Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett problem med cubase som jag dragits med ett tag nu och som skulle vara guld vÀrt att bli av med.

Det uppstÄr ett knaster/klippande ljud nÀr jag spelar upp en inspelning. Det blir sÄ endast efter projektet legat upp ett tag. Vad jag gjort för att bli av med "oljudet" Àr att stÀnga ner projektet och sen öppna det igen.

Kör med cubase sx och creative audigy platinum 2.

Annons
Postat

Troligtvis Àr det nÄt med ljudkortet (creativ audigy 2).

Hur gÄr jag tillvÀga för att fÄ latency rÀtt instÀllt?

Postat

GodÀ!

Jag har liknande probbs, sÄ jag kör det hÀr, ist f att ta upp en ny trÄd. Jag har ett PreSonus 1394 externt ljudkort med Cubase LE. Ljudkortet i min Dell Àr ett SB Live.

Kan det ev vara sÄ att det Àr konflikter mellan ljudkorten? Jag frÄgar eftersom det

plötsligt knastrar tom om Windows start-up-truddelutt.

Man hör annars vid uppspelningen att miken tar upp ljudet kanonfint, och det lÄter skitbra - om det inte hade varit för knastret. (MXL 990 mik)

Nice om nÄn har ett bra svar pÄ det hÀr.

drloop (oregistrerad)
Postat
Troligtvis Àr det nÄt med ljudkortet (creativ audigy 2).

Hur gÄr jag tillvÀga för att fÄ latency rÀtt instÀllt?

Under device setup.

Device driver, antar att du kör ASIO drivare eller?

Control panel antar jag att det Àr för dig med. NÀr jag klickar pÄ den fÄr jag upp mitt ljudkortsinstÀllningar. Pröva att höja latency, dvs du fÄr lÀngre fördröjning. DÄ försvinner knastret.

Det stÄr vÀl beskrivet in manualen hur det gÄr till.

Postat (redigerat)

Nu....Àr jag verkligen fÄgelholk i trynet....

Detta knaster framhĂ€rdar i sitt existenslusta... 🙂😄🙂

Min dator Àr en Dell Dimension XPS T700r

Ljudkortet Àr ett Presonus 1394, och jag amvÀnder det medföljande fripassagerar-versionen av Cubase, nÀmligen LE.

I min desperation stoppade jag in XP-skivan, tog bort partitionen helt & hÄllet. DÀrpÄ installerade jag om XP pÄ nya partitionen, installerade 1394 och Cubase.

Och NADA mer.

Blev det bĂ€ttre? well.... 😉

Fick tipset att lyfta bort ljudkortet SB Live ur datorn. Schysst! tÀnkte pappa och gjorde sÄ - till ingen nytta....

Det Àr inte sÄ att det bara Àr inspelningar som knastrar. Det Àr "exempelmusik" Beethoven - det Àr start-trudelutten....allt! knastrar....

Finns det nÄgon som har haft samma probb? Och löst det?

Jag kommer att skriva en lĂ„t till din Ă€ra i sĂ„ fall.... 😛

Redigerat av Pelle Rylander
Postat

Hej Pelle!

jo, jag har samma prolem. Köpte samma slags kort som dig nu i helgen och har det dÀr typiska knastret. Har surfat runt pÄ en massa olika forum och har sett att andra ocksÄ har det problemet.

I vissa fall har det varit problem med nÀtverksanslutningen, speciellt för vissa som har haft trÄdlöst nÀtverk. Jag har sjÀlv inget trÄdlöst nÀtverk. SÄ det Àr antagligen inte lösingen för mitt problem. Har Àven lÀst att oljudet har uppkommit pga av nÄgot slags behandling av firewire-signalen pÄ moderkortet. NÄgon hade köpt ett pci-kort som man ansluter firewire-kabeln till och pÄ sÄ sÀtt sluppit problemet. Ett sÄdant kort kostar ca 200 kr. Jag har inte hunnit testa sÄ mycket pÄ min dator. Men ska söka runt lite mera pÄ google.

Om jag har förstÄt det rÀtt sÄ Àr det inte ljudkortet som det Àr fel pÄ utan hur firewire-signalen behandlas i datorn.

Jag har inte lÀnkarna framför mig nu men jag kan posta dem imorgon.

Hur har det gÄtt för dig? har du hittat nÄgon lösning Ànnu?

/Henrik

Postat
Har Àven lÀst att oljudet har uppkommit pga av nÄgot slags behandling av firewire-signalen pÄ moderkortet.

Vad kul att fler har samma problem! Eller...öh..jag menar....hehe

Som svar pÄ din frÄga...njÀe...ingen lösning Àn...Men -

jag har i alla fall eliminerat allt annat Àn ljudkortet. IgÄr kvÀll stoppade jag tillbaka SB Live kortet, och kopplade bort 1394-kortet(Presonus) Och dÄ upphörde knastret. Tom vanliga ljud-cd:s knastrar med 1394:an ansluten.

:::suck:::

SÄ det enda som ÄterstÄr Àr 1394an, firewirekabeln. eller som du nÀmner, sjÀlva fw-kortet... Idag tÀnkte jag ta ett snack med grabbarna pÄ Musiklagret.

Jag kollar gÀrna de dÀr lÀnkarna!

/Pelle

Postat

Jag har samma problem. Fattar inte vad det beror pĂ„. Vad som funkar för mig dock nĂ€r knastret uppstĂ„r vid uppspelningen Ă€r att klicka runt lite till olika outputs i cubase. Efter nĂ„gra klick hit Ă„ dit ( byten av outputs alltsĂ„ ) sĂ„ slutar det knastra. Det konstiga Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon/nĂ„gra sĂ€rskilda outputs som fungerar elle rinte fungerar. Det gĂ€ller bara att byta nĂ„gra gĂ„nger, ofta fram och tillbaka, sĂ„ slutar det knastra... Jag blir galen... HjĂ€lp snĂ€lla 🙂

Postat

Detta lÄter som ett problem jag haft ett flertal gÄnger, och dÄ har det berott pÄ att utvolymen frÄn datorn till högtalarna har varit för hög. Detta löste jag enkelt genom att dubbelklicka pÄ högtalaren bredvid klockan och sedan sÀnka Wave Out reglaget eller vad det nu heter pÄ erat ljudkort.

Kanske har helt fel men det Ă€r vĂ€rt ett försök... đŸ˜Č

Postat

hm....bÄda kan vara vÀrt att titta nÀrmare pÄ...

Ska göra det lite senare under dagen

Postat

Hej!

Tror att jag har fixat problemet nu. Jag avaktiverade mitt integrerade nÀtverkskort. AlltsÄ det som Àr inbyggd pÄ moderkortet. Fick anvÀnda ett nÀtverkskort som jag har haft liggandes istÀllet och nu verkar det funka.

LÀs om Data Packet Check and Drop Correction pÄ denna sida:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fwaudio_rme.htm

LÀs Àven hÀr: http://www.recording.org/ftopicp-263774.html

Hoppas att det fixar sig för dig!

Postat

Tjena....pÄ denna sida hittade jag en lÀnk till detta:

http://knowledgebase.steinberg.de/91_1.html

hÀr stÄr:

Processor scheduling:

Important settings for ASIO on PC WindowsPC users with Windows XP have to change an option in regard to the processor scheduling in order to work with low latency ASIO drivers without trouble.

Go to Windows Start menu, select "Control Panels"

There, start "System"

In the window "System Properties" select the tab "Advanced"

Click on "Settings" in the section "Performance"

In the window "Performance Options" select the tab "Advanced"

There you find the "Processor scheduling" options, set it to "Background services".

Your system is now ready to work with low latency ASIO drivers without drop outs.

Det hÀr ska jag kolla upp sen!

/Pelle

Postat

Ahh...

Firewire pĂ„ moderkortet funkar med hĂ„rddiskar, men verkar alltid strula bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller audio och video. 😆

Oavsett Dellmaskin eller "hemmabyggd" med Firewire pÄ moderkortet.

AnvÀnder du en separat Firewirekontroller pÄ PCI-kort fÄr du sÀkerligen bÀttre resultat.

Postat
jag var lite otydlig tidigare. Jag avaktiverade det inbyggda nÀtverkskortet i bios. Du kanske har testat det redan.

😆 hehe...nĂ€ - jag har plockat bort hela jĂ€kla kortet

Postat
Ahh...

Firewire pÄ moderkortet funkar med hÄrddiskar, men verkar alltid strula bÄde nÀr det gÀller audio och video.

Well...jag köpte ett separat FW-kort (PCI)

Det funkar bÀttre nu - jag har plockat bort nÀtverkskort, modem, och SB Live kortet

Det enda probbet just nu - Ă€r att mitt i en uppspelning börjar det dista..... 😳

Postat
Det enda probbet just nu - Ă€r att mitt i en uppspelning börjar det dista..... 😳

Och du har tagit dig en titt pĂ„ din output? 😉

Postat (redigerat)
Det enda probbet just nu - Ă€r att mitt i en uppspelning börjar det dista..... 😆

Och du har tagit dig en titt pĂ„ din output? đŸ„°

Ährm....

Du menar...offentligt??

😆 NĂ€e...vad menar du att jag ska kolla efter? KĂ€nner mig lite korkad hĂ€r

TillĂ€gg 29/3: Öh....att inte signalen ut Ă€r för hög.....duh... :rolleyes:

Redigerat av Pelle Rylander
Postat

Hej vÀnner,

Mycket snack om firewire hÀr...

Jag Àr helt befriad frÄn firewire och jag har precis samma problem..

Kör externt WaMi 192L kort över PCI och det knastrar som f-n ibland. Jag Àr dock överstyrningarnas mÀstare, sÄ tror nog pÄ iden om att man spelar in för högt och stÀller sedan Outén för högt ocksÄ.

/Bajenuffe

Postat

Nu har det inte knastrat pĂ„ 2 dar. Var det för att jag tog bort nĂ€tverkskortet, SB Live kortet eller modemet? Var det för att jag flyttade Firewire-kortet lĂ€ngre ifrĂ„n grafikkortet? Det vete Gunnar... 🙂

Men distandet....::suck:: Det kan funka kanon i 5 minuter eller en halvtimme - och helt plötsligt börjar det, och samtidigt gÄr lÄten lÄngsammare....

Ofta hÀnger sig Cubase i samma veva (LE)

Om jag dÄ rycker ur FW-kontakten och byter uttag, fungerar det en stund igen.

Livet Ă€r underbart! 🙁

Postat

Tog bort nÀtverkskortet? Var det möjligen ett 3com-kort?

3com har en förmĂ„ga att brĂ„ka med musikburkar, eftersom de snor Ă„t sig för mycket av bussens bandbredd. 3com Ă€r alltsĂ„ alltid musikerns fiende... 😄

Postat

Har ocksÄ haft knaster. Det hara bara dykt upp ett par gÄnger efter att jag satt i en CD och dÄ har jag försökt trixa med drivrutiner och instÀllningar utan resultat. Tills slut formaterade jag hela hÄrddisken och började om... Det hjÀlpte visserligen men Àr lite vÀl drastiskt förstÄs.

En annan sak som funkade i Windows XP förresten var att köra systemÄterstÀllning till ett datum innan knastret började!

Postat

3com har en förmĂ„ga att brĂ„ka med musikburkar, eftersom de snor Ă„t sig för mycket av bussens bandbredd. 3com Ă€r alltsĂ„ alltid musikerns fiende... 😄

NjaÀe...det enda jag kan se pÄ kortet som liknar ett företagsnamn Àr

"Conexant" ? 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

3com har en förmĂ„ga att brĂ„ka med musikburkar, eftersom de snor Ă„t sig för mycket av bussens bandbredd. 3com Ă€r alltsĂ„ alltid musikerns fiende... 😏

NjaÀe...det enda jag kan se pÄ kortet som liknar ett företagsnamn Àr

"Conexant" ? 😆

Det dÀr Àr tillverkaren av chipsetet pÄ din controller...

Postat

😏 öh....ok

😆 Min kunskapsnivĂ„ Ă€r hĂ€rmed högst offentlig.

Och ofantlig(t lÄg)

• 3 mĂ„nader senare...
Qwacker (oregistrerad)
Postat (redigerat)

FörlÄt om jag tar upp en gammal trÄd, men jag har exakt det problemet som jag inte kommer ifrÄn.

Har alltsÄ köpt ett Presonus Inspire Firewire kort, och en MXL 990, och nÀr jag ska spela upp sÄ knastrar det till varje sekund typ. (Cubase LE har jag)

Wav filen fÄr ocksÄ knastrandet!

En annan sak som Àr skumt Àr att nÀr jag testar att prata i micken med hörlurarna pÄ sÄ sprakar det ingenting. Men just vid inspelning.

Firewireporten i datorn Àr ett nyköpt kort och sitter en bit frÄn de andra korten i datorn.

Jag har mixtrat fram och tillbaka, men det försvinner bara inte.

Min dator:

2Ghz

768 Ram

Är helt nybörjare med vad alla instĂ€llningar i Cubase LE gĂ€ller, sĂ„ kanske det Ă€r nĂ„tt krux dĂ€r?

Ni som hade samma problem i mars, antar att ni fixat det vid detta lag, hur gjorde ni?

ÅÄh, jag vill ju skapa musik

🙂

Redigerat av Qwacker

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.