Jump to content
Annons

billy

Recommended Posts

Tja,

NY FRÅGA LÄNGST NER...

******************************************************************

Har en enkel fråga, hur kopplar jag min nyinköpta pod II till mitt ljudkort, med 1 telekabel eller 2 eller rent av midi?? Snälla hjälp... har läst instruktionsboken men förstår inte riktigt vilken inkopplingen som ska ske till ljudkort.

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
För att spela kopplar du med tele. För att modifiera ljuden använder du midi. Alltså när du tankat hem presets från intranätet.

Ehhh harkel host... vad sa du? 😄 För att spela in använder jag tele, 1 eller 2 kablar?

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela kopplar du med tele. För att modifiera ljuden använder du midi. Alltså när du tankat hem presets från intranätet.

Ehhh harkel host... vad sa du? 😄 För att spela in använder jag tele, 1 eller 2 kablar?

En kabel=mono, 2 kablar=stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela kopplar du med tele. För att modifiera ljuden använder du midi. Alltså när du tankat hem presets från intranätet.

Ehhh harkel host... vad sa du? 🙂 För att spela in använder jag tele, 1 eller 2 kablar?

En kabel=mono, 2 kablar=stereo

OK, och vilket är det man använder för vanlig inspelning, nog är väl det mono? Vad blir egentligen skillnaden på mono och stereo? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mono = samma ljud ur vänster och höger högtalare. Stereo = olika ljud, panoreringar.

Jag spelade in slaskgitarr med en POD 2.0 (det enda den duger till) så sent som igår. Telesladden som går från gitarren stoppar du in i det högra "hörnet", där det står input. Sen tar du en telesladd och stoppar uppe till vänster, där det står output. Vet inte om det är L eller R som är mono, men det står tror jag. Det brukar väl vara L men jag kan blanda ihop det med en basmultieffekt/preamp som hade R som mono. Jaja, in med telesladden i L eller R Output, och den andra änden av den sladden stoppar du i lineingången på ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela kopplar du med tele. För att modifiera ljuden använder du midi. Alltså när du tankat hem presets från intranätet.

Ehhh harkel host... vad sa du? 🙂 För att spela in använder jag tele, 1 eller 2 kablar?

En kabel=mono, 2 kablar=stereo

OK, och vilket är det man använder för vanlig inspelning, nog är väl det mono? Vad blir egentligen skillnaden på mono och stereo? 😄

Om du t ex använder ett stereochorus så kan det va snyggt med stereo annars är mono det vanligaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack... för att ni svarar på mina dumma frågor...

surikatmamma: tack för den ingående beskrivningen även om jag förstår tekniken så bra att jag vet vad in och output är 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] (det enda den duger till) [...]

käften!

🙂🙂

***

billy:

Det är vänster / L som är mono. Det står inte på burken men så är det (f ö standard i de flesta fall, precis som surikatmamma skrev). Spela in mono, annars drar det bara dubbelt så mycket hårddiskspace utan att nån blir gladare för det.

Om du ska ratta ljud så är mjukvaran "Line6 Edit" svinbra. Tanka hem den (mjukvaran du fick med PODen - om du fick med nån? - kan vara föråldrad. Eventuellt är det jag som är föråldrad, men det tar vi nån annan gång 😆 ) Kolla in Line6 hemsida så kan du oxå tanka hem presets.

Koppla datorn (ljudkort/midi whatever) till line6 midi in och out och "ratta" igång. Du kommer att hajja när du lattjat lite.

Lycka till

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, på mitt system MI4 ljudkort har jag en ingång kallad insert, det jag undrar är helt enkelt vad som ska stoppas in i denna ingång, med tanke på ovan blir även frågan om poden eventuellt ska in där, det står ju i manualen att externa analoga processorer ska in där... är POD en sådan processor??

Link to comment
Dela på andra sajter

... är POD en sådan processor??

Skulle kunna va, men det är inte aktuellt i ditt fall. För att skippa frågetecknen så länge: Skit i ljudkortets insert. Line-Out från PODen (alltså den tidigare diskuterade vänstra outputen...) till Line-in på ljudkortet. Tuta o kör!

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Funderar på om någon kan förklara och kanske reda ut ett problem angående detta med pod.

När jag lirar med min gurra med poden och hörlurar i denna låter ljudet riktigt stort grymt och coolt men samtidigt mjukt och behagligt.

När jag sedan istället lyssnar genom ljudkortet och det som alltså blir inspelat har ljudet tappat i volym och jag tycker det blir inte alls samma grymma känsla över soundet.

Är detta något som man helt enkelt får acceptera och fixa i mixningen eller är det mitt ljudkort (Steinberg MI4) som medför detta, vad kan jag göra för att få samma bra gitarrljud i inspelning som i hörlursutgången på poden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla till att börja med att du har volyminställningarna in i ljudkortet på max(Jag har själv gasen i botten).

Lägg poden:s utvolym på 0 och medan du kikar på ljudkortets in-nivåer höjer du sakta volymen på poden, lägg det så högt som möjligt utan att det distar, håll dig kring -12 så är det lugnt...

Sen att ljudet är sämre kan ju bero på att du lyssnar igenom dassiga högtalare, eller....?

Du borde få hyfsat lika ljud om du däremot lyssnar i hörlurar genom ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kolla till att börja med att du har volyminställningarna in i ljudkortet på max(Jag har själv gasen i botten).

Lägg poden:s utvolym på 0 och medan du kikar på ljudkortets in-nivåer höjer du sakta volymen på poden, lägg det så högt som möjligt utan att det distar, håll dig kring -12 så är det lugnt...

Sen att ljudet är sämre kan ju bero på att du lyssnar igenom dassiga högtalare, eller....?

Du borde få hyfsat lika ljud om du däremot lyssnar i hörlurar genom ljudkortet.

Jag lyssnar med exakt samma hörlurar genom poden som genom ljudkortet, och jag kör utgångsnivån och channel vol. på poden så högt jag kan utan att dista. Så jag förstår inte varför detta händer...

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då vete fan...? Jag har ett billigt Audiophile 2496 ljudkort och hör ingen större skillnad....

Men vänta nu! Har du satt poden till Direct? Jag tror den automatiskt sätts till direct om du lyssnar i hörlurar i poden, men kör du vanliga utgångarna måste du koppla om på den lilla knappen på baksidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då vete fan...? Jag har ett billigt Audiophile 2496 ljudkort och hör ingen större skillnad....

Men vänta nu! Har du satt poden till Direct? Jag tror den automatiskt sätts till direct om du lyssnar i hörlurar i poden, men kör du vanliga utgångarna måste du koppla om på den lilla knappen på baksidan?

Japp, direct mode (till vänster är inställt), mycket mystiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att ljudet du lyssnar på i hörlurarna har stereoeffekter, medans

du bara spelar in i mono? Om du vill ha med PODens stereoeffekter

får du spela in både L & R samtidigt.

Prova att spela in från poden helt utan effekter, inget reverb heller,

i mono och jämför med ljudet i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att ljudet du lyssnar på i hörlurarna har stereoeffekter, medans

du bara spelar in i mono? Om du vill ha med PODens stereoeffekter

får du spela in både L & R samtidigt.

Prova att spela in från poden helt utan effekter, inget reverb heller,

i mono och jämför med ljudet i lurarna.

Du kan nog ha slagit huvudet på spiken... nu har jag kopplat in två tele och kör samtidigt vilket ger mycket bättre resultat.

Då kommer som alltid en földfråga, ska jag i inspelningsprogrammet skapa två audiospår och spela in varsin av teleingångarna med varsitt ljudspår eller ska de slås ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att ljudet du lyssnar på i hörlurarna har stereoeffekter, medans

du bara spelar in i mono?  Om du vill ha med PODens stereoeffekter

får du spela in både L & R samtidigt.

Prova att spela in från poden helt  utan effekter, inget reverb heller,

i mono och jämför med ljudet i lurarna.

Du kan nog ha slagit huvudet på spiken... nu har jag kopplat in två tele och kör samtidigt vilket ger mycket bättre resultat.

Då kommer som alltid en földfråga, ska jag i inspelningsprogrammet skapa två audiospår och spela in varsin av teleingångarna med varsitt ljudspår eller ska de slås ihop...

Skapa 1 stereospår som du spelar in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att ljudet du lyssnar på i hörlurarna har stereoeffekter, medans

du bara spelar in i mono?  Om du vill ha med PODens stereoeffekter

får du spela in både L & R samtidigt.

Prova att spela in från poden helt  utan effekter, inget reverb heller,

i mono och jämför med ljudet i lurarna.

Du kan nog ha slagit huvudet på spiken... nu har jag kopplat in två tele och kör samtidigt vilket ger mycket bättre resultat.

Då kommer som alltid en földfråga, ska jag i inspelningsprogrammet skapa två audiospår och spela in varsin av teleingångarna med varsitt ljudspår eller ska de slås ihop...

Skapa 1 stereospår som du spelar in på.

Tackar, nu börjar det likna något i ljudbilden... tack återigen för att ni tar er tid att svara! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...