Jump to content
Annons

OS-Pizza


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Han kunde kanske prova att säga att pizzan var riktad mot datanördar. OS = Operativ System. 😄

Här har vi en till liten förkortning som gör att det faller. Copyrigth på OS my ass!

Ärligt talat träffar jag på den där muppen från SOK ger jag han en smäll på käften. Hur fan kan man vara så jävla pantad och tro att man kan hålla på som han gjorde i luren? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och när det gäller företagen Dunlop. Vad gäller där? Dels finns det de som gör tennisrackets och dylikt i anslutning till den sporten. Det ryktas att det företaget varit försvunnet men återuppstått, men med tillverkning i andra länder. Ungefär som beträffande Levin gitarrer... Dessutom finns det ett företag som heter Dunlop som gör dvd-spelare bl.a. Det lär inte vara samma företag, enligt dem jag frågat. Nån som vet? Sedan finns ju Dunlop Wah-wah-pedal... Är det samma företag?

Icke att förglömma Dunlop däck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från SOK:s hemsida:

"Internationella olympiska Kommittén har genom Sveriges Olympiska Kommitté ett stort antal internationella och svenska varumärkesregistreringar skyddat sina varumärken. De skyddade varumärkena är bla OS, OLYMPIAD, OLYMPIA, OLYMPIC, DEN OLYMPISKA FACKLAN och DE OLYMPISKA RINGARNA.

Ensamrätten till de olympiska varumärkena innebär att dessa icke får användas i något sammanhang med mindre att skriftligt avtal härom finns med Sveriges Olympiska Kommitté. Ensamrätten omfattar även förväxlingsbart lika beteckningar som kännetecken i näringsverksamhet (4§ varumärkeslagen). intrång i varumärkesrätten kan vara straffbart och är skadeståndsgrundande."

Nåt mer att tillägga?

Varför kan man inte varumärkesskydda OS, som en del verkar vilja antyda?

EDIT: jag tycker också synd om pizzamannen, men det är en helt annan fråga.

IGEN : Det är INTE synd om Pizzamannen, det är INTE poängen. F.Ö är det modigt av dig att stå som galjonsfigur åt en kommite´som verkar hur girig som helst. Och du kommer sannolik att kunna sälja vilken åsikt som helst, men bli inte förvånat om folk gladeligen skiter i dina åsikter. 😳 Klyftan verkar en aning för stor här, paragrafryttare av SOK:s kaliber är snudd på paranoida, det är DET vad vi reagerar över...... Det handlar väl mer om klasskamp än paragrafer 😄

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Från SOK:s hemsida:

"Internationella olympiska Kommittén har genom Sveriges Olympiska Kommitté ett stort antal internationella och svenska varumärkesregistreringar skyddat sina varumärken. De skyddade varumärkena är bla OS, OLYMPIAD, OLYMPIA, OLYMPIC, DEN OLYMPISKA FACKLAN och DE OLYMPISKA RINGARNA.

Det är ju helt absurt!

Normalt kan man inte varumärkesskydda vanligt förekommande ord.

Enligt den principen skulle man inte kunna skydda varken OS, Olympiad eller Olympia.

"OS" kan förekomma vid matlagning och är därmed vanligt förekommande - förutom att det är en väldigt vanlig förkortning i datorvärlden. Ska SOK ge sig på att stämma Microsoft och Apple också, kanske...?

En "olympiad" är 4 år - och är alltså ett tidsbegrepp och inte enbart ett egennamn på ett sportevenemang.

"Olympia" är ett egennamn på ett berg i Grekland - och borde alltså inte heller kunna skyddas som ett varumärke.

Det finns garanterat ingen annan än dessa sportfånar som skulle ha tillåtits registrera ett firmanamn med ovanstående ord, eftersom de har andra betydelser också. Ett varumärke ska ju normalt vara något som är UNIKT, om man läser på lite...

Det är väl som vanligt, att sporten tillåts breda ut sig obegränsat, utan att hänsyn tas till något annat. Lite som melodifestivalen, med klubben för inbördes beundran, som tycker att de ska kunna styra och ställa överallt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som vanligt, att sporten tillåts breda ut sig obegränsat, utan att hänsyn tas till något annat. Lite som melodifestivalen, med klubben för inbördes beundran, som tycker att de ska kunna styra och ställa överallt... 😱

Om man kallar en Pizza för Olympia , så borde det ju bli ett intressant pilotfall, om det prövas rättsligt, för att se hur absurt det kan bli.

Som reglerna är idag skulle jag alltså kunna muta in namnet Kebnekaise och hota med betalningsförläggande till alla som använder namnet i kommersiellt syfte, toppen alltså. Snowbrigade, du får nog ta och ge dig 😆

Här har du en Pizzabagare som serverar en "olympia" (Nr.20) Ring och anmäl honom ,vetja Snowbrigade . 😆http://www.enskedkrog.se/Pizzameny.htm

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni borde akta er för att skriva OS här på forumet ni kan bli stämda 😄 .

Fattar inte varför dom stämmer han ens. Dom har väll ingen nytta av det? Det blir bara den stackars pizzabagaren som får stänga igen sin lilla butik :/.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

SOK håller på att bedöma nu huruvida vi får kalla vår interna familjetävling för SommarOlympiaden. Det var egentligen bara det jag ville säga...

Sedan förstår jag iofs principiellt att OS som företeelse vill vara skyddat, men man måste väl se till uppsåtet också? Alltså... om man arrangerar en tävling i jätteformat på en arena, låt säga Ullevi eller Olympia eller Råsunda...och påstår att det är OS. Då kliver man över gränsen!

Att däremot göra en Pizza. Den konkurrerar ju inte med OS. Eller sälja OST i en butik, det var ju ännu löjligare...

Får man åka till OSLO?

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men hur är det egentligen med stadion i helsingborg, dvs Olympia? Har dom verkligen tillstånd att locka till sig åskådare genom att döpa sin arena till detta?

Fast å andra sidan har arenan funnits sedan 1898, så det kanske är helsingborgs IF som ska stämma SOK för att dom använder namnet på deras arena i samband med nåt fånigt sportevenemang.

Skulle vara intressant:

"Hejsan SOK, jag ringer från fotbollsklubben Helsingborgs IF, och jag ser att ni använder vårt arenanamn i er marknadsföring, vilket vi inte kan acceptera. Antingen betalar ni oss i ett par Henke Larssonar om en vecka, eller också ett par Robert Prytz på stubben, så glömmer vi det hela"

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men problemet är väl då att de kontrar med att OS i Aten har funnits i många hundra år... Legenden säger det iaf.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
nejnejnej, jag är fullständigt övertygad om att olympiska spelen döptes efter helsingborgs hemmaarena :rolleyes:

Jag har hört rykten om det, det kan säkert stämma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som vanligt, att sporten tillåts breda ut sig obegränsat, utan att hänsyn tas till något annat. Lite som melodifestivalen, med klubben för inbördes beundran, som tycker att de ska kunna styra och ställa överallt... 😠

Om man kallar en Pizza för Olympia , så borde det ju bli ett intressant pilotfall, om det prövas rättsligt, för att se hur absurt det kan bli.

Som reglerna är idag skulle jag alltså kunna muta in namnet Kebnekaise och hota med betalningsförläggande till alla som använder namnet i kommersiellt syfte, toppen alltså. Snowbrigade, du får nog ta och ge dig 😉

Här har du en Pizzabagare som serverar en "olympia" (Nr.20) Ring och anmäl honom ,vetja Snowbrigade . 😉http://www.enskedkrog.se/Pizzameny.htm

Den här diskussionen urartar lite.... 😏

Men det är egentligen inte nån som har nåt vettigt argument.

Jag skulle tro att SOK inte tycker att en pizza som heter Olympia eller en fotbollsstadion som har hetat Olympia sen 100 år tillbaka gör intrång i deras kommersiella intressen under ett pågående OS. Men om ett företag börjar sälja OS-bilar, OS-datorer, eller ja....varför inte OS-pizzor under pågående OS, då inser ni väl att det är ett intrång i deras intressen. Sen är det ju rätt sniket att ge sig på en OS-pizzabagare, men det är ju precis samma princip. Jag tycker bara att man ska inse att dom faktiskt har rätt att bevaka sina intressen, precis som att pizzabagaren har rätt att bevaka sina intressen om han har registrerat sina varumärken.

Sen lite grundläggande semantik: ett ord refererar till många olika företeelser beroende på hur man använder dom. OS kan som nån sa betyda det som luktar vid matlagning. Men det är inte stavelserna i sig som varumärkesregistreras, utan endast orden i den användning som ger upphov till den tänkta betydelsen.

Så om du lyckas "muta in" namnet Kebnekaise så är det just den här principen som gör att du bara kan stämma dom som använder namnet med koppling till den betydelse i vilken du faktiskt registrerade namnet, d v s m a p den verksamhet du bedriver.

Jaha. Bollen ligger nån annanstans. Men jag misstänker att den kommer tillbaka.

Det är mycket möjligt att jag har fel. Om det kan klarläggas varför så är ingen gladare än jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Se här: Är ni nöjda nu? 🙂

Men akta er för OS-pizzor i fortsättningen..... 😉

(märk väl att det inte är nåt erkännande av att SOK inte har RÄTT att stoppa folk från att göra OS-pizzor)

EDIT: Det är fan ingen grann pizza han stoltserar med. Jag kan förstå SOK på ett sätt. Vem vill bli ihopkopplad med en sån sunkig röra?

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Se här: Är ni nöjda nu? 😆

Men akta er för OS-pizzor i fortsättningen..... 🙂

(märk väl att det inte är nåt erkännande av att SOK inte har RÄTT att stoppa folk från att göra OS-pizzor)

EDIT: Det är fan ingen grann pizza han stoltserar med. Jag kan förstå SOK på ett sätt. Vem vill bli ihopkopplad med en sån sunkig röra?

Ha ha ha , du var mig en riktig spelevink. Men det är klart att åtminstone jag är nöjd. Det finns inget som Företag förstår så bra som negativ publicitet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Han sägs ha haft gräddfil på pizzan har jag läst! Klart att SOK inte vill beblanda sig med nåt sånt!!

😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med skyddade namn på mat kan ju inte hålla i en domstol...

Hur funkar det med Pizzorna Vesuvio, Gudfadern eller Bologna...

Eller varför inte andra maträtter som Hamburgare och Wallenbergare...

Dom måste ju vara ute och cykla helt... Det är ju en helt annan grej om Coka Cola skulle kalla sin dryck OS Cola...

Stoppa vansinnet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT hade en lite längre artikel, med ett tillägg om ännu en företagare som hamnat i bråk, den här gången handlade det om (OS)T och en skadeståndssumma på 90.000!

[citat]

"Nu uppdagas det att ännu en småföretagare har råkat i bråk med SOK. En ägare till en livsmedelsbutik hade skrivit (OS)T i en annons och hotas nu med stämning och krävs på ett skadestånd på 90.000 kronor."

[/citat]

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_558321

får man inte pizzaringar runt magen av OS-pizza

Å snart är de VM-ringar och Guldöl ......

Melodifestivalspizza , undra hur en sådan skulle se ut

vissa pizzor ser ju ut som spyor ..... som blivit ett varumärke .....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nästa grej är att SOK (Sveriges Olympiska Kommittée) har nåt gruff med Svenska Fotbollsförbundet. De är det enda land som inte fick ha sitt fotbollsförbunds logotyp på tröjorna tydligen, SVFF. Vi ÄGER tröjorna, säger SOK, så vi bestämmer...

Så fattar jag Nyheterna. Nån kanske har en länk?!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kunde kanske prova att säga att pizzan var riktad mot datanördar. OS = Operativ System. 😄

Här har vi en till liten förkortning som gör att det faller. Copyrigth på OS my ass!

Ärligt talat träffar jag på den där muppen från SOK ger jag han en smäll på käften. Hur fan kan man vara så jävla pantad och tro att man kan hålla på som han gjorde i luren? 😛

Man kanske får Os-ringar runt magen av Os-pizzan

eller så blir man helt degig i skallen av alla degos ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...