Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har min studio (en dator) i samma rum som förstärkare och allt, alltså inget separat kontrollrum. Det funkar fint, nära till allt, men när det spelas bas så märker jag att datorlådan vibrerar och låter lite pga dessa vibrationer. Jag undrar om några delar i datorn kan ta skada av detta (låter inte helt orimligt), och finns det isåfall någon smidig och billig lösning för att ta död på vibrationerna?

Lokalen är inredd med en "heltäckningsmatta" (vi hittade en stor matta som vi skar i bitar och placerade ut över golvet) och datorn står direkt på denna matta.

Annons
Postat

Endast en gissning:

Jag tror inte att datorn kan ta skada av detta om den inte vibrerar väääldigt mkt, men då låter det väl för mkt för att kunna spela in å andra sidan?

Jag rekommenderar: Spela inte så starkt. Testa att flytta datorn förhållandevis till förstärkaren o se om vibrationerna minskar.

Lycka till, snart kommer nog någon som har ett bättre svar än mitt :rolleyes:

.Viktor

Postat

Det borde främst vara chassiplåtarna som vibrerar, vilket inte är någon fara även om det kan vara irritersamt. Om chassit är lite rangligt så kan ett tips vara att köpa akustikplattor eller limma fast gummimattor inuti datorn. På så vis får plåtarna svårare att vibrera, är du orolig för hårddiskarna även om jag inte kan tänka mig att de skulle kunna ta skada så finns HD-kylare för runt 150kr som bygger på tjocka gummiplattor för att vibrationsdämpa diskarna.

/Majken

Postat

Hårddiskar brukar inte gilla vibrationer. Testa att hänga upp dem i något dämpande - finns tex en typ av gummibrickor som man kan använda.

Postat

Ja själva ljudet spelar ingen som helst roll, det är så svagt att det inte tas upp av några mickar. Men det känns iaf som att det knappast är bra för datorn med dessa vibrationer.

Och nu när jag tänker efter så står basförstärkaren ganska nära datorn. Kanske borde möblera om lite, men jag tror inte att vibrationerna kommer upphöra bara för att man flyttar stärkaren, lokalen är inte så jättestor.

Postat
Ja själva ljudet spelar ingen som helst roll, det är så svagt att det inte tas upp av några mickar. Men det känns iaf som att det knappast är bra för datorn med dessa vibrationer.

Och nu när jag tänker efter så står basförstärkaren ganska nära datorn. Kanske borde möblera om lite, men jag tror inte att vibrationerna kommer upphöra bara för att man flyttar stärkaren, lokalen är inte så jättestor.

Jag tänkte såhär..

Eftersom datorn står på golvet så är det intressant vilket golv det är. Betong? I så fall så står ju inte datorn och "hoppar". Snarare vibrationer pga ljudtrycket och de låga basfrekvenserna. Dämpa chassit med akustikplattor eller liknande, eller ta bort "huven" helt,, det är ju själva lådan som får innehållet datorn att vibrera. E ni mä?

Kan inte tänka mig att vibrationerna är så kraftiga så att pc'n skakar?!! Då är det inget problem.

Det finns säkert annat som också vibrerar när ni lirar, tror inte att det är något problem med det heller... T.ex. trummorna, om ni nu har "riktiga" trummor.

Bara att vrida pc'n kan kanske minska vibrationerna du känner i chassit.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Att ta bort skalet är big mistake, eftersom datorn oftast då börjar gå het (kylningen och luftcirkulation i sig själv är viktig, i öppen burk blir det inget "drag").

Ta inte bort skalet.

Postat
Att ta bort skalet är big mistake, eftersom datorn oftast då börjar gå het (kylningen och luftcirkulation i sig själv är viktig, i öppen burk blir det inget "drag").

Ta inte bort skalet.

Du har "lite" rätt. Skulle nog förtydliga mig ännu mer,,, Om det är ett billigt chassi så är det inte speciellt troligt att det är designat för att just luftflödet skall vara omptimalt, utan du kan t.o.m. få lägre temp på CPU'n om du öppnar lådan.

Men det var bara en liten reflektion,,,

Tror i vilket fall inte att det är något som helst problem med vibrationerna som omtalas.

Postat
Hårddiskar brukar inte gilla vibrationer. Testa att hänga upp dem i något dämpande - finns tex en typ av gummibrickor som man kan använda.

det går också att hitta fiffiga lösningar med vanliga resårband. det har jag mina hårddiskar upphängda i, och med en chassifläkt på halvfart (-5v) och lite dämpning i skalet så är datorn dessutom snortyst.

det är tyst det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.