Jump to content
Annons

Danabacken goes... Chillout!


Danabacken

Recommended Posts

LÅTNAMN: Birds

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Electronica chillout ala Enigma...?

LÅTLÄNGD: 1:34

KOMPOSITÖR: dana

PRODUCENT: dana

EV. MEDVERKANDE: Stormbreakz (trummaskin)

INSPELNINGSÅR: Feb 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: ca. 2 mb

STATUS: demo

Låtlänk (uppdaterad)

Hej hoppla! 😆 Vad tror ni om senaste låten? just nu en demo, som ska expanderas en del. Som ni ser, så är trummorna inte bara reasons trummor, utan jag har mekat en del med en trummaskin. Stormbreakz från EastWest. Mer info här!

30844.jpg

Säg gärna vad ni tycker om låtidén, produktionen, och allt annat! 🥰

Birds.mp3

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet att du får den här kommentaren ofta. Men den lät faktiskt som något till en dokumetär eller en "seriösfilm". Får vibbarna en kamera som sveper över vatten, kanske någon speakerröst som pratar på fisförnäm Brittisk Engelska om globaluppvärmning eller nån förhistorisk släkting till människan.

Det var dock riktigt snyggt mixat och producerat. Angående arret, varför så kort? Du skulle ju lätt kunna köra partiet med trummor på (0:20-0:45) igen efter att du tagit ner dynamiken, och då gärna dubbelt så länge och med en knorrig glid-bas (om du förstår vad jag menar, kan inte termerna 😲 ) eller nån snygg syntmelodi.

Vid 1:00 känns det som att du tar bort melodierna för fort du skulle kunna hålla ut på det lite längre. Synten vid 1:09, som ligger panorerad till vänster, låter lite skumt. Det känns som att den faller bort, som att det ligger en hård gate på den eller att du gör ett spelfel.

I övrigt schyssta trummor, om än lite svulstiga. Gillar allt det percussiva som ligger i bakgrunden. Det bidrar till ett bra driv i låten. Jag tror inte att jag skulle uppfatta den som en "filmlåt" om den var lite längre och hade lite mer partier i sig.

Bra gjort, gör klart den nu 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du får den här kommentaren ofta. Men den lät faktiskt som något till en dokumetär eller en "seriösfilm".

😄 Yeah, I get that alot! :rolleyes:

Jag ska titta på alla dedär olika tiderna som du gav mig. 0:45 fel där, 0:15 här och där... Jag har inte så bra koll på låten än, eftersom jag började på den nyss. 🙂

Tack o bock, Bone! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har var ju skönt. Påminner lite om Vangelis, blandat med nåt helt nytt och annat. 😄

Bastrumman och dess reverb dånar och mullrar lite mycket tycker jag, men det kan bero på att lurarna jag kör i just nu har lite mycket bas. Samtidigt skulle det sitta fint med en basgång, som Fidden skriver. Låt honom lägga den kanske?

Och bygg vidare oavsett. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden: Mjo, det har du nog rätt i. Jag tycker också det fattas en fet botten. Men som sagt, det ska byggas vidare en hel del på det här. 🙂 Tack för att du tog din tid o lyssna. :rolleyes:

Viktor: 😛

Hacke: Ja, jag håller med dig om att det kan bli mullrigt (och grötigt på sina ställen). Men det fixar sig förhoppningsvis när jag har mixat den bättre, och panorerat den mer. Och ja, basen ska ja tänka på också. 🙂

Tack alla! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodin som jag fick i huvudet när jag lyssnade har gjort att jag för tillfället sitter och gör en låt som är baserad på "birds". =D

Ljudet blir lite konstigt, eftersom jag lägger allt ovanpå orginalet, men det är sånt man får köpa.

Otroligt inspirerande grundidé med andra ord. Hoppas du inte tar illa upp att jag fyller i figurerna i ditt målarblock. 😲

Om intresse finns kan jag slänga upp en dummy här sen. (kommer ju inte bli mer än en dummy, man kan ju inte stjäla låtar av folk bara sådär) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodin som jag fick i huvudet när jag lyssnade har gjort att jag för tillfället sitter och gör en låt som är baserad på "birds". =D

Ljudet blir lite konstigt, eftersom jag lägger allt ovanpå orginalet, men det är sånt man får köpa.

Otroligt inspirerande grundidé med andra ord. Hoppas du inte tar illa upp att jag fyller i figurerna i ditt målarblock. 😄

Om intresse finns kan jag slänga upp en dummy här sen. (kommer ju inte bli mer än en dummy, man kan ju inte stjäla låtar av folk bara sådär)  😄

Nädå! Det gör inget. Lira på du, vore kul o höra vad du hade tänkt dig. 😄

Rocka på! 😄

edit: lägger du upp originalet plus din bas, eller lägger du upp basen solo? jag skulle tycka att det vore bäst om du lade upp hela låten med din bas ovanpå. 🙂

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du får den här kommentaren ofta. Men den lät faktiskt som något till en dokumetär eller en "seriösfilm". Får vibbarna en kamera som sveper över vatten, kanske någon speakerröst som pratar på fisförnäm Brittisk Engelska om globaluppvärmning eller nån förhistorisk släkting till människan.

Det var dock riktigt snyggt mixat och producerat. Angående arret, varför så kort? Du skulle ju lätt kunna köra partiet med trummor på (0:20-0:45) igen efter att du tagit ner dynamiken, och då gärna dubbelt så länge och med en knorrig glid-bas (om du förstår vad jag menar, kan inte termerna 😄 ) eller nån snygg syntmelodi.

Vid 1:00 känns det som att du tar bort melodierna för fort du skulle kunna hålla ut på det lite längre. Synten vid 1:09, som ligger panorerad till vänster, låter lite skumt. Det känns som att den faller bort, som att det ligger en hård gate på den eller att du gör ett spelfel.

I övrigt schyssta trummor, om än lite svulstiga. Gillar allt det percussiva som ligger i bakgrunden. Det bidrar till ett bra driv i låten. Jag tror inte att jag skulle uppfatta den som en "filmlåt" om den var lite längre och hade lite mer partier i sig.

Bra gjort, gör klart den nu 😄

Håller med honom -------------------A

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag börjar vill jag bara säga detta: Det här är inte alls musik som jag vanligtvis lyssnar på! =)

Låten är väldigt snyggt proddad. Coolt, med alla rytmiska ljud. Det känns dock som att det ska in sång på låten? Den är kanske inte färdig, är det därför den är så kort nåntro? Väldigt bra jobbat i alla fall. På med nån cool sång så blir det nån form av elektro-pop/rock 🙂

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, håll i er. Här kommer den, hur slaskig den än är, Birds med ifyllda idéer, döpte min version till Kelvin. Blev mer eller mindre en helt ny låt som med fördel kan användas för att minnas en viss temperatur, användbart i både fysik och kemi.

(pogo pedagog?)

Och återigen, sorry att jag förstör din låt 🙂

Fidden vs. Danabacken - Kelvin

edit: Visst ja, glömde att nämna att basen inte blev lika fet som jag tänkt mig, jag är urusel på syntbasar. Well well, ni får tänka er resten själva 😉

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo: Ingen bas altså? 😉 hmm.julli-gruble.gif Tack för din åsikt iaf. 😆

Joel: Ja, det är ju såhär. Jag brukar inte posta färdiga låtar här. Jag postar bara skisser för det mesta. Men visst, vissa undantag ibland. 😆

Fidden: Ahh! 🙂 skönt, hörru! Skönt som fan! 😆 Vore kul om vi kunde färdigställa den med mixning o så. 😆 Om du har tid o lust då förstås.

Se upp för ett PM.

Tack ni som lyssnar och kommenterar också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabblyssnar medan jag packar flyttlådor. Jovisst detta är trevligt. Lite laid back avslappningsmusik.

Lite asiatiskt stuk, speciellt i det lugna.

Hade kanske gjort sig med några feta gitarrer en bit in i låten men det är förstås väldigt traditionellt. Kanske kunde du ha en ylande munk i bakgrunden, känner du någon? 😳

Fortsätt utveckla detta tycker jag... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite småtrist med alla skisser... Vi vet att du kan prodda ett fett beat och en stooor ljudmatta. Gör färdigt nåt för guds skull!

Joel

Tro det eller ej, men jag håller med dig... 😆

😳

ä!

dana e grym.

grym låt danabacken, fina melodier, fet ljudbild.

alltid kul att lyssna på dina skisser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...