Jump to content
Annons

Hemstudio

callmejizzle (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Har precis fått all min studioutrustning och försökt anpassa mitt rum så mycket de går.

Jag lägger upp två bilder, en översiktsbild och en profilbild och jag hoppas ni kan komma med åsikter eller eventuella förändringar jag bör göra.

Bild 1

Översikt

..självklart ska inte monitorerna vara placerade raka, det är tänkt dem ska vara vridna mot tvhyllan och avskärmaren (en filt på den är det tillräckligt?)

Bild 2

Från sidan

Som ni ser är väggen bakom där jag sitter sne, behöver jag absorbera eller räcker det med soffan och att väggen inte är parallel? och behöver jag göra något åt den nedåtlutande fönstret?

Blev massa frågor här 😳 och som ni ser är jag ingen rackare på rita.

Alla kommentarer är välkomna och jag är säker på att det finns en hel del förändringar jag kan göra, so give me a hand.

Annons
Postat

Hade strul med servern, nu hoppas jag bilderna funkar.

Väntar otåligt på era kommentarer 😛

svänger eller svänger inte?

Postat

soffan är jättebra....absorberar låga frekvenser.....(självklart även höga)

snedtaket är bra, motverkar stående vågor mellan främre och bakre väggen...

behöver inte göra något åt fönstret....de ljud som reflekteras mot fönstret flyger rätt ner i golvet, eller soffan....

Man skulle behöva åt minståne några ungefärliga mått.....takhöjd osv osv...

Jag skulle nog slänga in en matta...om du nu inte redan har någon....kan skapa otroligt störande reflektioner när det studsar mellan tak/golv.....

Annars kan jag, är ju i och för sig ingen expert, inte se några större fel.....jättebra att det är så många vinklar i rummet....

kanske ska du hitta den punkten i snedtaket som du kommer få direktreflektioner från när du sitter och arbetar ......om din "från sidan"-bild har rätt proportioner, så kommer snedtaket reflektera , men det är inte säkert att det blir ett problem dock....

Garderoben är bra om den är full....är den tom kan den bullra och ha sig dock....

nu har jag nog skrivit allt jag kom på.... 😛

Postat

Tack för kommentarerna mr keys, det verkar som att jag inte är ute och cyklar 😛

Postat

verkar inte bli så många fler kommentarer 😕 då kan jag ställa en annan fråga istället.

Tänkte lägga upp ljudabsorbenter på väggen, men jag undrar om det finns några praktiska lösningar så att man slipper spika eller limma dem på väggen, antar att det är så man gör eller? Eftersom det är betongvägg så känns det inget vidare att spika fast dem i väggen. Skulle verkligen vara tacksam om ni har några förslag. /J

Postat

Borra och skruva brukar väl rent allmänt funka bättre än spika, när det gäller betong...?

/tummen-mitt-i-handen-och-borrfobi-Christian

Postat

Borra har jag funderat över, men jag har just flyttat in i en nybyggt villa, så om det går undvika borra i väggarna skulle vara kanon.

Föräldrarna skulle nog inte bli glada direkt ifall det första man gör är borrar sönder väggarna:)

Postat

Jag har också stått inför samma problem, när jag satt hemma och jobbade mkt förrut, man vill ju varken spika/borra eller klistra för att inte förstöra väggar/tapet....

Jag "löste" det helt enkelt inte....spikade fast några "plattor" där man behövde, sen staplade jag upp resten på dessa, och på hyllor och liknande....där det gick att helt enkelt bara ställe dom.....ingen optimal lösning precis, men det funkade faktiskt bra.... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.