1 april 2006 Trådstartare Postat 1 april 2006 Vet inte om någon bra site men vill bara utfärda en varning:Håll dig borta från ACER datorer. Har en bärbar sådan (ferarri) Och den strular enormt mycket gällande precis allt. Senaste bakslaget: köpte en TonePort UX2 som inte fungerade pga att usb-chipset inte håller sig inom standardramarna, vilket innebär att inget externt usb-ljudkort kommmer fungera som det ska med min dator. Det är ganska trist då jag köpte datorn för delvisa kulla spela in lite musik på. En rekkomendation från mig är alltså att om du skall använda datorn för musikproduktion, köp en som är anpassad efter detta så slipper du tråkiga problem som kan uppstå och faktumet att du kanske måste "köpa dig ur" andras konstruktionsmissar. Det låter inte så skojigt. Trist att du har problem. Tänkte nog ändå inte köpt en Acer i o f s:) Men tack för tipset. Kollade in Alienware's nya laptop, men den var så förbannat ful:) Annars gillade jag specen på den...
J.Westling Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 Kolla in IBM... Har en Ibm T41p som är en otroligt tyst dator, även när fläken går för fullt... Den är liten å tunn (2cm med locket stängt) och prestandan räcker långt för mig... Pentium M 1.7 1024 ram snabb 7200rpm disk...mm Självklart finns nyare modeller som är snabbare... T43p Men min klarar iaf ganska lätt 32 audio spår i Protools med ett par pluggar på varje!! Dock är den super optimerad för musik production.. som gör stor skillnad... Enda nackdelen inga firewire portar men det går ju köpa pc-card med firewire!! En nackdel till är väl att dom kostar<_<
joachime Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 Senaste bakslaget: köpte en TonePort UX2 som inte fungerade pga att usb-chipset inte håller sig inom standardramarna, vilket innebär att inget externt usb-ljudkort kommmer fungera som det ska med min dator. Appropå USB. Om du tänker ansluta USB- eller FireWireinterface, kolla först upp vad det är för kretsar i datorn. Vissa strular mer än andra. Kolla gärna forum för det audiointerface som du tänker använda. Där finns ofta bra info om vilka kretsar som funkar och vilka som är problematiska. Om anslutningen mellan interface och dator fungerar problemfritt finns det några andra punkter som man bör kolla upp: Räcker antalet USB- och Firewireanslutningar till för audiointerface, midiklaviatur, extern HD, mus etc? Är datorn tyst? Är den fullspäckat med små hjälpprogram som körs i bakgrunden? Vilken upplösning är det på skärmen? (I mitt tycke intressantare än vilken storlek det är på skärmen)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.