Jump to content
Annons

Bättre mixer..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Jag är inte nöjd med min mixer.

Jag spelar oftast med gitarr ihop med en mix ( 2tk to mix) och det funkar bra så länge jag inte spelar in.

Det går att välja '2tk to control room' för att inte mixen ska komma in på inspelningsspåret, men tappar jag en hel del volym och det låter sämre. Antagligen för att ljudet då kommer via datorn ('tape in').

Hur får jag bra medhörning utan att mixen går in på inspelningsspåret.?

På inspelningsspåret vill jag bara ha instrumentet eller sången.

Behöver jag en bättre mixer? Isåfall vilken?

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MEB (oregistrerad)

Jag skulle säga att du behöver en mixer, vilken som helst, som har fler grupper.

En vanlig liten mixer har ju bara stereo ut, en aningen större mixer kan ha två eller flera gupper (sub-utgångar)

Behringer, Mackie och Yamaha har små mixers med denna möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEB (oregistrerad)

Han använder en Alto S-6. Det står i hans signatur:

"WaveTerminal 192L, GuitarPort, Alto S-6, AKG k271, CubaseSX"<

Ah!

Och efter två onödiga inlägg hittar jag "ändra"-knappen. 😎

Redigerat av MEB
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inläggen!

Ja, jag har en Alto S-6 mixer.

Jag spelar bara in en kanal åt gången.

Det finns AUX send och return.

Hur kan jag använda AUX?

/Kent J.

Koppla från AUX Send på din mixer till valfri ingång på ljudkortet... sen vrider du helt enkelt upp AUX-ratten på den kanalen du har instrumentet på tills inspelningsvolymen blir tillräcklig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla från AUX Send på din mixer till valfri ingång på ljudkortet... sen vrider du helt enkelt upp AUX-ratten på den kanalen du har instrumentet på tills inspelningsvolymen blir tillräcklig. 😱

Jag gjorde nästan som du sa och det funkade nästan.

Det jag vill ha är att skilja på inspelningsvolym och medhörningsvolym.

När jag flyttade hörlurarna till 'AUX Send' så får jag den effekten. Problemet är endast att 'AUX Send' skickar signalen på vänster kanal. Däremot har 'AUX Return' två kanaler.

Vad göra?

Detta måste vara ett vanligt problem.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte koppla hörlurarna till Aux send, utan datorn...

Men koppla som du hade först annars, tryck ner '2tk to control room', får du för dålig nivå så får du ändra det i datorns mixer. Svårare är det inte.

Visst, men jag fattar inte varför jag ska skicka ytterligare en vänster kanal till datorn.

Vad är det jag kommer att uppnå? Är det inte bättre att tappa medhörningen direkt från mixern istället för att gå via datorn? En sådan mixer måste finnas.

Visst, man kan höja upp kanalen i datorn när man spelar in och sänka när man spelar upp. Men det vill jag helst slippa.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kopplat så här:

Main mix till ljudkort. Från ljudkort till tape in. Tryck ner 2trk to control room. Om du kopplar så får du ställa mixen i datorn mellan det som redan finns inspelat och det du spelar in.

Ett annat sätt att koppla det är att istället för att koppla main mix till ljudkortet så kopplar du aux send dit. Sedan kan du ta in datorns signal via tape in och trycka ner 2 trk to mix, men då måste du också ställa mixen i datorn mellan det som redan finns inspelat och det du spelar in.

Du kan också ta in signalen från datorn via en av stereokanalerna, och då behöver du inte ha 2 trk to mix nedtryckt och du kan ställa mixen mellan inspelat och det du spelar på mixerbordet.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...