Jump to content
Annons

Våran enda Blueslåt!


Recommended Posts

Annons

I ärlighetens namn förstår jag inte varför man vill spela blues. Allt låter precis likadant och är uppbyggt efter precis samma mönster och så har det varit i 40 år. Och svenne-blues är sämre än allt annat helt enkelt eftersom svennar aldrig lyckas fånga den där riktiga blueskänslan.

Vad gäller er låt så skulle jag säga att själva utförandet är det väl inget fel på, men sången låter alltför ansträngd.

Nu får ni lova mig att slänga era skinnvästar och era svarta levisjeans samt att ni aldrig någonsin spelar in en blueslåt till. Ta steget in i 2000-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ärlighetens namn förstår jag inte varför man vill spela blues. Allt låter precis likadant och är uppbyggt efter precis samma mönster och så har det varit i 40 år. Och svenne-blues är sämre än allt annat helt enkelt eftersom svennar aldrig lyckas fånga den där riktiga blueskänslan.

Vad gäller er låt så skulle jag säga att själva utförandet är det väl inget fel på, men sången låter alltför ansträngd.

Nu får ni lova mig att slänga era skinnvästar och era svarta levisjeans samt att ni aldrig någonsin spelar in en blueslåt till. Ta steget in i 2000-talet.

Det är därför vi bara har en, det är ju skit trökigt att spela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och svenne-blues är sämre än allt annat helt enkelt eftersom svennar aldrig lyckas fånga den där riktiga blueskänslan.

Men om det görs på svenska blir det inte försök till amerikanskt plagiat, där Peps är ett lysande exempel. Jag tror på låten med svensk text och lite högre volym på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
I ärlighetens namn förstår jag inte varför man vill spela blues. Allt låter precis likadant och är uppbyggt efter precis samma mönster och så har det varit i 40 år. Och svenne-blues är sämre än allt annat helt enkelt eftersom svennar aldrig lyckas fånga den där riktiga blueskänslan.

Vad gäller er låt så skulle jag säga att själva utförandet är det väl inget fel på, men sången låter alltför ansträngd.

Nu får ni lova mig att slänga era skinnvästar och era svarta levisjeans samt att ni aldrig någonsin spelar in en blueslåt till. Ta steget in i 2000-talet.

Alltså, jag tänker inte bege mig in i Blues diskussionen (mer än att jag kanske på många sätt håller med) men det här inlägget tände återigen en nyfikenhet inom mig och jag bara måste fråga. Ofta när jag läser trådar och ser dina inlägg (AndyPandy) så är dom väldigt ofta pessimistiska. Detta är givetvis helt ok, för tycker man så så tycker man så. Men det som jag funderar på är: Vad för typ av musik gillar du, vad tycker du är bra?

Bara av intresse och alltså inte på något sätt ett påhopp.

Reverend_Raw: Jag sitter på jobbet just nu och kan inte lyssna, men jag är nyfiken så jag hoppas kunna avlägga en kommentar inom kort.

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Är väl ingen bluesfantast själv heller men va fan det är väl klart att ni ska skriva blues om ni vill hör väl hemma i alla tidsåldrar för sjutton gubbar, hallå där andypandy vad är det för snack 😛 .

Nu ska jag lyssna på låten också 🙁 återkommer med ett par rader.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det var källarblues det här kan man nog säga utan tvivel. Fattas nån slags instrumentell hook/lick på nått sätt, borde gå att få till tycker jag annars är det väl OK lagom stökigt och så. Lite sillstryparn av Nationalteatern över den här.

Licka 😄 till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta när jag läser trådar och ser dina inlägg (AndyPandy) så är dom väldigt ofta pessimistiska. Detta är givetvis helt ok, för tycker man så så tycker man så. Men det som jag funderar på är: Vad för typ av musik gillar du, vad tycker du är bra?

Bara av intresse och alltså inte på något sätt ett påhopp.

Jag har lyssnat på så mycket musik i mina dagar att jag tyvärr måste såga många låtar på forumet för att de inte håller tillräckligt hög kvalitet, speciellt många av de så kallade syntlåtarna som läggs ut. Många av dessa är direkt undermåliga både till struktur, låtkvalitet och mix. Jag har ungefär 500 lp-skivor med gammal synt, så jag har hört det mesta, och därmed anser jag mig legitimerad synttyckare.

Anledningen till att jag kan verka pessimistisk är att jag tycker många låtar saknar hållbar melodi, hållbar mix och framförallt hållbar stil.

Här är de låtar jag lyssnade på senast och tyckte var bra:

Scotch - Disco Band

Black Sabbath - Sweat leaf

Cabaret Voltaire - Do right

Chicago - If you leave me know

Beach Boys - Surfer girl

Sylvester - Do you wanna funk

Julio Iglesias - A media luz

Front 242 - Quite unusual

Fu Manchu - Evil Eye

Jeans Team - Berlin am Meer

Jag fyller på med några till:

Assembly - Never, never

Vistitors - All of your attention

Alessi - Dancing in the halls of love

Depeche Mode - It called a heart (där har ni något att ta efter i era syntlåtar)

Depeche Mode - Shake the disease

Earth & Fire - Weekend (töntig men bra)

Francoise Hardy - Comment te dire adieu (lysande och på franska)

Monica Zetterlund - Visa från Utanmyra

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag har lyssnat på så mycket musik i mina dagar att jag tyvärr måste såga många låtar på forumet för att de inte håller tillräckligt hög kvalitet, speciellt många av de så kallade syntlåtarna som läggs ut. Många av dessa är direkt undermåliga både till struktur, låtkvalitet och mix. Jag har ungefär 500 lp-skivor med gammal synt, så jag har hört det mesta, och därmed anser jag mig legitimerad synttyckare.

Anledningen till att jag kan verka pessimistisk är att jag tycker många låtar saknar hållbar melodi, hållbar mix och framförallt hållbar stil.

Här är de låtar jag lyssnade på senast och tyckte var bra:

Scotch - Disco Band

Black Sabbath - Sweat leaf

Cabaret Voltaire - Do right

Chicago - If you leave me know

Beach Boys - Surfer girl

Sylvester - Do you wanna funk

Julio Iglesias - A media luz

Front 242 - Quite unusual

Fu Manchu - Evil Eye

Jeans Team - Berlin am Meer

😄 Jag förstår. Var som sagt bara nyfiken och kommer att ha en annan förståelse för dina inlägg framöver.

Salig blandning där, vilket verkligen förvånar mig. Jag målade upp en bild av någon som lyssnar på en typ av musikstil (föreställde mig inte vilken dock) hela tiden med ett visst typ av sound. Ber om ursäkt för denna förutfattade mening.

roligt att du nämner Julio. 😕 Morsan lyssnade på honom jämt när man var knodd så den typen av musik ligger på nåt konstigt och bissart vis nära hjärtat. Vissa låtar med honom är verkligen briljanta.

Hur som helst, rock on.

Link to comment
Dela på andra sajter

roligt att du nämner Julio. 😄 Morsan lyssnade på honom jämt när man var knodd så den typen av musik ligger på nåt konstigt och bissart vis nära hjärtat. Vissa låtar med honom är verkligen briljanta.

Han sjunger faktiskt felfritt och med sagolik känsla. Visst, det är smörigt, men det är skickligt utfört.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Han sjunger faktiskt felfritt och med sagolik känsla. Visst, det är smörigt, men det är skickligt utfört.

Känns lite svajigt att säga detta (Julio liksom) men... Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan lyckades Julio hamna i den här tråden? 😄

Och det är ju rätt omoget att klanka på blues på det sätt som andypandy gör, det säger ju inte så mycket mer än att man själv inte har fattat vad det handlar om. Det finns naturligtvis en anledning till att blues har följt (i stort sett) samma harmonier och ramar i ca 100 år och den anledningen är att det är musikaliska och känslomässiga anslag som berör många människor. Men alla kan ju inte fatta allt.. Samma löjliga kvasiargument skulle ju lika gärna kunna användas mot en hel hoper saker. "Jag tycker gnälliga pessimister skall hålla käft för de har låtit likadant i hundratals år" t.ex.

"If i have to explain, you wouldn´t understand" är väl en gammal klyscha som passar rätt bra i sammanhanget.

Kan inte lyssna på denna låten eftersom jag har norton, men den funkar säkert 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trenter (oregistrerad)

Bra låt. Kanske en aning för "stelt" för min smak, men fortfarande en bra låt med bra gung. Lysande munspel 😄

Vad gäller AndyPandys' inlägg så tror jag faktiskt inte han förstår sig på Blues något vidare. Det handlar om känsla. Att det följer samma harmonier som för 40 år sedan har ingen betydelse alls. Sedan fattar jag inte vad det är som är så speciellt med med 2000-talet hela tiden... I mina öron har det mesta som hittills presenterats under detta årtionde varit ren skit.

Redigerat av Trenter
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det ju en definitionsfråga vad man kallar blues eller inte. Denna låt skulle jag definiera som gubbrock men en mer korrekt benämning är kanske bluesrock.

Till AndyPandy: Det är ett tydligt tecken på att man inte är insatt om man tycker att en blues måste följa den så kallade bluestolvan, det är en stor missuppfattning. Riktig blues behöver inte alls följa den strukturen även om man ofta hittar element ur den i de flesta låtar.

Bessie Smith är en av mina största influenser idag och det är något helt annat än detta och vad dagens "Svensson" kallar blues.

EDIT: Ledsen bandet för att jag svarar på AndyPandy i er tråd här, som ni säkert förstått tillhör den inte min favoritgenre och i normala fall hade jag inte svarat överhuvudtaget men nu måste jag ju försvara bluesen lite och attackera AndyPandy :rolleyes:

Redigerat av Desmond
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bessie Smith  är en av mina största influenser idag och det är något helt annat än detta och vad dagens "Svensson" kallar blues.

Bessie Smith och "Subterranean Blues" är som att gemföra Heroin med Folköl!!!!

Redigerat av Reverend_Raw
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jovars, det låter som ni har skoj och det gillar jag. Det tycker jag är ett gott betyg.

Lite halvknasigt slut kanske.

För min del får ni gärna göra fler blues låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är den typen som gillar blues. Blues har ju rätt strikt form och just det gör det ganska svårt att göra en blueslåt som sticker ut från de andra och fångar intresset. Det är lätt att det blir ett "jaha" av det hela.

Den här låten har riktigt häftigt munspel, men är i övrigt lite för stelt spelad tycker jag. Det är liksom inte riktigt det där "hänget" som jag vill känna när jag lyssnar på den här typen av musik. Saknar det lite på sången också.

Betyget blir väl tyvärr: Jaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är ju rätt omoget att klanka på blues på det sätt som andypandy gör, det säger ju inte så mycket mer än att man själv inte har fattat vad det handlar om. Det finns naturligtvis en anledning till att blues har följt (i stort sett) samma harmonier och ramar i ca 100 år och den anledningen är att det är musikaliska och känslomässiga anslag som berör många människor.

Öh?! Omoget att klanka ned på blues för att det låter precis likadant i alla låtar? Knappast. Jag anser fortfarande att har man hört en svenneblueslåt har man hört alla. Men det blir en helt annan sak när en gammal neger (ursäkta uttrycket) sitter med sin slitna gitarr i träsket och lirar.

Det finns naturligtvis en anledning till att blues har följt (i stort sett) samma harmonier och ramar i ca 100 år och den anledningen är att det är musikaliska och känslomässiga anslag som berör många människor.

Nej, den anledningen är att vissa har fastnat i ett hopplöst stel musikgenre, som helt enkelt inte går att förändra. För när man förändrar musiken det minsta lilla har man vips hamnat i en annan genre. Hela stilen bygger ju på att man använder samma ackordföljder, samma basgångar, samma rytmik, samma melodier och samma struktur hela tiden.

Förövrigt är det väl mest gamla nostalgiker som lyssnar på blues. Stilen vinner ju knappast så många nya anhängare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är ju rätt omoget att klanka på blues på det sätt som andypandy gör, det säger ju inte så mycket mer än att man själv inte har fattat vad det handlar om. Det finns naturligtvis en anledning till att blues har följt (i stort sett) samma harmonier och ramar i ca 100 år och den anledningen är att det är musikaliska och känslomässiga anslag som berör många människor.

Öh?! Omoget att klanka ned på blues för att det låter precis likadant i alla låtar? Knappast. Jag anser fortfarande att har man hört en svenneblueslåt har man hört alla. Men det blir en helt annan sak när en gammal neger (ursäkta uttrycket) sitter med sin slitna gitarr i träsket och lirar.

Det finns naturligtvis en anledning till att blues har följt (i stort sett) samma harmonier och ramar i ca 100 år och den anledningen är att det är musikaliska och känslomässiga anslag som berör många människor.

Nej, den anledningen är att vissa har fastnat i ett hopplöst stel musikgenre, som helt enkelt inte går att förändra. För när man förändrar musiken det minsta lilla har man vips hamnat i en annan genre. Hela stilen bygger ju på att man använder samma ackordföljder, samma basgångar, samma rytmik, samma melodier och samma struktur hela tiden.

Förövrigt är det väl mest gamla nostalgiker som lyssnar på blues. Stilen vinner ju knappast så många nya anhängare.

Tycker ändå din okunnnighet och trångsynthet lyser igenom rätt starkt, Jag är själv inget stort fan av blues, men vet ändå att det kan musikform kan bestå av väldigt mycket mer än bara tonika/subdominant/dominantgångar samt en trött shufflebeat. Visst är formen viktig, men det gäller väl många andra genrer också.. Att du säger att det är en väldigt enformig musikform tyder bara på att du inte kan så mycket om den.

Men visst har alla rätt till en åsikt.. :rolleyes:

edit; angående låten såklart, bra soloinsatser! Kan tycka att kompgitarren är lite väl overdrivad, men ni kanske kör ganska rockigt annars och då borde ljudbilden passa. Om ni någonsin gör mer blues, våga sväva ut lite mer i harmonik.. Låna in jazzelement, etc.

Redigerat av teknodrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ändå din okunnnighet och trångsynthet lyser igenom rätt starkt, Jag är själv inget stort fan av blues, men vet ändå att det kan musikform kan bestå av väldigt mycket mer än bara tonika/subdominant/dominantgångar samt en trött shufflebeat. Visst är formen viktig, men det gäller väl många andra genrer också.. Att du säger att det är en väldigt enformig musikform tyder bara på att du inte kan så mycket om den.

Jag erkänner villigt att jag inte har lyssnat så mycket på blues, av den enkla anledningen att jag tycker varenda låt låter exakt likadant. Och mera så, min trångsynthet gäller enbart blues, inte hårdrock, inte metal, inte soul, inte någon annan musikstil heller. Varför? Jo, för att man i nästan alla andra genreer kan höra skillnad mellan låtarna.

Och jag hävdar fortfarande att så fort man avviker från formeln det minsta hamnar man i hårdrock, soul, pop, gospel eller vad det nu gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog säga att det låter som du generaliserar stenhårt, Andy... Blues har onekligen utvecklats om du t ex följer Robert Johnssons inspelningar från 30-talet -> Johnny Winter på 70-talet -> Stevie Ray Vaughan -> 90-talet osv. Självklart finns det dålig blues men att allt låter likadant låter som påstående att all blues är nedstämd och handlar om tråkiga saker. Och självklart får du behålla din åsikt om du vill, jag bara luftade mina lite 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, nu får man väl på käften men efter att ha läst diskussionen så måste jag säga något jag också.

jag tycker inte att det var någon speciellt bra låt (knappast inovativ eller uttrycksfull) och soloprestationerna var inte något speciellt upplyftande kapitel, även om munspel alltid imponerar på mig. jag har köpt 4 munspel och trots det har jag inte lärt mig spela något...

det låter helt enkelt som att några personer som aldrig spelar blues, bestämmer sig för att dra av en blues-tolva.

det är sant att blues ofta har en ganska snävt definierad grund, men det är ju i sin enkla uppbyggnad som poängen ligger. det lämnar stort utrymmer för ett personligt uttryck, samtidigt som den vänder sig både till nybörjare och proffs.

man skulle lite tillspetsat säga att det inte alls handlar om bluesen som musikstil, utan bara om varje enskild tolkning och personliga uttryck.

därför kan peps göra det bra på svenska, för det känns trovärdigt (vilket jag kanske inte tycker att trådens ursprungliga låt gör).

en stor del av bluesen handlar ju också om improvisation, något som gör att känslan förstärks avsevärt när man lyssnar på det live.

och till trådskaparen, inget personligt med att jag inte smälter för låten. du skriver själv att det är något ni egentligen inte spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...