Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag har en yamahasynt, en något billig nästintill leksaksvariant. Jag tänkte testa på midi-inspelning och har köpt 2 st. midi-kablar. Jag har även ett externt ljudkort med midi-in-och-ut. Nu har jag anlutit båda kablarna(in>ut resp. ut>in) mellan dator>synt. vad gör jag nu?

Ha överseende med en riktigt nybörjare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I Cool Edit finns det inget du kan spela på med MIDI mig veterligt, Cool Edit är en audioeditor. Du behöver en programvara med mjukvarusyntar. i T.ex Cubase kan du använda VST-i, sen finns ju Reason t.ex som är en komplett syntstudio.

Vad händer om du kör en MIDI-fil då? Är det nåt som spelar upp den? I så fall kan du ju ha en synt inbyggd i ditt ljudkort som du i så fall ska kunna spela på.

Annars kan du ju kolla på http://www.pcmus.com/Free-Software.htm för lite gratis grejjer

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool Edit är väl outdated. Om än ett riktigt bra program. Men vill du spela in midi/spela upp midi och låta datorn styra synten behöver du ett program med inbyggd sequencer. T.ex Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag fick med Reason adapted express när jag köpte ljudkortet. Det kan inte vara hela programvaran eller?

edit: jag tycks ha tappat bort serienumren så det spelar ingen roll

edit2: jag laddade ner något litet gratisprogram kallat KRISTAL audio engine. det skall tydligen gå att spela midi. vart börjar jag?

Redigerat av quizz_kid
Link to comment
Dela på andra sajter

Kristal har INGET stöd för MIDI heller. Den funkar dock bra med ASIO-drivisar och VST effekter för audio. En bra portastudio i datorn helt enkelt.

Har du fått med Reason Adapted så klarar du dig superlångt ju.. Det är egentligen allt du behöver kan jag tro.. I alla fall på den nivå du ställer frågorna (ta inte illa upp).

Ta och läs lite på den här sidan så får du en aning om vad du kan göra med Reason Adapted. Det finns lite filmer där James Bernadrs demar vad man kan göra i Reason adapted också..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...