Jump to content
Annons

ljudkortets påverkan på ljudkvalité.

Recommended Posts

Buppen (oregistrerad)
Postat

Jag sitter för tillfället o mixar en inspelning jag och mina bandvänner har gjort på egen hand. Vi spelar in ljudspåren på en portastudio och exporterar dem i 16-bitars Wav till min dator via scassi.

Vad jag undrar är vilken påverkan mitt "on mainboard intergrated not worth a scent"-ljudkort har på det slutliga resultatet.

Som ni förstår spelar jag naturligtvis inte in mågot med hjälp av detta standardljudkort men frågan är om det har någon avgörande påverkan på slutprojektet när det mixas och mastras i cubase mm.

tacksam för all hjälp!

Annons
Postat

Det är inte det minsta inblandat i mixjobbet och eventuella pluggar och VSTi som körs - så enda sättet det kommer att påverka, är att du får sämre ljud på lyssningen - och det i sin tur kan ju påverka mixen negativt för att man kanske inte hör alla detaljer lika bra som man hade gjort med ett bättre ljudkort...

Postat

Dåliga ljudkort kan ha väldigt låga signal/brusförhållanden och ganska bumliga kurvor vad gäller frekvensspektrat. Och det försvårar ju en bra mix...

Buppen (oregistrerad)
Postat

tack då är det min mixning som inte är någe vidare helt enkelt... 🙂

Postat

ljudkort påverkar ljudet som "processas ut", dvs ljudkortet påverkar det du hör när du spelar. ljudkvaliten på de projekt som du skickar ut via olika program håller den nivå som anläggning/ljudkort har kapacitet att spela upp det i... så som jag uppfattat det. dvs samplingar m.m kan hålla hög kvalitet men om ljudkortet inte är tillräckligt bra så klarar det inte av att spela upp ljuden i dess rätta kvalitet.

mvh berra

Postat
men A/D-omvandlingen har väl ändå sitt finger med i spelet också?

Såklart, men A/D-omvandling och inspelning skedde i hans digitalporta och inte genom ljudkortet.

Har han en bra digitalporta, kan resultatet bli riktigt bra även om det är svårare att mixa bra genom ett sämre ljudkort.

Buppen (oregistrerad)
Postat

tack linus...

vi använder digitalportan eftersom det är ett stabilt och lättanvänt verktyg vid inspelning (kan spela in massor av spår samtidigt, är otroligt stabil och är enklare att manövrera än t.ex. en dator osv...). Kvalitén från den tror jag är helt ok för vår nivå då det är okomprimerad wav 44 khz i 16 eller 24 bit (beroende på hur många spår man vill kunna spela in simultant). Jag ville för säkerhets skull kolla så att mitt ljudkort i datan inte var inblandad i processandet av ljudfilerna här hemma. att lyssningen blir sämmre är kanske illa nog men det innebär ju inte att slutresultatet garanterat blir lidande i kvalité pga. ljudkortet.

tack för hjälpen!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

När du engång lätr dig mixa med ditt skitkort så blir det nog bra. Frågan är i princip samma som att mixa med skit högalare eller skit hörlurar.

Lär dig dina verktygs brister bara, så blir det fint.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.