Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. Är allmänt ny på det mesta som har med allt i livet att göra =)

Har sökt, men var svårt att klura ut sökord som passade, och de mest uppenbara gav inga svar på det jag är nyfiken på.

Jag är extremt intresserad av allt som har med inspelning, mixning, mastering, studios och givetvis musiken i sig - att göra. Jag försöker just nu få lite koll på hur allt kring detta fungerar. Mina frågor gäller både extremekonomiska mini-hemmastudios och proffsstudios. Antog att detta var rätt forumdel, då det främst gäller mixning och utrustningen som hör till. Ursäktar om det är fel forumdel.

(Varning för väldans nybörjaraktiga frågor)

Så till saken:

Jag har fått förklarat för mig som så, att med ett digitalt mixerbord så kan mixning efter inspelning skötas på mixerbordet i sig, och med analoga bord så sker mixningen vanligvis i en dator, och mixerbordet används endast för att få rätt inställningar för ljudkaraktär och volym på mikrofonerna? Stämmer det? Jag blir lite fundersam, när jag tänker på äldre studios som förmodligen inte använder digitala mixerbord, och ändå sköter mixning efteråt på själva bordet (även om en dator finns med i bilden). Hur ligger det till i dessa fall? Hur pass annorlunda är grundprincipen i detta i en proffs-studio gentemot en enklare hemmavariant?

Min andra fråga lyder:

Ofta när jag talar om att jag är intresserad av att spela in min gitarr här hemma, kanske sång på det också, att mic-preamp / mixer borde vara högt på prioriteringslistan (ett bra ljudkort också givetvis). Då undrar jag, vad kommer det ge mig att ha en liten mixer/pre-amp till min mikrofon? Hittills har jag lyckats göra mina ljudinställningar i sequencer-programmet (är det rätt ord?). Vad kommer då alltså ge mig extra fördelar med en mixer eller pre-amp?

Ytterst ytterst tacksam för svar. Är extremt intresserad av ämnet och drömmen är att få jobba med detta i framtiden (skratta inte angående min kunskapsnivå, någonstans måste jag ju börja 😎 ). Svar på dessa frågor skulle nog kunna hjälpa mig att förstå sambanden mellan de olika sakerna i en studio.

Ursäktar också för långt inlägg. Försökte gott med att dela in i stycken och underrubriker för att underlätta för er =)

Redigerat av Dissector
Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lite kort så kan man säga att proffstudios ofta har ljudkort med fler in och utgångar än hemmastudios. vilket innebär att flexibiliteten ökar, många proffsstudios använder datorn mer som en modern enkelt redigerbar flerspårsbandspelare kopplad tll ett digitalt el. analogt mixerbord

Redigerat av Glaskatten
Postat

Hej,du lär ju behöva ett bra ljudkort och en channelstrip/vettig preamp är det minsta man kan begära,resten kan du givetvis göra i Cubase eller vad du nu har med plug-ins etc...

Varför använder man en analog mixer?

Jo därför att den har en viss färgning av ljudet som man kanske är ute efter som saknas i sterila digitala exakta domäner...

Man spelar in via en analog preamp i en kanal i mixern/channelstrippen-tar ut den igen från datorn (eller helst rullbandaren) och mixar genom lineingångarna på bordet och vips-har man DET...Neve eller ,som i mitt fall:Trident- de 2 absolut mest karakteristist ljudande borden i historien (med vissa få vintage-undantag såklart=EMI tg Abbey road etc.Helios...)

finns mycket att säga men tid/utrymmesbrist ...

läs allt vad du finner intressant i ämnet-googla på rätt begrepp och lycka till... 🥰

Postat
Då undrar jag, vad kommer det ge mig att ha en liten mixer/pre-amp till min mikrofon? Hittills har jag lyckats göra mina ljudinställningar i sequencer-programmet (är det rätt ord?). Vad kommer då alltså ge mig extra fördelar med en mixer eller pre-amp?

Du får en bättre signal in i datorn bl a.

Om du t ex kopplar din elgitarr direkt in i ljudkortet (ett kort utan preamp) så får du en betydligt sämre signal än om du kopplar den via ett mixerbord med nån form av preamp.

Sen är det ju smidigt att kunna ställa in ljudet lite via mixerbord innan.

Skit in, skit ut.

Postat

hej

nu vet jag inte vad de andra har svarat men först och främst ska jag tipsa dig om en jättebra hemsida, som heter www.tweakheadz.com. Där står det grymt mycket matnyttigt och du kommer lära dig i princip allt som du behöver veta.

Du ställde två frågor.

1, Man använder en dator till ett analogt bord för att mixa medan man mixar direkt i ett digitaltbord. SOm du skrev det så lät det mer som en lag att så är det. Men så årt är det inte.

Man måste se det så här. I en pro studio av gammalt mått så hade man ju inte datorer utan man kopplade in processorer, equar olika typer av effektburkar in i auxarna på mixerbordet. Sedan så hade man ju allt på rullband också. Så man kan på ett utmärkt sätt mixa utan en dator men då krävs ju mycket kringutrustning så klart.

Idag så kan man omvandla signalerna till digitala så du får in dem via ett ljudkort till datorn. OCh det gör att du får tillgång till equar och effekter i själva datorn, det blir billigare och smidigare. Och därför så har troligen alla mer eller mindre övergått till att använda datorn i sitt arbete. Och när man då mixar en låt så kan man använda sig utav den analoga för att ställa in nivåerna. Fast detta är inget nödvändigt utan man kan göra det endast i datorn. Fast man får ju en annan känsla om man sitter med ett mixerbord än med bara musen.

Teoretiskt så kan man mixa direkt via ett digitalbord, dvs. att du använder bordets egna grejer. Men då måste du ha ett riktigt dyrt och bra digitalt bord. Det ett digitalt bord gör är att den omvandlar alla inkommande analoga signaler till digitala och sedan kan detta lagras på ett enkelt sätt, och sedan kan man ta hem det och fortsätta hemma. Utmärkt om man varit på en spelning. Och sedan så kan man spara alla inställningar som nya presets och det är guld om man gör många spelningar med samma band.

Att tro att man slipper datorn bara för att man köpt ett digitalt mixerbord är fel, om du vill utnyttja datorns softpluggar, finns väldigt många med varierande kvalité.

Sammanfattningsvis kan man säga så här; oavsett om du har ett analogt eller digitalt bord så kan du inte undgå datorn om du ska mixa en låt.

2, din andra fråga var om mic-preamp.

allt handlar om kvalitén på vad som kommer in till ditt ljudkort, om du ska köra med en dator. Billiga mixar har sämre kvalité dyrare bättre. Man får vad man köper. Sedan var gränsen går är upp till var och en. Huvudsaken är att man får in så mycket som möjligt, så starkt som möjligt och så lite brus som möjligt, dvs. så stort S/N förhållande som möjligt där S ska vara så starkt som det bara går. Idealt är ju 0 dB N men det är ju omöjligt. Köpa en mixer får du ju många andra saker än bara mic-preampar. Om du köper enbart en mic preamp så lägger du ju alla pengar bara på det och ingenting annat och det är kanske värt det om du sedan mixar i datorn. Allt är upp till dig och läs hemsidan som jag tipsade om.

MVH Anders

Postat

Tackar Glaskatten, Florian le Sage, Snow Brigade och mr_chess för svaren. Tror att detta har gjort mig lite klokare. Ska givetvis också läsa länken som mr_chess postade.

Återigen. Tack så mycket.

Andra är såklart också välkomna att svara ytterligare =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.