Jump to content
Annons

Yamaha DM2000


jivegard

Recommended Posts

Vid min kommande demoinspelning med bandet har jag möjlighet att gratis låna en Yamaha DM2000. Jag äger själv en Behringer ADA8000 och ett E-MU1616-ljudkort. Min fråga till er är: Blir inspelningskvaliteten så mycket bättre om vi använder DM2000 istället för ADA8000? Jag kommer inte att bearbeta kanalerna någonting i mixern, utan allt ska gå rätt in i datorn genom mitt E-MU-ljudkort (Cubase SX2). Därför gissar jag att det enda som används i DM2000 är preamparna och D/A-omvandlaren.

Kort sagt... Är det värt ljudkvalitetshöjningen med hänsyn tagen till att jag måste lära mig hur DM2000 fungerar. Mina egna grejer kan jag ju utan å innan.

Vad skulle ni göra?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

klart att du skall låna den.

förmodligen mycket bättre preampar, förmodligen bättre snr, nya erfarenheter av nytt bord, utvecklande för dina kunskaper...

kör hårt!

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, DM2000 är samma grej som 01 och 02, bara större liksom. Jag personligen tycker att DM2000 preampsen känns väldigt väldigt ofärgade och jag gillar inte riktigt det. Fast hellre det än ful färgning. Mixa i Dm2000 är helt ok! inbyggda effekterna räcker långt

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamahas digitalmixrar är helt ok, men preampsen är inte speciellt roliga. Inte så att de låter illa, men de låter inget roligt. Jag vet inte vad du har för alternativ till DM2000 pre'sen, men jag tror dock att mixerns AD-omvandlare är bättre än Behringers.

Jag tolkar det som att du menar att du använder mixerns AD-omvandlare och inte DA-omvandlare då de skulle (via ADAT?) in i kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker yamahas preamps funkar alldeles ypperligt, har inte själv använt den behringer du pratar om men har av en kurskamrat hört att den brusar rätt skapligt. Yamaha bordet är ju proffskvalite till skillnad ifrån behringer (skiljer ju några hundratusen i pengar också...=) O andra sidan är den lite stor, behövs två pers för att bära den...När du ändå är igång; varför inte spela in med eq o kompressor ifrån DM2000?

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

När du ändå är igång; varför inte spela in med eq o kompressor ifrån DM2000?

Jag skulle inte använda den inbyggda EQ'n och kompressorn i DM2000 vid inspelning. Båda är digitala och ligger därför efter A/D-omvandlaren så man vinner egentligen ingenting jämfört med att använda EQ- och kompressorpluggar i ett senare skede.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ändå är igång; varför inte spela in med eq o kompressor ifrån DM2000?

Jag skulle inte använda den inbyggda EQ'n och kompressorn i DM2000 vid inspelning. Båda är digitala och ligger därför efter A/D-omvandlaren så man vinner egentligen ingenting jämfört med att använda EQ- och kompressorpluggar i ett senare skede.

Så du säger att en digital kompressor låter lika som en digital kompressor? Så är det ju givetvis inte, däremot vet vi ju inte vad du har för mjukvara i din dator att mixa med. Är det bara Cubase egna eq's och kompressorer skulle jag köra med Yamahan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du säger att en digital kompressor låter lika som en digital kompressor? Så är det ju givetvis inte...

Nej, jag påstår inte att alla digitala kompressorer är likvärdiga. Men de är alla digitala och ligger efter A/D-omvandling. Därför vinner man i stort sett ingenting på att använda dom vid inspelning.

Bättre då att vänta med komprimering och EQ tills det är dags för mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du säger att en digital kompressor låter lika som en digital kompressor? Så är det ju givetvis inte...

Nej, jag påstår inte att alla digitala kompressorer är likvärdiga. Men de är alla digitala och ligger efter A/D-omvandling. Därför vinner man i stort sett ingenting på att använda dom vid inspelning.

Bättre då att vänta med komprimering och EQ tills det är dags för mix.

Genrellt sett håller jag med dig. Men med tanke på att det inte var hans bord så kan det ju finnas en poäng i att behandla innan. Dvs om bordet ska tillbaka innan allt är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga så här: kommer du att ha god tid innan till att sätta dig in i hur bordet fungerar och att du får det och ditt ljudkort att "spela" tillsammans så kan det ju vara vettigt att köra. Dels pga ljudet, men även för att det alltid är roligt leka med nya grejjor.

Om du däremot har dåligt med tid så tycker jag istället du ska satsa på Behringern och köra inspelningen med den. Det finns inte något mer irriterande än att behöva lägga tid på att grejjer skall fungera, eller att teknikern inte kan med dessa under inspelningstid. Jag har själv en ADA 8000 som jag har gjort ett antal inspelningar med och har fått beröm för det ljud som är på inspelningarna. Viktigt att inte tekniken är något hinder under inspelningen eftersom det ändå är musiken som är det viktiga... (Usch vilken klyscha...)

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...