Rock Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Har ett problem med cubase som jag dragits med ett tag nu och som skulle vara guld vÀrt att bli av med. Det uppstÄr ett knaster/klippande ljud nÀr jag spelar upp en inspelning. Det blir sÄ endast efter projektet legat upp ett tag. Vad jag gjort för att bli av med "oljudet" Àr att stÀnga ner projektet och sen öppna det igen. Kör med cubase sx och creative audigy platinum 2.
Claes Holmerup Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Skulle misstÀnka att du har stÀllt in lÀgre latency Àn ljudkortet och datorn klarar av att hantera...
Rock Postat 21 mars 2006 TrÄdstartare Postat 21 mars 2006 Troligtvis Àr det nÄt med ljudkortet (creativ audigy 2). Hur gÄr jag tillvÀga för att fÄ latency rÀtt instÀllt?
Pelle Rylander Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 GodÀ! Jag har liknande probbs, sÄ jag kör det hÀr, ist f att ta upp en ny trÄd. Jag har ett PreSonus 1394 externt ljudkort med Cubase LE. Ljudkortet i min Dell Àr ett SB Live. Kan det ev vara sÄ att det Àr konflikter mellan ljudkorten? Jag frÄgar eftersom det plötsligt knastrar tom om Windows start-up-truddelutt. Man hör annars vid uppspelningen att miken tar upp ljudet kanonfint, och det lÄter skitbra - om det inte hade varit för knastret. (MXL 990 mik) Nice om nÄn har ett bra svar pÄ det hÀr.
kurt_ko-ben Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 jag hade liknande problem men det problemet var att jag har spelat in pÄ för hög volym..kan inte va det??
drloop (oregistrerad) Postat 22 mars 2006 Postat 22 mars 2006 Troligtvis Àr det nÄt med ljudkortet (creativ audigy 2).Hur gÄr jag tillvÀga för att fÄ latency rÀtt instÀllt? Under device setup. Device driver, antar att du kör ASIO drivare eller? Control panel antar jag att det Àr för dig med. NÀr jag klickar pÄ den fÄr jag upp mitt ljudkortsinstÀllningar. Pröva att höja latency, dvs du fÄr lÀngre fördröjning. DÄ försvinner knastret. Det stÄr vÀl beskrivet in manualen hur det gÄr till.
Pelle Rylander Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 (redigerat) Nu....Ă€r jag verkligen fĂ„gelholk i trynet.... Detta knaster framhĂ€rdar i sitt existenslusta... đđđ Min dator Ă€r en Dell Dimension XPS T700r Ljudkortet Ă€r ett Presonus 1394, och jag amvĂ€nder det medföljande fripassagerar-versionen av Cubase, nĂ€mligen LE. I min desperation stoppade jag in XP-skivan, tog bort partitionen helt & hĂ„llet. DĂ€rpĂ„ installerade jag om XP pĂ„ nya partitionen, installerade 1394 och Cubase. Och NADA mer. Blev det bĂ€ttre? well.... đ Fick tipset att lyfta bort ljudkortet SB Live ur datorn. Schysst! tĂ€nkte pappa och gjorde sĂ„ - till ingen nytta.... Det Ă€r inte sĂ„ att det bara Ă€r inspelningar som knastrar. Det Ă€r "exempelmusik" Beethoven - det Ă€r start-trudelutten....allt! knastrar.... Finns det nĂ„gon som har haft samma probb? Och löst det? Jag kommer att skriva en lĂ„t till din Ă€ra i sĂ„ fall.... đ Redigerat 25 mars 2006 av Pelle Rylander
BrackenaW Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Hej Pelle! jo, jag har samma prolem. Köpte samma slags kort som dig nu i helgen och har det dÀr typiska knastret. Har surfat runt pÄ en massa olika forum och har sett att andra ocksÄ har det problemet. I vissa fall har det varit problem med nÀtverksanslutningen, speciellt för vissa som har haft trÄdlöst nÀtverk. Jag har sjÀlv inget trÄdlöst nÀtverk. SÄ det Àr antagligen inte lösingen för mitt problem. Har Àven lÀst att oljudet har uppkommit pga av nÄgot slags behandling av firewire-signalen pÄ moderkortet. NÄgon hade köpt ett pci-kort som man ansluter firewire-kabeln till och pÄ sÄ sÀtt sluppit problemet. Ett sÄdant kort kostar ca 200 kr. Jag har inte hunnit testa sÄ mycket pÄ min dator. Men ska söka runt lite mera pÄ google. Om jag har förstÄt det rÀtt sÄ Àr det inte ljudkortet som det Àr fel pÄ utan hur firewire-signalen behandlas i datorn. Jag har inte lÀnkarna framför mig nu men jag kan posta dem imorgon. Hur har det gÄtt för dig? har du hittat nÄgon lösning Ànnu? /Henrik
Pelle Rylander Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Har Àven lÀst att oljudet har uppkommit pga av nÄgot slags behandling av firewire-signalen pÄ moderkortet. Vad kul att fler har samma problem! Eller...öh..jag menar....hehe Som svar pÄ din frÄga...njÀe...ingen lösning Àn...Men - jag har i alla fall eliminerat allt annat Àn ljudkortet. IgÄr kvÀll stoppade jag tillbaka SB Live kortet, och kopplade bort 1394-kortet(Presonus) Och dÄ upphörde knastret. Tom vanliga ljud-cd:s knastrar med 1394:an ansluten. :::suck::: SÄ det enda som ÄterstÄr Àr 1394an, firewirekabeln. eller som du nÀmner, sjÀlva fw-kortet... Idag tÀnkte jag ta ett snack med grabbarna pÄ Musiklagret. Jag kollar gÀrna de dÀr lÀnkarna! /Pelle
Trendcase1 Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Jag har samma problem. Fattar inte vad det beror pĂ„. Vad som funkar för mig dock nĂ€r knastret uppstĂ„r vid uppspelningen Ă€r att klicka runt lite till olika outputs i cubase. Efter nĂ„gra klick hit Ă„ dit ( byten av outputs alltsĂ„ ) sĂ„ slutar det knastra. Det konstiga Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon/nĂ„gra sĂ€rskilda outputs som fungerar elle rinte fungerar. Det gĂ€ller bara att byta nĂ„gra gĂ„nger, ofta fram och tillbaka, sĂ„ slutar det knastra... Jag blir galen... HjĂ€lp snĂ€lla đ
allansson Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Detta lĂ„ter som ett problem jag haft ett flertal gĂ„nger, och dĂ„ har det berott pĂ„ att utvolymen frĂ„n datorn till högtalarna har varit för hög. Detta löste jag enkelt genom att dubbelklicka pĂ„ högtalaren bredvid klockan och sedan sĂ€nka Wave Out reglaget eller vad det nu heter pĂ„ erat ljudkort. Kanske har helt fel men det Ă€r vĂ€rt ett försök... đČ
Pelle Rylander Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 hm....bÄda kan vara vÀrt att titta nÀrmare pÄ... Ska göra det lite senare under dagen
BrackenaW Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 Hej! Tror att jag har fixat problemet nu. Jag avaktiverade mitt integrerade nÀtverkskort. AlltsÄ det som Àr inbyggd pÄ moderkortet. Fick anvÀnda ett nÀtverkskort som jag har haft liggandes istÀllet och nu verkar det funka. LÀs om Data Packet Check and Drop Correction pÄ denna sida: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fwaudio_rme.htm LÀs Àven hÀr: http://www.recording.org/ftopicp-263774.html Hoppas att det fixar sig för dig!
Pelle Rylander Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 LÀs Àven hÀr: http://www.recording.org/ftopicp-263774.html Tjena....pÄ denna sida hittade jag en lÀnk till detta: http://knowledgebase.steinberg.de/91_1.html hÀr stÄr: Processor scheduling: Important settings for ASIO on PC WindowsPC users with Windows XP have to change an option in regard to the processor scheduling in order to work with low latency ASIO drivers without trouble. Go to Windows Start menu, select "Control Panels" There, start "System" In the window "System Properties" select the tab "Advanced" Click on "Settings" in the section "Performance" In the window "Performance Options" select the tab "Advanced" There you find the "Processor scheduling" options, set it to "Background services". Your system is now ready to work with low latency ASIO drivers without drop outs. Det hÀr ska jag kolla upp sen! /Pelle
BrackenaW Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 jag var lite otydlig tidigare. Jag avaktiverade det inbyggda nÀtverkskortet i bios. Du kanske har testat det redan.
Linus Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Ahh... Firewire pĂ„ moderkortet funkar med hĂ„rddiskar, men verkar alltid strula bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller audio och video. đ Oavsett Dellmaskin eller "hemmabyggd" med Firewire pĂ„ moderkortet. AnvĂ€nder du en separat Firewirekontroller pĂ„ PCI-kort fĂ„r du sĂ€kerligen bĂ€ttre resultat.
Pelle Rylander Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 jag var lite otydlig tidigare. Jag avaktiverade det inbyggda nĂ€tverkskortet i bios. Du kanske har testat det redan. đ hehe...nĂ€ - jag har plockat bort hela jĂ€kla kortet
Pelle Rylander Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Ahh... Firewire pĂ„ moderkortet funkar med hĂ„rddiskar, men verkar alltid strula bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller audio och video. Well...jag köpte ett separat FW-kort (PCI) Det funkar bĂ€ttre nu - jag har plockat bort nĂ€tverkskort, modem, och SB Live kortet Det enda probbet just nu - Ă€r att mitt i en uppspelning börjar det dista..... đł
Linus Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Det enda probbet just nu - Ă€r att mitt i en uppspelning börjar det dista..... đł Och du har tagit dig en titt pĂ„ din output? đ
Pelle Rylander Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 (redigerat) Det enda probbet just nu - Ă€r att mitt i en uppspelning börjar det dista..... đ Och du har tagit dig en titt pĂ„ din output? đ„° Ăhrm.... Du menar...offentligt?? đ NĂ€e...vad menar du att jag ska kolla efter? KĂ€nner mig lite korkad hĂ€r TillĂ€gg 29/3: Ăh....att inte signalen ut Ă€r för hög.....duh... Redigerat 29 mars 2006 av Pelle Rylander
Bajenuffe1 Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Hej vÀnner, Mycket snack om firewire hÀr... Jag Àr helt befriad frÄn firewire och jag har precis samma problem.. Kör externt WaMi 192L kort över PCI och det knastrar som f-n ibland. Jag Àr dock överstyrningarnas mÀstare, sÄ tror nog pÄ iden om att man spelar in för högt och stÀller sedan Outén för högt ocksÄ. /Bajenuffe
Pelle Rylander Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Nu har det inte knastrat pĂ„ 2 dar. Var det för att jag tog bort nĂ€tverkskortet, SB Live kortet eller modemet? Var det för att jag flyttade Firewire-kortet lĂ€ngre ifrĂ„n grafikkortet? Det vete Gunnar... đ Men distandet....::suck:: Det kan funka kanon i 5 minuter eller en halvtimme - och helt plötsligt börjar det, och samtidigt gĂ„r lĂ„ten lĂ„ngsammare.... Ofta hĂ€nger sig Cubase i samma veva (LE) Om jag dĂ„ rycker ur FW-kontakten och byter uttag, fungerar det en stund igen. Livet Ă€r underbart! đ
Claes Holmerup Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Tog bort nĂ€tverkskortet? Var det möjligen ett 3com-kort? 3com har en förmĂ„ga att brĂ„ka med musikburkar, eftersom de snor Ă„t sig för mycket av bussens bandbredd. 3com Ă€r alltsĂ„ alltid musikerns fiende... đ
lundberg Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Har ocksÄ haft knaster. Det hara bara dykt upp ett par gÄnger efter att jag satt i en CD och dÄ har jag försökt trixa med drivrutiner och instÀllningar utan resultat. Tills slut formaterade jag hela hÄrddisken och började om... Det hjÀlpte visserligen men Àr lite vÀl drastiskt förstÄs. En annan sak som funkade i Windows XP förresten var att köra systemÄterstÀllning till ett datum innan knastret började!
Pelle Rylander Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Tog bort nĂ€tverkskortet? Var det möjligen ett 3com-kort?3com har en förmĂ„ga att brĂ„ka med musikburkar, eftersom de snor Ă„t sig för mycket av bussens bandbredd. 3com Ă€r alltsĂ„ alltid musikerns fiende... đ NjaĂ€e...det enda jag kan se pĂ„ kortet som liknar ett företagsnamn Ă€r "Conexant" ? đ
Linus Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Tog bort nĂ€tverkskortet? Var det möjligen ett 3com-kort?3com har en förmĂ„ga att brĂ„ka med musikburkar, eftersom de snor Ă„t sig för mycket av bussens bandbredd. 3com Ă€r alltsĂ„ alltid musikerns fiende... đ NjaĂ€e...det enda jag kan se pĂ„ kortet som liknar ett företagsnamn Ă€r "Conexant" ? đ Det dĂ€r Ă€r tillverkaren av chipsetet pĂ„ din controller...
Pelle Rylander Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 đ öh....ok đ Min kunskapsnivĂ„ Ă€r hĂ€rmed högst offentlig. Och ofantlig(t lĂ„g)
Qwacker (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 (redigerat) FörlĂ„t om jag tar upp en gammal trĂ„d, men jag har exakt det problemet som jag inte kommer ifrĂ„n. Har alltsĂ„ köpt ett Presonus Inspire Firewire kort, och en MXL 990, och nĂ€r jag ska spela upp sĂ„ knastrar det till varje sekund typ. (Cubase LE har jag) Wav filen fĂ„r ocksĂ„ knastrandet! En annan sak som Ă€r skumt Ă€r att nĂ€r jag testar att prata i micken med hörlurarna pĂ„ sĂ„ sprakar det ingenting. Men just vid inspelning. Firewireporten i datorn Ă€r ett nyköpt kort och sitter en bit frĂ„n de andra korten i datorn. Jag har mixtrat fram och tillbaka, men det försvinner bara inte. Min dator: 2Ghz 768 Ram Ăr helt nybörjare med vad alla instĂ€llningar i Cubase LE gĂ€ller, sĂ„ kanske det Ă€r nĂ„tt krux dĂ€r? Ni som hade samma problem i mars, antar att ni fixat det vid detta lag, hur gjorde ni? Ă Ă„h, jag vill ju skapa musik đ Redigerat 20 juli 2006 av Qwacker
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.