Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ja har letat som fan men inte hittat en arpeggiator som funkar som sĂ„ att jag kan ta ett ackord pĂ„ keyboardet och fĂ„ ackordet "arpeggierat" 😏 . har ingen aning om hur jag ska koppla till det heller.

Om det Àr nÄn som har ett tips skulle ja bli apaglad!!!

Kör med Reason 3...

Annons
Postat

Det finns ingen arpeggiatorfunktion i Reason, det gÄr dock att bygga en monofon arpeggiator med hjÀlp av en Matrix. Det finns en trÄd om detta. Jag föreslÄr att du gör en sökning.

Postat

jo, ja har hittat ett gÀng arpeggiator combinators Ä byggt nÄra egna, men det vore ju vÀldigt svÀngit med en som funkar sÄ som ja beskrev.

tack för tips Ă€ndĂ„ 😆

Postat

Det gĂ„r faktiskt att göra, genom att göra en combinator med exempelvis fyra subtractorer i som spelar samma ljud, men ge varje av dem enbart fyra-fem toner att röra sig med pĂ„ klaviaturen sĂ„ att du hör flera olika subtractorer spela varsin ton om du tar ett ackord. Sen gör du en redrum och kopplar cv-utgĂ„ngarna pĂ„ de olika kanalerna till Amp Env pĂ„ var och en av subtractorerna och programmerar ett pattern i Redrumen. Nu kommer tonerna du hĂ„ller ner att "arpeggieras". Det Ă€r inte skitbra, det Ă€r vĂ€ldigt roddigt, men det funkar 😆

Postat

hmm, ja fÄr inte till det riktigt. Ja fÄr inte de olika subtractorerna att spela olika toner, utan de spelar ju samma. alltsÄ, om ja hÄller in ett ackord sÄ spelas hela ackordet av varje Sub. Och om ja stÀller in polyphonin pÄ 1 sÄ blir det ju galet ocksÄ.

har du nÄn ideŽva borde göra??

Postat

Varför krĂ„ngla till det sĂ„ mycket? 😕

Jag brukar programmera arrpsen rakt i secuencern. Är inte det det lĂ€ttaste, smidigaste, och snabbaste sĂ€ttet?

Postat

det Àr ju sÄ skoj att krÄngla i reason!!

du har en poÀng, men det Àr soft att spela fram arpsen pÄ keyboardet tycker jag.

Postat
det Àr ju sÄ skoj att krÄngla i reason!!

Jo, det Ă€r ju fan sant! 😕

😳

Postat (redigerat)
alltsÄ, om ja hÄller in ett ackord sÄ spelas hela ackordet av varje Sub. Och om ja stÀller in polyphonin pÄ 1 sÄ blir det ju galet ocksÄ.

FÀll ut Combinatorns programmer, och begrÀnsa varje Subtractor att bara ta emot frÄn ett minimalt omrÄde pÄ klaviaturen. T.ex. 3 olika Subtractors per oktav.

Annars hĂ„ller jag med Daniel, programmera ett arpeggio i sequencern Ă€r lĂ€ttare 😕

Redigerat av Linus
Postat
hmm, ja fÄr inte till det riktigt. Ja fÄr inte de olika subtractorerna att spela olika toner, utan de spelar ju samma. alltsÄ, om ja hÄller in ett ackord sÄ spelas hela ackordet av varje Sub. Och om ja stÀller in polyphonin pÄ 1 sÄ blir det ju galet ocksÄ.

har du nÄn ideŽva borde göra??

Jag kan skicka en combinator senare ikvÀll, jag Àr inte hemma nu.

Postat

Lite konstigt att dom inte valt att fixa till en arp pÄ Subtractorn...

NÄn som vet varför dom valt att inte göra det?

Postat (redigerat)

Men.. borde inte en synkad LFO instĂ€lld pĂ„ square i subtractorn kunna fungera som arp? Eller Ă€r jag knasig..? 🙁

(edit: funkar kanske bara om ena oscillatorn Àr av och LFO:n Àr instÀlld pÄ "mix")

Redigerat av teknodrom

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.