Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Har varit runt och kollat in lite spanska klassiska gitarrer. Jag vill ha en lättspelad i betydelsen tunn och smal hals. Liten omkrets m.a.o. Ändå full storlek på kroppen.

Den jag råkar på som stämde bäst i detta avseende var en Levin L40. Riktpris 1200 SEK. I affär 1000 SEK.

Jag har testat en del märken: [s=spelbarhet, l=ljud, 1-5 (där 5 är bäst)]

Admira - enormt svårspelade modeller 2500 - 8000 SEK (?). Nådde inte alla strängar. Dåligt ljud. [s=1, l=1]

Alhambra - ganska svårspelade. Fin ton dock. Mod 5P 5000 SEK fylligare, men dovare än 3C 3400 SEK. [s=2, l=4]

Levin - L40 1000 SEK lättspelad, (mest lättspelade spanska jag råkat på). Oväntat bra ljud. [s=5, l=4]

Ramon Garcia - Natalia 2000 SEK. Ganska svårspelad. Sticker inte ut alls. [s=2, l=2]

Enrique Keller - Tarrega 2000 SEK. Något svårspelad. Fin ton. 2000 SEK. Prisvärd.

[s=3, l=4]

Ramirez - Caballero 2800 SEK. Ganska svårspelad. Låter helkass. [s=2, l=1]

Yamaha - C40 1000 SEK. Något svårspelad. Låter ok. [s=3, l=3]

Känner någon till någon ANNAN mycket lättspelad spansk klassisk gitarr (med liten halsomkrets) förutom Levin L40? Gärna i prisklassen 1500-5000 SEK.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Jag är alltså inte ute efter någon förkrympt barnmodell till spansk gitarr, men halsen ska ha liten omkrets.

😳

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

De som jag hittills tyckt funka hyfsat är:

Levin L40 1000 SEK

levinL40sm.jpg

och

Raimundo 104B 2300 SEK (testad idag)

raimundo104Bsm.jpg

usb//:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.