Jump to content
Annons

Recommended Posts

awt (oregistrerad)
Postat

Hej, har ganska nyligen skaffat mig en "mictrotrack 2496" från m-audio. Har dock knappt hunnit annvända den. Mictrotracken har ju inga XLR ingångar till de fantommatade preampsen utan trs, tänkte då fråga, behöver man en speciell trs till xlr för att kunna fantommata ?, jag testade lite kvickt med en ganska gammal (och billig) trs - xlr kabel men det värkade då som att den inte kunde fantommata eftersom jag inte fick in något ljud från kondensator microfonen. Så, behöver man kanske köpa en speciell sådan kabel för att fantommata ? om inte så är det ett tecken på att fantommatningen från mictrotracken inte räcker till för att strömförsörja någon av mina kondensator microfoner (den har mindre än 48v, lite över 30 eller nått tror jag det var..) Jag hoppas värkligen att det är kabeln det är fel på, hade ju gärna använt mina nuvarande micar med microtracken, har inte riktigt råd att köpa ny för tillfället, speciellt inte två nya...

God kväll.

ps: hoppas jag skrev i rätt tråd nu, förlåt mig annars =D

Annons
Postat (redigerat)

Kollade på hemsidan och hittade följande:

1/8” TRS input with 5V power for use with stereo electret microphone (microphone included)

5V finns det nog ingen kondensatormic som fungerar med, tyvärr. Det är bara elektreter - samma sort som brukar användas till videokameror o dyl - som fungerar på så låg spänning...

Redigerat av Claes
awt (oregistrerad)
Postat
Kollade på hemsidan och hittade följande:
1/8” TRS input with 5V power for use with stereo electret microphone (microphone included)

5V finns det nog ingen kondensatormic som fungerar med, tyvärr. Det är bara elektreter - samma sort som brukar användas till videokameror o dyl - som fungerar på så låg spänning...

jag snackar om "professional balanced 1/4” TRS inputs with mic/line switch"... "dual microphone preamps with phantom power for studio microphones" kanske jag inte riktigt klargjorde =/ största poängen med microtracken är ju att man kan annvända och fantommata kondensator micar med den.. läste nu på hemsidan att det är 30v fantommatning som gäller... hursomhelst, det är kablage jag undrar över.. alltså, måste man ha en speciell sorts 1/4 trs till XLR för att kunna skicka fantommatningen ? eller klarar alla sådana kablar att skicka ström ? undrar som sagt eftersom jag inte fick ljud i någon av mina kondensator micar och är lite rädd att kanske inte de 30 volten räcker till.. men förhoppningsvis behöver jag bara en annan/bättre kabel, blir en betydligt billigare historia.

Tack för svar ändå Claes

Postat (redigerat)

Två saker.

1 - kabeln. Det är inte alls säkert hur dina gamla kablar är kopplade. Gissar att det kan vara både si och så med hur den är gjord. Kan du löda så är det

- sleeve till pin 1

- tip till pin 2

- ring till pin 3

(spelar ingen större roll om du byter 2/3, bara det blir samma i bägge kablarna).

Sen skall kabeln vara ok.

2 - miken. Det är inte alla som funkar med 30V. Finns en lista på m-audios hemsida tror jag. Kolla om din är med.

Vad är det för mick?

Gunnar

PS: bara för att undvika missförstånd: 1/4" är den stora kontakten, som den stora kontakten för hörlurar.

Redigerat av trombonisten
awt (oregistrerad)
Postat
Två saker.

1 - kabeln. Det är inte alls säkert hur dina gamla kablar är kopplade. Gissar att det kan vara både si och så med hur den är gjord. Kan du löda så är det

- sleeve till pin 1

- tip till pin 2

- ring till pin 3

(spelar ingen större roll om du byter 2/3, bara det blir samma i bägge kablarna).

Sen skall kabeln vara ok.

2 - miken. Det är inte alla som funkar med 30V. Finns en lista på m-audios hemsida tror jag. Kolla om din är med.

Vad är det för mick?

Gunnar

PS: bara för att undvika missförstånd: 1/4" är den stora kontakten, som den stora kontakten för hörlurar.

Ah tack för svar men jag kan fanimej inte lödda =D, hade mer önskningar om att kunna beställa hem en bra kabel som "skickar" ström "trs - xlr" från närmaste musik affär..

Erhm, ingen av mina micar är med på m-audio's hemsida på den listan... men var det värkligen så att alla micar som inte var med på den listan inte funkade ? ser ingen neuman med på listan och studio hade väl testat med en sådan och fått lyckat resultat ?... jag undrar egentligen helt enkelt om det finns två sorters "TRS - XLR" kablar, alltså om det finns den typen som inte kan fantommata och en typ som kan ? för om det är så att ALLA sådana kablar kan då räcker ju inte fantommatningen till mina micar...

Postat

Alltså hur din kabel är hoplödd är lite svårt att se på nätet. Det kan vara lite hur som helst. Kan du kolla upp det / mäta eller så är det lättare att rekommendera.

Annars är det bara att fixa en på en musikaffär. Det är ingen speciell sorts kabel, vanlig 2 skärmad 2-ledare mikrofon eller line kabel. (Inte högtalarkabel). Kabeln bryr sig inte om vad du skickar på den, men kontakterna kan vara kopplade lite olika -- kanske därav ditt problem.

Neumann -- beror på vilken det är. KM100-serien + KM 184 skulle kunna fungera eftersom de har spänningsomvandlare. TLM103 ser väl liknande ut så den kan nog gå också. Men risken är väl att de börjar dra mer ström ju lägre spänningen är och att burken inte fixar det. Man tycker att KM184 är så vanlig så om det funkade skulle M-Audio berätta det.

G.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.