Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mycketl uddig rubrik och jag vet inte riktigt vad jag ska fråga om och om denna fråga ligger rätt. Hursom; trillade över den här saken, AKAI MPC 2500

Läste lite snabbt om dess funktioner och det lät ju väldigt bra. Nu till frågan. Vilka fördelar har man med en sånhär som inte finns i användande av Reason. Ska tilläggas att den musik jag gör ligger åt hiphop-hållet.

Tacksam för svar!

Annons
Postat (redigerat)

Fördelar med MPC:

Du kan spela in audio och klippa ljud/loopar. Annars måste du komplettera Reason med ett ljudredigeringsprogram, för att kunna spela in egna samplingar att stoppa in i Reason.

Hårdvara med drumpads. Alternativet är att komplettera Reason med t.ex. M-audios Trigger Finger för att styra Redrum med fingrarna.

Nackdelar med MPC:

16bitar 44kHz? Om du önskar och har ett bra ljudkort kan Reason köra 24 bit 96 kHz.

Bara 32 röster? Med Reason är gränserna oändliga, och bara så länge din CPU orkar så...

Två effekter simultant? Med Reason har du inte bara bättre effekter - du kan också lägga på effektburk efter effektburk efter effektburk efter effektburk. Koppla om som du önskar och förvräng som du vill.

16 MB minne? Expanderbart till 128 MB? Med Reason är det ditt RAM-minne som är gränsen. Det finns alltid plats för stora ljudbanker.

MPC-svänget? Jodå, du kan få till lika svängiga rytmer med Reasons shuffle quantize och User groove...

Redigerat av Linus
Postat

OK. Men tanke på priset blev jag här med lite mindre sugen.

Tack för att du räta ut ett par frågetecken 😕

Har förövrigt inte satt mig in riktigt i User Groove och Reason shuffle. Omnämns det bra i manualen?

Postat (redigerat)

Peff har knyckt all groove från en MPC3000 och erbjuder dem i en gratis Reasonfil. 😆

Här är en guide hur du applicerar svänget på din Reasonlåt.

Passar 61% shuffle ala MPC till din låt? Högerklicka och Get User Groove. Sedan kan du kvantisera din låt efter samma mönster. Det går på bara några sekunder och sen har du MPC-burkens tajming.

EDIT: Förresten, diggar din signatur. 😕

Tack!

Redigerat av Linus
  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Lite sent att kommentera, men vad fan.

Gillar man arbetssättet i MPC då är det det man skall köpa.

Av alla prylar jag använt genom åren så saknar jag mest MPC.

Började köra Linn 9000 men den var för buggig. Sedan blev det MPC60 och MPC3000 innan jag klev av tåget.

Å andra sidan om jag fick välja mellan en MPC och Reason så blev det Reason. Men ett bra HW interface till Reason som påminde om MPC skulle vara mumma.

JL

Postat (redigerat)

Vore inte Ableton Live ett vettigare val snarare än Reason om du nu ska arbeta mycket med loopar?

Redigerat av Pluffo
Postat

jag är jäkligt sugen på MPC1000 även om jag använder både reason och ableton live till vardags.

Trots att jag verkligen försöker så kan jag inte lyckas bli av med känslan av att jag tycker att det är roligare och mer inspirerande att göra musik med hårdvarugrejer. Här har man flera år gjort sig av med massa prylar till förmån för mjukvara, och nu är man på väg tillbaks in i prylträsket. Fan också!

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är nåt visst med att arra trummor och musik i MPCn. Musiken blir annurlunda så finns den där coola grejen med att hålla ned en knapp så triggar man padsen i tex 16 delar som kvantisering. Kanon för knäppa synth inlägg samt congas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.