Jump to content
Annons

mastring och mixning av prat

Recommended Posts

frans m (oregistrerad)
Postat

Hej, skulle behöva lite tips om nån orkar. Jag har fått ett litet uppdrag att mastra en inläsning av repliker till ett konstverk. nu rör ju inyte detta direkt musik men jag hoppas ni har överseende med detta. Jag vill försöka få bort så mycket av de basiga "puffljuden" som möjligt. har nån några tips på detta? Är vanlig eq det bästa? Finns det nåt annat man bör tänka på när man mastrar röst/prat kanske? Tack på förhand!

Annons
Postat

har speakern suttit för nära micken och det är mkt basljud o puffar osv så är det bara att equalisera bort-komprimera inte för hårt heller då det förmodligen ligger bakgrundsbrus/miljöbrus,speciellt om s/n-förhållandet är taskigt,dvs ljudsvagt inspelat-

då får du en massa pump med brus...

Postat

att få bort puffljud och lite ojämn basåtergivning gör du med en multibandskompressor, så att du kan komprimera valda lägre frekvenser. om du bara eq-ar så blir det lätt tunt på andra ställen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.