Jump to content
Annons

stärkar uppmickning...


qumarr (oregistrerad)

Recommended Posts

qumarr (oregistrerad)

Har lite problem med att få till ett hyffsat gitarrljud i replokalen/studion.

ser mig själv som nybörjare även ifall man snappat upp lite under åren av demosipelningar i studios osv.

Har en sm57 kopia, ställt den en halv cm från gallret riktad rakt in mot elementet.

micken är väl placerad ganska exakt mellan center och ytterkant på elementet, och det är den placeringen jag är lite undrande över, ju närmre jag satte micken mot centrum av elementet ju mer diskant, ju längre ut mot kanterna = mer bas för att tillslut bli riktigt muddigt längst ut, då stärkarn är ganska basig i sig borde man då sätta micken mer mot mitten?

eller har jag satt micken för nära till å börja med å det är därför det låter grötigt?

kan ju tillägga att stärkaren är en rectifier (basig) och att jag kör distat ungefär 95% av tiden.

någon som har något snabbt tips?

funderar även på att skaffa en mick till och micka upp ett element till (panna en till vänster och en till höger + att ställa in lite olika ljud på mixern) vad skall man tänka på isåfall?

Redigerat av qumarr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
funderar även på att skaffa en mick till och micka upp ett element till (panna en till vänster och en till höger + att ställa in lite olika ljud på mixern) vad skall man tänka på isåfall?

Jag vet inte egentligen, jag har inte testat själv, men det känns som att det borde låta jätteobehagligt att panorera ut elementen höger och vänster. Är det ingen skillnad på ljuden alls så hamnar bilden i mitten, och om du bara ändrar lite EQ tillsammans med de naturliga små skillnaderna så är det risk att det bara känns som att åka karusell när man lyssnar. Men jag vet som sagt inte =).

edit: tästat -> tetstat

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

prova dig fram,med det låter som det skulle funka som du gör tycker jag...vad är det för kopia,kanske en dålig mick helt enkelt...

du kan testa med din nya som du skall skaffa,tex en riktig sm-57 eller en SP B1 att sätta bakom elementet,fasvända och blanda signalerna,självklart skall du panorera ut dem,prova att rumsmicka en bit ifrån med andra micken och blanda...

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

ifall man änvänder sig av 2 olika mickar till de två olika elementen och låter den ena ta upp lite mer diskant och den andra en aning mer bas.

Varför skulle det då bli som att åka karusell? borde väl bli mer som en stereo uppmickning eller är jag helt ute och cyklar?

Tänkte ha det så för att feta upp gitarren när jag lirar med ena bandet där vi bara har 1 gitarrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)
prova dig fram,med det låter som det skulle funka som du gör tycker jag...vad är det för kopia,kanske en dålig mick helt enkelt...

du kan testa med din nya som du skall skaffa,tex en riktig sm-57 eller en SP B1 att sätta bakom elementet,fasvända och blanda signalerna,självklart skall du panorera ut dem,prova att rumsmicka en bit ifrån med andra micken och blanda...

Rumsmicka är inte på tal när vi repar, då är det närmickning som gäller. har inga fancy trumrum osv tyvärr.

men när vi spelar in skulle man kunna använda rumsmickning.

klart att micken kan vara undermålig (mycket möjligt), skaffar som sagt en "riktig" så fort jag får sålt lite prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ifall man änvänder sig av 2 olika mickar till de två olika elementen och låter den ena ta upp lite mer diskant och den andra en aning mer bas.

Varför skulle det då bli som att åka karusell?

Om du panorera ut dom och ger ena diskanter och andra bas så blir det nog inte som att åka karusell, men kan bli lite som att gå balans med en enorm fläkt som försöker välta en.

edit: eller som att gå promenad med en kompis som går lite för nära sådär så man nästan prejas av vägen hela tiden.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

ok unbornichen, hur skall man göra för att slippa "fläkten" då? 🙂

Ja jag tycker man ska undvika att dela upp bas och diskanter och panorera ut helt enkelt. Blir nog inte mycket fetare om man tar upp samma stärkare med 10 olika mikrofoner på samma avstånd heller. Vill du få fetare ljud så är ju dubbning populärt.

Så kan du göra som 'Florian le Sage' skrev men då handlar det nog inte om att panorera ut de två mikrofonerna heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver inte vad du är nöjd med. kan underlätta 😛

om du tycker det blir grötigt så kanske du ska testa att sänka den och minska disten. Ett förslag är att du ställer förstärkaren bakom något dämpande som en soffa eller liknande så att det inte läcker in något annat. sen kan du ju skicka lite av micksignalen ut i pa så att ni hör den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...