Jump to content
Annons

Kan någon ge mej tips?


hotrod (oregistrerad)

Recommended Posts

hotrod (oregistrerad)

Hej!!

Jag är ny på sajten,och tillhör säkert dom äldre här...Har spelat trummor sedan jag inte minns.På åttiotalet böt jag till mej en Fostex 8-kanalsbandare med mixerbord,kompressorer och allt annat man behövde i synthform,för att få fram

(o)ljud.Spelar fortfarande trummor,men skulle tycka det vore fantastiskt att börja skapa ny musik,då min dotter har visat sej ha talanger inom sång.

Problemet för mej är att jag inte vet ett skvatt.Utvecklingen har och är ju enorm,sedan jag höll på sist i mitten av 80-talet.

Eftersom jag antar att jag hittat rätt i.och med medlem på denna fantastiska

sajt,undrar jag följande:

Om man nu vill skapa musik hemma,med ex.vis datorns hjälp (dator är jag ganska

ok på)Vad anser ni som har erfarenhet av "heminspelning" att jag ska köpa??

Jag vill ha bra produkter,gärna inte för invecklade.Man ska kunna lägga på sång,

samt t.o.med kunna spela in mina "live"trummor.

Om du känner att du är rätt man/kvinna att svara på detta,skulle jag bli otroligt glad.

Mvh "hotrod"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen.

Det behövs inte mycket för att komma igång. Förutom ljudkort behövs bara ett kombinerat inspelnings/sequencerprogram.

Själv tycker jag Cakewalks "Sonar" är toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall försöka hålla mitt svar så enkelt som möjligt så får någon annan laborera vidare;

* Ljudkort - finns från runt 1000 kr och uppåt. Se till att skaffa ett kort avsett för inspelning av musik så att du inte får för hög latency - långsam responstid mellan anslag o inspelning skulle man kunna säga.

* Tillräckligt många mickar för att kunna micka upp ditt trumset. 😏

* Mixer - jag antar att bästa lösningen för att spela in ett trumset live vore att micka upp det till mixer och sedan tappa in detta via två ingång till ljudkortet från mixern. Eller skaffa ett ljudkort med många ingångar. 😳

* Inspelningsprogram - Jag gillar Cubase; tycker att det rent utseendemässigt känns bra jämfört med gamla analoga småstudios. Du borde kunna få en billighetsversion av Cubase tillsammans med ett ljudkort som ngn form av valuepack.

* Någon form av förstärkning till inspelning av sång; Line 6 har en rätt trevlig ny pryl via vilken man skall kunna spela in både gitarr, bas och sång. Kommer inte ihåg vad den heter just nu dock.

Något i den i den stilen, kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Någon form av förstärkning till inspelning av sång; Line 6 har en rätt trevlig ny pryl via vilken man skall kunna spela in både gitarr, bas och sång. Kommer inte ihåg vad den heter just nu dock.

Något i den i den stilen, kanske.

Den kallas TonePort... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan och välkommen!

Mitt tips vad gäller utrustning:

Ljudkort: Presonus Firepod - Väldigt enkelt men bra ljudkort med 8 ingångar med preamps (det behövs ju en del om man vill ha ett par mikar på skinnen). Ansluts med hjälp av Firewire. Kostar runt 6-7000 kr och då ingår Cubase LE som funkar väldigt bra som inspelningsprogram till en början. Det kan även uppgraderas till exempelvis Cubase SL/SX vid ett senare tillfälle.

Mikar: Finns flera rätt ok set med trummikar (JJ-labs, TSM etc.) för runt 1500-2000 kr för sju mikar.

Till sång fungerar t ex Studio Projects B1 väldigt bra enligt många och den kostar en knapp tusenlapp.

Ett par monitorer är nåt som kan behövas för lyssningen dessutom, inte livsviktigt från start om du har en bra stereo men tids nog vill du nog ha ett par. För runt 4000 kr så får man ett par helt ok monitorer, själv är jag väldigt nöjd med mina Tapco S5 som kostade 4000 kr.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

*visar runt*

Ja, så här bor vi...

Kom in och slå dig ner! 😕

Känn dig som hemma. Men inga fötter på soffbordet. :rolleyes:

På åttiotalet böt jag till mej en Fostex 8-kanalsbandare med mixerbord,kompressorer och allt annat man behövde i synthform,för att få fram (o)ljud.
Behåll mixer/kompressorer m.m. men koppla ur bandaren och koppla in till ett ljudkort i datorn. Så enkelt är det. 😱

Ett packe trummikrofoner, ett hyffsat ljudkort och ett musikprogram är vad du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

hotrod (oregistrerad)

😉 Hej!!

Är överväldigat positiv när det gäller responsen på mitt inlägg!!

Har redan börjat inhandla div.utrustning så som en CUBASE 2 + ljudkort.

Säljaren mailade även skisser + lite olika mixers,synthar mm.

Verkligen en kanonbra saijt denna !! Till Linus,som skrev att jag kunde använda mina gamla Fostexprylar,och byta ut lite grejer,var det dessvärre så illa,att jag var tvungen att sälja prylarna i slutet på 80-talet,för om jag minns rätt;-barnvagn...hade ju varit kul att ha prylarna kvar idag. Har'e kanonbra!! vi hörs!

Mvh "hotrod"

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen! Kul att dottern väckt intresset för att skapa musik igen 🙂 Jag tror jag är delvis medskyldig till att min far börjat plinka kvällarna i ända med 😄

Jag hade ju rekommenderat Mackie Tracktion som inspelningsprogram, men såg att du köpt Cubase. Funkar bra det med, lite mer svårjobbat om man inte är van vid att spela in med datorer bara.

Hoppas vi kommer att få ta del av dina alster när du kommit igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

* Någon form av förstärkning till inspelning av sång; Line 6 har en rätt trevlig ny pryl via vilken man skall kunna spela in både gitarr, bas och sång. Kommer inte ihåg vad den heter just nu dock.

om du köper en mixer så har den inbyggda preamps (förförstärkare) som säkert duger till att börja med.

välkommen på forumet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...