Jump to content
Annons

ORCA


Bultage

Recommended Posts

Hittade inget bättre forum än "allmänt" så here it goes...

Nån som gått eller hört rykten om ljudteknikerutbildningen vid ORCA? Ge mig lite info tack! Vore kul att veta lixom!

Hare bra ladies unt gentlemannen!

Yours Holy!

/Bultage 😏

Redigerat av Bultage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi har haft lite kurser på Orca i Umeå genom musiklärarutbildningen våran, men det var så lite så jag kan nog inte uttala mig. Det finns på flera orter och det hänger nog helt på vilka lärare man har! Men jag har fått intrycket av att dom har ganska stor kompetens för det dom gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nån som gått eller hört rykten om ljudteknikerutbildningen vid ORCA? Ge mig lite info tack! Vore kul att veta lixom!

Jorå, ORCA som företag rullar väl på ok. Men det var ljudteknikerutbildningen som Bultage frågade om och den har som sagt inte visat sig vara förstklassig från ORCA's sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Nån som gått eller hört rykten om ljudteknikerutbildningen vid ORCA? Ge mig lite info tack! Vore kul att veta lixom!

Jorå, ORCA som företag rullar väl på ok. Men det var ljudteknikerutbildningen som Bultage frågade om och den har som sagt inte visat sig vara förstklassig från ORCA's sida.

hej allihoppa, andrea från orca musikutbildning i sthlm.

vill ni veta vad vi gör kolla på

www.orca.se

och lyssna inte på märkliga "rumours". ljudteknikers utbildning genomfördes en gång med lennart östlund: en kurs där alla deltagare var jättenöjda med.

lennart kommer inte att kunna genomföra flera kurser under orcas regi pga brist av tid. schemat för kursen var jättesvårt för honom att hålla, framför allt för han är jätte efterfrågad som porducent och ljudteknikern.

allt annat du har hört, giggsy, vore kul att veta mera om det... just för jag har regelbunden kontakt med våra kursdeltagare och lennart...

Link to comment
Dela på andra sajter

allt annat du har hört, giggsy, vore kul att veta mera om det... just för jag har regelbunden kontakt med våra kursdeltagare och lennart...

Giggsy var väl en av kursdelatagarna om inte jag missminner mig? Visserligen finns väl kanske inget i användarnamnet som avslöjar vem han egentligen är.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

då skulle giggsy ha sagt vad han tyckte om kursen när vi hade utvärdering... eller? vi sätter stor värde på vad våra elever tycker om kurserna, framförallt om det inte är en av våra ordinarie lärare som håller i klasserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen bra erfarenhet av Orca… Detta hände mej…! 😉

Jag sökte och betalade en Kurs över en helg i Cubase på Bryggeriet i Göteborg…

Två heldagar lovade man i programmet. 🙂

Dom fem första timmarna av första dagen gick åt till att fixa datorerna som hade fått fnatt… Så vi jobbade kanske 3 timmar den första dagen. 😄

När man hade gått kursen kunde man får beställa olika mjukvara till reducerat pris… Det gjorde jag… 🙂

Efter 1 månad skickade jag ett mail och undrade när det skulle komma. – Inget svar… 😄

Efter ytterligare 1 månad skickade jag ett mail till och undrade. – Inget svar 😎

Efter ytterligare en månad skrev jag ett mail ungefär som det här och tillade att dom inte behöver skicka något program…

-Jag fick inget svar på det heller 🙂

Jag har inte fått en ursäkt, förklaring eller pengar tillbaka, detta funkar Bara inom musikbranschen...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

hej lilleman, väntar fortfarande på ytterligare svar på de frågorna.

synd att det har gått så här för dig, vi har hundratals kursmedlemmar som fick sina programvaror utan problem.

det jag fortfarande undrar är: hur anmälde du till kursen, via orca eller via folkuniversitet?

och vem skickade du mejlet?

om vi inte vet de här två grejerna, är det helt omöjlight att förstå vad som blev fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

och lyssna inte på märkliga "rumours".

Man skulle ju inte lyssna på rykten och skvaller på forumet 😛

Jag var också i våras på en kurs på ORCA om Cubase på en annan ort, tyckte kursen var sådär

tyckte inte den var djupgående, utan lite allmänt det som står i instruktionsboken ungefär, inte mer.

Fast lite lärde jag mig,

men det visade sig i onödan då jag bytt system till ProTools nu 😄

Jag hade frågor ang. EZdrummer. Handledaren bad mig maila, gjorde de två gånger fick aldrig något svar tillbaka!!

Men så kom denna bonusrabatt från Studio!! 😆 och lika glad är jag för de!!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man går en "kom igång" kurs kan man inte förvänta sig något djupt... man ska kanske välja något annat om man är lite mera expert!

angående ez drummer, vi betatestade programmet, men i maj... innan dess visste vi inte så mycket om det, exakt som de flesta.

grattis för en mycket bra inköp, iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja, då var det dags för ett svar. Brojd har härmed min tillåtelse att gå på toa innan han börjar läsa.

lyssna inte på märkliga "rumours". ljudteknikers utbildning genomfördes en gång med lennart östlund: en kurs där alla deltagare var jättenöjda med.

Mina inlägg är inte märkliga "rumours" utan förstahandsinformation. Flera av deltagarna var nöjda med kursen, i olika "nöjdhetsgrader". Detta beroende på Lennarts och Olles (Ramm) stora kompetenser samt ett gäng duktiga gästföreläsare. Inget annat. Undrar dock hur ORCA vet att alla var nöjda?

allt annat du har hört, giggsy, vore kul att veta mera om det... just för jag har regelbunden kontakt med våra kursdeltagare och lennart...

Intressant.

INGEN kontakt har tagits under utbildningstiden från ORCA's sida. Absolut ingen. Inte efter att betalning av kursen var gjord, dvs pengarna var i hamn. T o m email med förfrågningar om kontinuerlig utvärdering av kurshelgerna samt önskemål om kvitton har mötts med tystnad.

då skulle giggsy ha sagt vad han tyckte om kursen när vi hade utvärdering... eller? vi sätter stor värde på vad våra elever tycker om kurserna, framförallt om det inte är en av våra ordinarie lärare som håller i klasserna.

Utvärdering?

Som sagt, ingen kontakt har tagits. Ingen utvärdering har gjorts. Kursen är inte ens formellt avslutad (vet ORCA om det?), men det är mer Lennart som inte har haft tid än.

Bristen på engagemang och uppföljning från ORCA är nog det som förvånar mig mest. Detta kan kanske ha att göra med att det var en speciell utbildning, att ORCA har lite växtvärk eller helt enkelt bara på att det inte är rutin att göra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

vi är väl medvetna om att det fattas en helg för att komplettera utbildningen, och ingen annan än lennart själv kan få den klar.

orca engagemang har varit väldigt osynlig på grund av att utbildningen inte är i våra lokaler, och att lärarna är inte kopplat till orca på något sätt (alltså de tillhör inte vår vanliga "crew").

men vi har haft kontinuerligt kontakt (en av våra medhjälpare var en av deltagarna) och vi har utvarderat med fyra av deltagarna (vill du ha namn kan jag skicka en PM).

att vi inte gjorde en gemensamt utvardering beror mycket på att kursen inte är klar, och vi har varit på lennart så mycket det bara går.

mycket ligger i det du säger, det var en riktig speciell utbildning, och den första av den slag för Orca.

våra kurser brukar ha en mer "praktisk" och hands on profil, alla sitter vid sin arbetstation, alla har tillgångar till våra lokaler, elever följer med efter kurs på ett eller annat sätt (återigen, PM om du vill veta namn och vad de gör).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa....har ingen aning, men med ledning av vad som står att läsa här ovanför så skulle jag säga: anus!

Då har du nog missförstått texten tror jag. Det handlade främst om den utbildning som Lennart höll i. Och den "missnöjda" eleven är väl egentligen ganska nöjd har jag fått för mig. Det var nog lite olyckligt trassel bara, själva utbildningen verkar väl tvärtom ha varit väldigt lärorik.

Att det sedan har dykt upp lite andra missnöjda elever i tråden hör väl till vanligheterna? Om Orcas utbildning var undermålig så skulle den väl knappast finnas kvar. Ta det för vad det är istället, en missnöjes-tråd 🙂

Och bra gjort av Andrea förresten att dyka in i tråden och svara så att missförstånd och problem kan redas ut. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa....har ingen aning, men med ledning av vad som står att läsa här ovanför så skulle jag säga: anus!

Då har du nog missförstått texten tror jag.

[...]

Tja...kanske det... Men vid en ny genomläsning så tycks det mig ändå som att flera i tråden (giggsy, Lilleman, kirtaphus) bär på lite varierande grad av missnöje. Men som sagt...jag har ingen aning, och borde väl hålla käft egentligen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det kan bli så... tre deltagare var inte så nöjda med olika grejer som egentligen inte hade med självaste utbildningen att göra: en skiva här, en datorn där, lennarts tider...

men här har vi haft tre stycken, den tysta massa av resterande 200 elever per år hade kanske inte så mycket att säga!

svårt att alla kan bli hel nöjda med en kurs, framförallt när kompetenser ligger på helt olika nivåer.

angående malmö, där har du markus och johan axelsson, han som skrev cubase boken på svenska. gå och titta på lokalerna, prata med lärarna, gå på öppet hus och få en egen uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa....har ingen aning, men med ledning av vad som står att läsa här ovanför så skulle jag säga: anus!

Då har du nog missförstått texten tror jag.

[...]

Tja...kanske det... Men vid en ny genomläsning så tycks det mig ändå som att flera i tråden (giggsy, Lilleman, kirtaphus) bär på lite varierande grad av missnöje. Men som sagt...jag har ingen aning, och borde väl hålla käft egentligen 😄

Ja, mina negativa inlägg har ingenting med utbildningsplan eller lärare att göra, utan det administrativa runtomkring just den utbildningen.

Mina svar (och initialt hela tråden) har med ljudteknikerutbildningen att göra. Om Orca´s Musikproduktionslinje i Malmö vet jag ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...