Jump to content
Annons

Effekt pedal till gura


Charley

Recommended Posts

Tjena alla!

Hade tänkt köpa en Multi-effekt pedal. Är speciellt intresserad av en pedal som har wha-wha och delay inbyggt. Sen är ju andra effekter som reverb, chorus, flanger, dist m.m. uppskattade. Det är ju alltid kul om det är lite roliga stärkare i den också, kanske nån gammal Fender eller vox. Läste om zooms nya digitala pedal G9.2tt i nya Studio. Nån som hört nått mer om den?.. Den verkar trevlig hur som helst. Jag är hur som helst ute efter en pedal som funkar bra i jazz och soul sammanhang lirar sjalv på en Fender Vintage 62 och den behöver lite mer effekter att leka med. 😳

Tack på föhand för tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken prisklass hade du tänkt dig? Jag tycker ju Vox Tonelab SE är klockren för dina behov, fast fem papp kanske är lite över din budget? Annars är ju Korg AX3000G väldigt trevlig, inte i närheten av tonelab men den kostar ju nästan hälften så mycket och har samma lätta gränssnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, gött ska kika lite på dom tips jag fått.. 5000 kr kan jag tänka mig att betala fast runt där går gränsen.. jag hade iallafall tänkt mig något lite dyrare denna gången. Har märkt att kvalitet är bättre i längden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en boss gt3a, funkar perfa. fast vox tonelab har ju rör o grejjer.. fast den har inte bossljudet. min pedalkostade 1500 beggad. en asgo pedal. använder denfrån allt mellan meshuggahdist och renajazzgitarrljud. gt8an är ju ett monster utan like testades i studios sista nr 05 om jag inte minns fel..

kolla in den..finns väl ljud ex. på sidan!?

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett par ljudexempel på tonelaben linead direkt in i ett ljudkort(nej det är tyvärr inte jag som spelar).

Först ett cleant stratljud, tror inte jag hört nån annan modeller låta så bra lineat, gitarrens grundljud hörs verkligen igenom pedalen.

Sen ett exempel med lite effekter vilket var det du var intresserad av från början 🙂

Här finns även lite demos som jag tycker är intressantare än dem på vox sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har zooms 606 (sedan flera år tillbaka) och måste säga att den verkligen inte är något att ha.. den lockade med sitt relativt billiga pris och många effekter, men effekterna är allmänt kassa. Det finns såklart vissa ljuspunkter med zoomen, men 606 är inget jag rekommenderar.. plastig är det enda ordet jag kan komma på gällande den, både ljudmässigt och utseendemässigt

däremot har jag hört att de nyare zoompedalerna ska vara bra, har dock inte testat dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss GT-8:an är den bästa multieffekt jag någonsin har provat, och den smiskar Zooms alla pedaler på stjärten så hårt att de skrikande springer sin väg! Fast deras senaste har jag inte testat än, dock...

Gå in på www.studio.se/laddaner och klicka på nr 1 så hittar du ljudfiler från just denna produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss GT-8:an verkar faktiskt jävligt nice, va inne på deras hemsida och kollade lite.. gillar inte deras design bara och den ser lite rörig ut.. men jag gillar effekterna. Skulle vilja höra den med lite mer wah wah och delay.. får testa den själv i nån affär.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Boss GT-8:an verkar faktiskt jävligt nice, va inne på deras hemsida och kollade lite.. gillar inte deras design bara och den ser lite rörig ut.. men jag gillar effekterna. Skulle vilja höra den med lite mer wah wah och delay.. får testa den själv i nån affär.

Tack

Jäpp, den är lite rörig att komma igång med, speciellt med tanke på att du kan lägga alla effekter i vilken ordning du vill. Du kan köra delay + distpedal + wah-wah + syntheffekt + förstärkare och rätt ut om du skulle känna för det. 🙁 Självklart blir den då väldigt flexibel, men samtidigt kan det vara rätt rörigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Driver vidare lite på denna tråden 😱

Blev faktiskt lite intresserad av en annan zoompedal nu.. G7.1ut. Kollade in deras senaste men den verkar lite för overkill när det gäller mina intressen. Nån som känner till Zoom G7.1ut? Den verkar inte finnas i Sverige ens? man kanske får beställa den.

/Charley

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena alla!

Hade tänkt köpa en Multi-effekt pedal. Är speciellt intresserad av en pedal som har wha-wha och delay inbyggt. Sen är ju andra effekter som reverb, chorus, flanger, dist m.m. uppskattade. Det är ju alltid kul om det är lite roliga stärkare i den också, kanske nån gammal Fender eller vox. Läste om zooms nya digitala pedal G9.2tt i nya Studio. Nån som hört nått mer om den?.. Den verkar trevlig hur som helst. Jag är hur som helst ute efter en pedal som funkar bra i jazz och soul sammanhang lirar sjalv på en Fender Vintage 62 och den behöver lite mer effekter att leka med. 😱

Tack på föhand för tips

hahaha 😕 vi tänkte precis lika 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget illa ment mot alla fan av multipedaler.

Men är det verkligen att ratta ljud du tycker är kul?

Då ska du självklart gå på en multipedal!

Men om du mer gillar att lira och vill ha ett bra ljud i gitarren, så köp en bra stärkare med en overdrive (dist) du gillar. Och kör på vanliga analoga pedaler.

Då slipper du rattandet(nästan), + att du får ett ärligare och bättre ljud! (tycker jag)

Bra pedaler hittar du hos tex. BOSS, IBANEZ, ELECTRO HARMONICS och DUNLOP.

Här är en wah-wah som jag varmt rekomenderar dig att prova, fetare wah-wah finns nog inte.

http://media.zzounds.com/media/brand,zzoun...e2ba9bf02e2.jpg

För övrigt rekomenderar jag att du kör på en bra stärkardist bara, ingen pedal i det fallet, det tycker jag är bäst.

(De flesta billiga multipedaler är dessutom ren skit!)

😱

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Driver vidare lite på denna tråden 😎

Blev faktiskt lite intresserad av en annan zoompedal nu.. G7.1ut. Kollade in deras senaste men den verkar lite för overkill när det gäller mina intressen. Nån som känner till Zoom G7.1ut? Den verkar inte finnas i Sverige ens? man kanske får beställa den.

/Charley

Jag har inte testat G7.1 (inte sett den i sverige heller), har dock testat G2 men den imponerade inte särskilt mycket på mig. Helt ok för priset iofs, men jag skulle mycket hellre lägga till en femhundring och köpa Korg AX3000G för den är i mitt tycke mycket bättre. Zoom har dock lyckats få till en yttre design som inte skriker "jag är en billigt plastskräp och kommer att gå sönder på ditt första gig" på de nya modellerna, det ska de ha en eloge för.

GT-8 har bra effekter men inte någon särskilt bra amp modeller. Dess starka sida är just routning av effekter tycker jag, men det gör ju som sagt gränssnittet lite mer komplext. Inget jag skulle vilja ratta 2 min innan en spelning precis. Där är både AX3000G och Tonelab perfekta, de är lika lätta att ratta som en stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget illa ment mot alla fan av multipedaler.

Men är det verkligen att ratta ljud du tycker är kul?

Då ska du självklart gå på en multipedal!

Hm, varför skulle en multipedal innebära mer rattande? Dåligt designade pedaler kan iofs vara ganska jobbiga att ställa in ljud på, men om du kollar på Tonelab tex så är den minst lika lättmanövrerad som vanliga stomps. Så det argumentet köper jag faktiskt inte. Dessutom har ju multipedalerna den enorma fördelen att man kan spara presets, vilket innebär att man kan ha många inställningar utan att behöva ratta 😎 Så det är nog snarare tvärt om skulle jag vilja påstå.

Men jag tycker både stomps och multieffekter har sina för och nackdelar. Det gäller ju som sagt bara att väga vad man tycker är viktigast. Har man bara behov av två pedaler och fasta inställningar så är det ju vansinne att köpa en multieffekt, men när det börjar bli många effekter och inställningar så blir det helt plötsligt väldigt jobbigt med stomps, dessutom väldigt dyrt.

En klar fördel med enstaka pedaler är ju att man kan välja precis det man vill ha. Åas är en fördel med multieffekter att man få mer än vad man köpt som enstaka pedaler, så man har "råd" att använda specifik effekt i enbart en låt eftersom man inte betalt extra för den. Dessutom kan man ju hitta effekter som man aldrig tänkt tanken på att ens testa innan.

Jag vet inte vad du menar med "ärligare och bättre ljud". Tycker i ärlighetens namn att multieffekter som PodXTL, Tonelab SE, G-Minor etc. låter minst lika bra och ibland bättre än många stomps gör. Jag har gjort A/B-jämförelse med boss och ibanez-distarna som finns i modellerade i min tonelab och de riktiga stompsen och det är faktiskt marginell skillnad på dem. Till och med Klon Centaur-modellen i tonelaben låter relativt nära orginalet (har iofs inte gjort en A/B eftersom jag inte har tillgång till en Klon), och bara den pedalen kostar ju lika mycket som halva tonelaben. Så näe, jag köper faktiskt inte att multieffekterna låter sämre. Jo de billigare gör ju det, men de kostar ju åas inte mer än 1-2 vanliga stomps så vad kan man begära?

Dessutom har många multieffekter något som jag själv tycker är overderligt: expression pedal/er. Tycker det är helt underbart att kunna binda dessa pedaler till vilka värden jag vill.

Multieffekterna är ju mycket billigare och enklare att hantera om man har många effekter/inställningar. Däremot är det kanske inget för den som letar efter "den perfekta tonen". Där är det handplockade pedaler som gäller. Men då kommer man också lätt upp i 10 papp.

För min del skulle jag inte kunna spela som jag gör idag om jag inte haft en multieffekt. Det skulle bli ett evigt hoppande mellan pedaler vilket inte är nån höjdare om man ska sjunga samtidigt, och jag skulle inte ha någon expression-pedal som jag använder hela tiden. Men det är ju som alltid en frågan om vad man har för behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, varför skulle en multipedal innebära mer rattande? Dåligt designade pedaler kan iofs vara ganska jobbiga att ställa in ljud på, men om du kollar på Tonelab tex så är den minst lika lättmanövrerad som vanliga stomps. Så det argumentet köper jag faktiskt inte. Dessutom har ju multipedalerna den enorma fördelen att man kan spara presets, vilket innebär att man kan ha många inställningar utan att behöva ratta 😆 Så det är nog snarare tvärt om skulle jag vilja påstå.

Men jag tycker både stomps och multieffekter har sina för och nackdelar. Det gäller ju som sagt bara att väga vad man tycker är viktigast. Har man bara behov av två pedaler och fasta inställningar så är det ju vansinne att köpa en multieffekt, men när det börjar bli många effekter och inställningar så blir det helt plötsligt väldigt jobbigt med stomps, dessutom väldigt dyrt.

En klar fördel med enstaka pedaler är ju att man kan välja precis det man vill ha. Åas är en fördel med multieffekter att man få mer än vad man köpt som enstaka pedaler, så man har "råd" att använda specifik effekt i enbart en låt eftersom man inte betalt extra för den. Dessutom kan man ju hitta effekter som man aldrig tänkt tanken på att ens testa innan.

Jag vet inte vad du menar med "ärligare och bättre ljud". Tycker i ärlighetens namn att multieffekter som PodXTL, Tonelab SE, G-Minor etc. låter minst lika bra och ibland bättre än många stomps gör. Jag har gjort A/B-jämförelse med boss och ibanez-distarna som finns i modellerade i min tonelab och de riktiga stompsen och det är faktiskt marginell skillnad på dem. Till och med Klon Centaur-modellen i tonelaben låter relativt nära orginalet (har iofs inte gjort en A/B eftersom jag inte har tillgång till en Klon), och bara den pedalen kostar ju lika mycket som halva tonelaben. Så näe, jag köper faktiskt inte att multieffekterna låter sämre. Jo de billigare gör ju det, men de kostar ju åas inte mer än 1-2 vanliga stomps så vad kan man begära?

Dessutom har många multieffekter något som jag själv tycker är overderligt: expression pedal/er. Tycker det är helt underbart att kunna binda dessa pedaler till vilka värden jag vill.

Multieffekterna är ju mycket billigare och enklare att hantera om man har många effekter/inställningar. Däremot är det kanske inget för den som letar efter "den perfekta tonen". Där är det handplockade pedaler som gäller. Men då kommer man också lätt upp i 10 papp.

För min del skulle jag inte kunna spela som jag gör idag om jag inte haft en multieffekt. Det skulle bli ett evigt hoppande mellan pedaler vilket inte är nån höjdare om man ska sjunga samtidigt,  och jag skulle inte ha någon expression-pedal som jag använder hela tiden. Men det är ju som alltid en frågan om vad man har för behov.

Jo, precis som du säger! "det beror ju på vad man har för behov".

Och det va det som jag ifrågasatte, eftersom det lät som att han inte behövde 200 effekter.

Sedan utgick jag bara ifrån mig själv och mina erfarenheter och behov.

jag har oxå varit inne på att köpa multieffekt, hade hemma Boss gt-8 i två veckor för att prova. kom sedan fram till att det va en pedal som bara skulle göra mig mer galen än glad. då jag hatar att sitta och ratta och ställa in, jag vill att det ska gå fort så jag kommer igång att lira, om du förstår vad jag menar?

Sedan förstår jag självklart vad du menar, det är ju bra att kunna ha alla ljud förinställda utan att behöva skruva på reglagen varje gång man packar upp i replokalen, eller var man nu är någonstans.

Men visst, jag har bara provat en multieffekt, och det va Boss gt-8 som sagt.

Jag kanske även skulle ha gett andra märken en chans..innan man dömer ut hela iden med multi?

Nä, jag tycker som jag tycker! vad jag menar med ärligare och bättre ljud, är helt enkelt att jag inte tycker digitala ljud låter bra. dom låter rent ut sagt helt kass.

Jag är för analoga stomps och förstärkare av BRA kvalite, för att:

(bra kvalite behöver inte alltid vara dyrt)

Dom låter bättre! inte konstlat, utan äkta!

(precis som vinyl kontra CD, men den diskussionen kan vi ta en annan gång. 😄 )

Man slipper rattandet och programmerandet, på en stomp har man kanske 3 st rattar som man väldigt snabbt lär sig var dom ska stå. På en multi har man betydligt fler saker att tänka på, vilket inte tilltalar mig.

Men jag själv är bara i behov av Overdrive, big Muff(fuss), Wah-Wah, Phaser, delay och volym.

Hehe.. sex stycken visst... skulle ju va bra om man fick plats med dessa i samma skal. Men då skulle jag heller inte få exakt dom ljuden jag vill ha, det argumentet räcker igentligen ganska långt.

Ja, ja.. smaken är som baken och min åsikt är som du hör, välgigt bestämd i denna frågan, och inte heller helt tagen ur luften.

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...