Jump to content
Annons

Vad behöver jag?

Recommended Posts

Maharadijan (oregistrerad)
Postat

Går omkring med ideer till låtar i huvudet hela dagarna =)

Kan inte ett smack om musikproducerande (bara skrapat på ytan)

Så var f-n börjar jag? Funderar på att införskaffa midikeyboard, passande ljudkort, mic, behöver jag mer?

Har börjat lära mig lite av FL studio ska jag fortsätta att använda det då till midikeyboardet?

Tacksam för råd......

Annons
Postat

Blir nog mest, pop/rock/metal

Spelar själv gitarr så det blir det enda "riktiga" instrument som kommer användas.

Annars kan jag tänka mig att använda allt möjligt som låter bra.

Postat (redigerat)

...skulle rekommendera dig att köpa ett sequencerprogram t.ex. Cubase, Logic eller Sonar förrutom det som du själv redan nämnt om du vill spela in.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Använder FL studio för att lära mig grunder, någon sa det var bra till det.

Planerar att införskaffa cubase sen.

Men vilka hårdvarusaker behöver jag för att komma igång?

Postat (redigerat)

Jag antar att du har en elgitarr och en stärkare? Du skulle antingen kunna köpa en mic för att micka upp stärkaren, eller så kan du köpa en Line6 POD eller Behringer V-Amp, som kan simulera en stor mängd olika stärkare och kabinetter.

Självklart behöver du också ett bra ljudkort. 😎

EDIT: Istället för stärkare eller POD:ar kan du också använda pluggar som också simulerar stärkare, som Guitar Rig eller Amplitube. Skillnaden mot POD:arna är att detta sker inne i datorn istället för i en extern enhet.

Redigerat av Lynxo
Postat

Låter som kul grejjer , men jag får nog först koncentrera mig på det viktigaste först, som keyboard och ljudkort och sedan se om det går att klura ut hur det funkar.

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

dina ideér kommer nog aldrig bli verklighet om du inte kan nånting om det tekniska .. be nån polare med utrustning att göra dina idéer till verklighet istället.

Postat (redigerat)

Vill egentligen bara veta vad jag ska köpa för hårdvara för att sätta igång.

Om man börjar med ljudkort o midikeyboard, det räcker väl att börja med?

Vet bara inte vad jag ska köpa, billigaste keyboarden? dyraste ljudkortet? nytt? beg? hjälp...

Redigerat av Maharadijan
Postat

Mitt tips är att man som nybörjare först använder de saker man redan har. Du kommer säkert långt med FL Studio och ditt nuvarande enkla ljudkort. Det enda du då behöver skaffa är en enkel midikeyboard. Det funkar ju också med nån gammal synth med midi. 🥰

När du kan jobba med den utrustningen så kan du ju börja fundera på vad det egentligen är du behöver.

🥰

Postat

Du har rätt, så får det bli... tack, alla för er hjälp

Postat

Om du bara ska spela in live-instrument (det vill säga "riktiga" instrument), och du tänker spela in pop, rock och metal, vad ska du då med ett midi-keyboard till? Känns ju som att det enda du behöver för att komma igång är en dynamisk mikrofon, en xlr-tele-kabel och en adapter "stor till liten". Det borde räcka för att spela in din rigg, vad du nu kan tänkas ha. Köp en Shure sm57, med lite kablar på det är du helt hemma. Mixa kan du göra i FL eller Cubase (när du skaffat det).

På lång sikt kommer du förmodligen vilja ha ett annat ljudkort, då kan du kolla på exempelvis ESI Juli@, det ger väldigt mycket för pengarna. Vill du kunna spela in fler kanaler samtidigt (som exempelvis trummor skulle kräva) kan du kolla på M-Audio Delta 1010, det har 10 in- och utgångar. Tänk dock på att du behöver en preamp per kanal, så ska du spela in så många kanaler behöver du antingen ett mixerbord med 10 preamps och direktut på varje kanal, eller en extern preamp.

Lycka till med skapandet!

Postat
  Maharadijan sa:
Använder FL studio för att lära mig grunder, någon sa det var bra till det.

Planerar att införskaffa cubase sen.

Men vilka hårdvarusaker behöver jag för att komma igång?

Hehe.. Alltid bäst att börja med det programmet som man har tänkt sig att jobba med i framtiden. Har försökt att gå över från Fl till cubase, Inte lätt det. 😏 .

Annars tycker jag att Fl är ett trevligt program. Efter som du bara ska spela in en gura så är fl fullt tillräckligt. 😳

Om du ska köpa en klaviatur så rekommenderar jag dig att köpa en usb driven. Mycket lättare att Få igång, Flytta på. osv.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
  xdjs sa:
Om du ska köpa en klaviatur så rekommenderar jag dig att köpa en usb driven. Mycket lättare att Få igång, Flytta på. osv.

Jo, det är jätteviktigt att det är lätt att flytta på klaviaturen.

Postat (redigerat)

Vad menar ni med att flytta klaviaturen? Ironisk?

Torwald: Jag vill använda midi-keyboard för alla möjliga sorters ljud, inte bara köra från guran.

Redigerat av Maharadijan
Postat

Det första du måste bestämma dig för är så klart vilken sequencer du skall använda. Ska du köra med någon av de stora eller någon av de nya, mindre kända men som också klarar alla funktioner som du vill kunna göra.

Ett riktigt "fult" tips är så klart att man laddar ner program från nätet och provar först för att bara "känna" på programet. Jag menar, är du beredd att lägga minst 10 000 på tre olika program. För faktum är att vissa är bra på vissa saker och är sämre på andra och det är helt beroende av dina önskemål och vad du tänkt göra som ett visst program kommer matcha detta bäst.

Ett ljudkort till datorn är ju att rekommendera, pris är en viktig fråga så klart. Själv har jag M-Audio Firewire 410 men det finns så klart en hel uppsjö med andra ljudkort på marknaden.

Sedan är det faktiskt lite upp till vilken typ av musik du ska producera. Om det är hårdrock så krävs ju en riktig studio där du har instrumentet. Bara midi plus sång så behövs inte detta. Midi klaviatur, pluggar i datorn, en mikrofon etc.

Tips, läs www.tweakheadz.com, en bra sida som jag kan rekommendera

MVH Anders

Postat

om du har mac är d väl logic ett bra val, annars cubase (för pc, då logic slutat med sina pc versioner). Sen ett shysst ljudkort och en mick (om du ska sjunga). Étt klaviatur. Ifall du spelar gitarr, nåra shyssta gitarrgrejor, typ förstärkar simulator. Sen kan du köpa en massa plug-ins så att du kan köra allt från stråkar till piano på ditt klaviatur

Postat
  ChrisSnyder sa:
dina ideér kommer nog aldrig bli verklighet om du inte kan nånting om det tekniska .. be nån polare med utrustning att göra dina idéer till verklighet istället.

Trevlig kille den där Chris... 😕

Du kunde allt när du började spela in eller...?

Alla börjar nånstans och om du ska köra den där otrevliga stilen mot nybörjare så får du gärna välja en annan del av internet att hänga på, tror att många håller med mig.

Postat

Maharadijan: Satsa på ett lite enklare ljudkort med asio-drivrutiner. Ett tips skulle kunna vara E-MU ProteusX som Luthman har kampanj på just nu. Det är ett enkelt E-MU 0404 ljudkort med två analoga in/utångar och ett medföljande mjukvaruinstrument. Du får även ett programpaket där Cubase LE, Sonar LE, Amplitube LE och T-RackS EQ ingår. Alltså ger det dig möjlighet att testa äldre och enklare versioner av både Cubase och Sonar tillsammans med en enkel förstärkarsimulator. Dessa program kan du sedan uppgradera till ett reducerat pris. Paketet kostar 1295 kronor för tillfället.

http://www.luthman.se/news.aspx

Vad gäller klaviatur så har jag inga konkreta tips men satsa hellre på ett lite större klaviatur med färre funktioner en ett litet med massvis av rattar och knappar. Det viktiga är att klaviaturen känns bra och att du har några oktaver att spela på, inte hur många rattar, spakar, knappar och lampor den har. Behöver du en midi-kontroller nån gång framöver så kan du alltid köpa till det i efterhand.

/Majken

Postat
  Phobos sa:
  ChrisSnyder sa:
dina ideér kommer nog aldrig bli verklighet om du inte kan nånting om det tekniska ..  be nån polare med utrustning att göra dina idéer till verklighet istället.

Trevlig kille den där Chris... 😳

Alla börjar nånstans och om du ska köra den där otrevliga stilen mot nybörjare så får du gärna välja en annan del av internet att hänga på, tror att många håller med mig.

Word!

Håkan

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Håller med Majken till fullo!

Hur var det sedan med mikrofon? Om du planerar att skaffa en sådan så satsa över 1000-lappen i alla fall. Gärna en lite allround som du kan spela in både sång, gitarr och de liveinstrument med som du faktiskt kommer att spela in när du får blodad tand, men som du inte har en aning om idag... 😆

Rode tycker jag är bra. De har en för 1995;- med extremlågt brus. Ljudkvaliteten avgörs i mycket hög grad av miken.

Lycka till! Det ska bli kul att följa din utveckling.

😎

:musik

Postat

Ett hett tips -kolla in M-audios, Black Box!

Såg att dom rear ut dom för 1995 på musikcentralen.se.

Då får du ljudkort med inbyggda effekter och förstärkarsimulatorer, hörlursuttag, Microfon preamp, mm.

Tjohopp!

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat
  Phobos sa:
  ChrisSnyder sa:
dina ideér kommer nog aldrig bli verklighet om du inte kan nånting om det tekniska ..  be nån polare med utrustning att göra dina idéer till verklighet istället.

Trevlig kille den där Chris... 🙂

jag började med en 4 kanalig porta 1993...

lite bättre ände att börja i än att tanka hem massa program illegalt och köra 400 olika pluggar. I dagens läge ser jag väldigt sällan nån som lär sig gediget hur det ska göras .. alla vill gärna ha helt färdigrattade ljud och allt ska låta så bra som möjligt med så lite jobb som möligt ... Det är därför allt låter precis lika ointressant oxå ...

Därför tycker jag det är bättre om han går runt med massa låtidéer i huvdet at nån annan sköter den tekniska biten, slipper hans musikalitet ta skada ...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  ChrisSnyder sa:
alla vill gärna ha helt färdigrattade ljud och allt ska låta så bra som möjligt med så lite jobb som möligt ...    Det är därför allt låter precis lika ointressant oxå ...

Javisst.

Din musik är ju oerhört intressant.

Låtarna du har gjort till "Bea" är dom sömnigaste Radio City-mackorna jag nånsin har hört.

Så skriv inte att andras musik är likriktad & ointressant när du själv använder exakt samma ljud & upplägg som i övrig tråkpop/RnB.

Redigerat av Danny Cort
Postat
  ChrisSnyder sa:
Därför tycker jag det är bättre om han går runt med massa låtidéer i huvdet at nån annan sköter den tekniska biten, slipper hans musikalitet ta skada ...

Ja, det är ju verkligen prylarna som gör musiken. Om jag fattar dig rätt så rekommenderar du snubben att inte lära sig något så enkelt som att sköta en sequencer. Känner du dig hotad som tekniker, fiskar du efter jobb eller vad är det frågan om?

Postat (redigerat)

jag började med TEAC 80-8 som var en skitbra 8-kan bandare på ½ tum,med ett soundcraft series II år 1987,det var tider det-då fick man lära sig att utnyttja kanalerna och känna sig lycklig att man hade så pass mycket bättre grejor än porta som var smäck...

Fantasi och kreativitet är ens egna domäner som förhoppningsvis fungerar till att börja med-om man sedan har grejor att förverkliga dessa med är det ju ännu bättre!

(är inget hinder liksom)

Mycket låter fasansfullt dåligt och platt och hemsnickrat pga att många inte har den genuina grunden idag,men inte ALLT som Snyder påstår,finns en del ruskigt bra grejor som är hemsnickrade världen över-synd att han missat dom

🙂

Nej fortsätt och prova dig fram bara,alla nytillkomna kanske inte skall hålla på med detta i något större sammanhang men för sin egen del är det tillräckligt om det ger någon tillfredställelse,men akta dig för drömmarna i den här branschen-kan bli en livslång fälla

🙂

Redigerat av Florian le Sage
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
  VacUm sa:
  ChrisSnyder sa:

Ja, det är ju verkligen prylarna som gör musiken. Om jag fattar dig rätt så rekommenderar du snubben att inte lära sig något så enkelt som att sköta en sequencer. Känner du dig hotad som tekniker, fiskar du efter jobb eller vad är det frågan om?

Det är frågan.

Eller är han bara så fruktansvärt sorgligt pinsam på riktigt? Jag är rädd för att vi har svårt att bevisa motsatsen. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.