Jump to content
Annons

rita, klippa och klistra i ableton 5?


conanbarberaren

Recommended Posts

Ny här på forumet och tänkte inleda med lite funderingar kring ableton. HAr ej progammet men tycker jag hör mer och mer om det så nu börjar man faktiskt bli lite sugen på att införskaffa. Tänkte höra ifall det är lika smidigt som tex acid pro? Tänkte främst då på möjligheten att rita, klippa, kopiera, klistra och klistra in. Kan man jobba på ungefär samma sätt som i acid? Gillar just enkelheten i det programmet som gör att skaparglädjen och inovationsrikedomen förblir intakt. Däremot känns det lite väl avskalat och spartanskt ju mer jag arbetar med det (acid alltså) och skulle vilja ha ett lika enkelt och smidigt program fast mer utvekcklat. Av vad jag hört tidigare så verkar det nästan som ableton ligger närmast tillahands när det gäller likheten i utformningen. Har jag fel? Finns det möjligen något annat program som motsvarar mina önskemål bättre? Skulle vara väldigt tacksam för svar.

MVH

Anders

PS. Nån som vet ifall det går att få tag på en manual på svenska till ableton? Eller möjligen någon DVD tutorial? DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ny här på forumet och tänkte inleda med lite funderingar kring ableton. HAr ej progammet men tycker jag hör mer och mer om det så nu börjar man faktiskt bli lite sugen på att införskaffa. Tänkte höra ifall det är lika smidigt som tex acid pro? Tänkte främst då på möjligheten att rita, klippa, kopiera, klistra och klistra in. Kan man jobba på ungefär samma sätt som i acid? Gillar just enkelheten i det programmet som gör att skaparglädjen och inovationsrikedomen förblir intakt. Däremot känns det lite väl avskalat och spartanskt ju mer jag arbetar med det (acid alltså) och skulle vilja ha ett lika enkelt och smidigt program fast mer utvekcklat. Av vad jag hört tidigare så verkar det nästan som ableton ligger närmast tillahands när det gäller likheten i utformningen. Har jag fel? Finns det möjligen något annat program som motsvarar mina önskemål bättre? Skulle vara väldigt tacksam för svar.

MVH

Anders

PS. Nån som vet ifall det går att få tag på en manual på svenska till ableton? Eller möjligen någon DVD tutorial? DS.

Välkommen

Du kan ju alltid testa ableton lite som brykar följamed divesre musik saker. Fick med det när jag köppte mitt klaviatur. Fast det är ju begränsat men

ändå!! eller så tankar du ner demon av programet. Jag gillar ableton mycket. Jag körde enbart reason tidigare, men bytte rätt snabbt.

Om det är likt acid eller el kan jag inte svara på då jag aldrig testat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Abletons hemsida och ladda hem demoversionen. Den enda begränsningen i den är att man inte kan spara eller ladda sina projekt. Då tror jag att du rätt snabbt kan bilda dig en egen uppfattning om programet. Det är väldigt lättjobbat och intuitivt. Manualen följer med demoversionen. Dock är den på engelska. Likt de flesta musikprogram så existerar det ingen manual på svenska.

Live tutorial på DVD finns absolut. Kolla in ASK Video.

I över huvud taget låter det som om programmet skulle passa dig väldigt bra. Jag skulle rekomendera det här programmet till alla som arbetar med loopar. Själv gör jag inte det speciellt mycket men använder ändå Live och är hyffsat nöjd med upplägget. Om bara tempoautomationen skulle bli bättre och precisare så skulle jag vara helnöjd. Trevligt program helt enkelt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Acid Pro, Ableton, FL Studio och Sonar på min dator. Jag använder dem så här:

Acid:

- liveinspelning av loopar

- klippa loopar ur låtar

- arrangera

- mixa

FL Studio

- tillverka trumloopar

- tillverka syntloopar

Ableton

- Spela live på scen

Sonar

- använder inte alls längre

Programmen har sina olika styrkor. Till det kommer att man vant sig vid att göra saker på vissa sätt.

Acid Pro är ett jävligt kompetent program. Har du vant dig vid det behöver du inte byta. Å andra sidan kan man ju få en kreativitetskick genom att prova att jobba på ett nytt sätt, med ett nytt verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för alla fina svar. Ska jag vara ärlig trodde jag inte att folk skulle nappa så snabbt på inlägget. Jättebra! c2k6, som du beskriver din användning av programmen låter det nästan som du utför mestadels av ditt arbete i acid pro. Vet du om man kan arbeta på samma sätt i ableton med att tex klippa upp loopar, arrangera etc?? Har dessutom en till fråga som kanske just du kan svara på. Kan man köra acid-filer i ableton? Skulle vara ett stort plus ifall det gick. Tackar ännu en gång för alla fina svar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för alla fina svar. Ska jag vara ärlig trodde jag inte att folk skulle nappa så snabbt på inlägget. Jättebra! c2k6, som du beskriver din användning av programmen låter det nästan som du utför mestadels av ditt arbete i acid pro. Vet du om man kan arbeta på samma sätt i ableton med att tex klippa upp loopar, arrangera etc?? Har dessutom en till fråga som kanske just du kan svara på. Kan man köra acid-filer i ableton? Skulle vara ett stort plus ifall det gick. Tackar ännu en gång för alla fina svar.

MVH

Anders

vet inte helt ärligt talat, men du kan ju exportera i wav o sen imortera det hela i live

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för alla fina svar. Ska jag vara ärlig trodde jag inte att folk skulle nappa så snabbt på inlägget. Jättebra! c2k6, som du beskriver din användning av programmen låter det nästan som du utför mestadels av ditt arbete i acid pro. Vet du om man kan arbeta på samma sätt i ableton med att tex klippa upp loopar, arrangera etc?? Har dessutom en till fråga som kanske just du kan svara på. Kan man köra acid-filer i ableton? Skulle vara ett stort plus ifall det gick. Tackar ännu en gång för alla fina svar.

MVH

Anders

Acid Pro is mitt huvudverktyg.

Ableton klarar definitivt acid-loopar.

Jag har inte provat att arrangera och mixa i Albleton, men jag är säker på att det funkar alldeles utmärkt. Bättre eller sämre...? Ingen aning! För mig är Acid mer än tillräckligt bra. På mitt senaste projekt hade jag över 60 audiokanaler, 7 bussar, 2 syntar med tillhörande midispår och ett gäng VST-effekter inklusive Ozone mastring. Acid gick som en klocka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...