frans m (oregistrerad) Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 Hej, skulle behöva lite tips om nĂ„n orkar. Jag har fĂ„tt ett litet uppdrag att mastra en inlĂ€sning av repliker till ett konstverk. nu rör ju inyte detta direkt musik men jag hoppas ni har överseende med detta. Jag vill försöka fĂ„ bort sĂ„ mycket av de basiga "puffljuden" som möjligt. har nĂ„n nĂ„gra tips pĂ„ detta? Ăr vanlig eq det bĂ€sta? Finns det nĂ„t annat man bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man mastrar röst/prat kanske? Tack pĂ„ förhand!
Florian le Sage Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 har speakern suttit för nÀra micken och det Àr mkt basljud o puffar osv sÄ Àr det bara att equalisera bort-komprimera inte för hÄrt heller dÄ det förmodligen ligger bakgrundsbrus/miljöbrus,speciellt om s/n-förhÄllandet Àr taskigt,dvs ljudsvagt inspelat- dÄ fÄr du en massa pump med brus...
Itzhak Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 att fÄ bort puffljud och lite ojÀmn basÄtergivning gör du med en multibandskompressor, sÄ att du kan komprimera valda lÀgre frekvenser. om du bara eq-ar sÄ blir det lÀtt tunt pÄ andra stÀllen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.