Jump to content
Annons

Giftet


emser

Recommended Posts

Har bestämt att försöka skriva lite på svenska, blev inspirerad av kaffespillaren.

Nåväl vad funkar och inte?

Tack för tyck

/ems

LÅTNAMN: giftet

ARTIST/GRUPP: emser

GENRE: pop ev.

LÅTLÄNGD: 2:51

KOMPOSITÖR: emser

PRODUCENT: emser

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT:mp3

STORLEK: 4,1 mb

STATUS: För Guds, skull låt den vara klar

Giftet_post_2.mp3

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt okej tycker jag. Inte riktigt min kopp te detta, luktar lite scocco/nilsson 😏

Men det funkar! Bra nivåer, kanske lite mycket fx på sången?

annars kool. Skönt bendljud i reffen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt okej tycker jag. Inte riktigt min kopp te detta, luktar lite scocco/nilsson 🙂

Men det funkar! Bra nivåer, kanske lite mycket fx på sången?

annars kool. Skönt bendljud i reffen.

Cool, som sagt, kaffespillaren drog igång något hos mig som jag inte visste om att jag hade 😄

Violasampling som ligger och flyter i reffen.

/ems

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du kör på svenska, det låter ändå Emser. Din röst och ditt sångsätt funkat fint på svenska ( inga Thomas Ledin - vibbar här inte!).

Kanske är inte refrängen i klass med dina bästa 😄 men det är gött att höra "Emser som Emser" igen efter några i mitt tycke inte lika vassa utflykter i nya territorier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Emser,

Det låter delvis som Mauro.

Du låter inte som Mauro men du försöker. Tror låten skulle bli bättre

med en mix av kvnnlig & manlig sång. Den soulbaserade sången med

div pålägg känns mycket 80-tal. Lite råare sound istället för pianoslingor

skulle kännas mer rätt 2006. Det ska kännas i magen nuförtiden med en

övergång från soft till hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Emser,

Det låter delvis som Mauro.

Du låter inte som Mauro men du försöker. Tror låten skulle bli bättre

med en mix av kvnnlig & manlig sång. Den soulbaserade sången med

div pålägg känns mycket 80-tal. Lite råare sound istället för pianoslingor

skulle kännas mer rätt 2006. Det ska kännas i magen nuförtiden med en

övergång från soft till hårt.

Cool mannen, jag hör dig, men vem vill vara rätt 2006? när jag hört att 2011 skall bli en sådan fin årgång 😉

Tack för bra tips

/ems

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Lika läcker sång på svenska som på engelska! Mindre reverb på sången skulle ge mer närvaro, när jag blundar ser jag sångaren längst bak på scenen, bakom trummisen :rolleyes: Men plötsligt i sista versraden hamnar han längst fram på scen, där jag vill se honom 😉 Snygg komposition!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! Dags att gräva fram Simply red skivorna. Slick soul är på väg tillbaka.

Håller med Spaceman som brukar ha vettiga synpunkter. Skulle nog vara lite försiktig med effekterna. Känns som mixen inte är helt klar på något sätt. Instrumenten krockar lite. Har lite svårt med pianot. Det är vakcert, men lite väl dominerande bitvis. kanske skulle det ner lite på verserna?

Gillar arrangemanget och sången. Snygga harmonier. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Gillar den spacade produktionen och refrängen är go! Kul att höra dig på svenska. Kunde inte hålla dig från "indianstämmorna" på slutet? 🙂 Lite av ditt signum. Sången låter filtrerad, lite synd. Pianot som sagt lite högt på versen. Men sammantaget hög klass som alltid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Detta låter inte Mauro Scocco överhuvudtaget, förutom att det är på svenska då.

Påminner mer om Wille Crafoords första band "pondus".

Men du kanske tänkte på Sandro Scocco?

Fin låt, annars.

Men det är vanskligt att ha ambitioner att låta som Mauro Scocco, skriva det i sin post & sen komma i närheten av Mauro's kvalitet.

Annat då med Karlberg/kaffespillaren som inte ens försöker låta som mauro, men är en uppdaterad, yngre och idag vassare kopia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter inte Mauro Scocco överhuvudtaget, förutom att det är på svenska då.

Påminner mer om Wille Crafoords första band "pondus".

Men du kanske tänkte på Sandro Scocco?

Fin låt, annars.

Men det är vanskligt att ha ambitioner att låta som Mauro Scocco, skriva det i sin post & sen komma i närheten av Mauro's kvalitet.

Annat då med Karlberg/kaffespillaren som inte ens försöker låta som mauro, men är en uppdaterad, yngre och idag vassare kopia.

Hmm... Ja, nu var det ju inte jag som kom på det där med Scocco utan Eliasson, jag editade posten i min enfald då Eliasson i första inlägget tyckte att låten luktade Scocco/Nilsson.

Jag har väldigt lite till övers för Scocco och vill helst inte alls göra musik eller låta som honom.

Men jag får väl kolla upp Pondus.

Tack för........ ja, det blir väl ingenting det, men nu har vi ju åtminstonde stiftat bekantskap.

PS. Jag plockar bort det där med Maourååå i tråden så att vi alla kan sova lite bättre 😉

/emser

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en god känsla av låten... Men inga Scocco vibbar... Möjligs vis Di leva på Kääääärleeeks fraseringen.... 😱

Jag vet inte om du programmerat trummorna själv, men det svängde bra... 🙂

Det blir 😄😄😄 + av mej...

Puh... skönt att du inte fick Scocco vibbar 😄

Mycket bätter med DiLeva.

Jo tack, hemprogrammerade trummor.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Bra låt. Tycker pianot är lite dominant.

Texten slår an en ton som liknar Mauros 🙂

Musiken är dock emser av vanligt, bra snitt.

Gott jobb!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte riktigt gillade låten i sig... så var det ganska bra 😄

Du sjunger nästan lite som Totta... det är fint 😄

Rent mixmässigt tycker jag det verkar bra... låter lite bright överlag... men det kan också vara mina förkylda öron ( 🙂 )

Helt klart godkänt.. och jag får INGA Scocco-vibbar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

... låter lite bright överlag... men det kan också vara mina förkylda öron ( 🙁 )

Sjysst,

Brukar inte allt låta do(å)vare när man är förkyld? jag menar, om det låter för toppigt och vasst i förkylningsöron så kanske jag har mixat åt helgoland.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ont i denna ...bra refräng....och betydligt intressantare än Scocco,både Sandro Och Mauro....men om du frågar mig så tycker jag om emsers mera musikaliska sida... men icke förty, detta funkar och kul att du sjunger på svenska 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

... låter lite bright överlag... men det kan också vara mina förkylda öron ( 😄 )

Sjysst,

Brukar inte allt låta do(å)vare när man är förkyld? jag menar, om det låter för toppigt och vasst i förkylningsöron så kanske jag har mixat åt helgoland.

/ems

Ingen aning där faktiskt... men mina öron blir så himla känsliga när jag är förkyld.. och då för just topp och high mid.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

....och betydligt intressantare än Scocco,både Sandro Och Mauro....

Du anar inte va gôtt det var att höra detta 😕 hellre intressantare än bättre!

Tack

/ems

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att du sjunger på svenska. De på engelska lät inte som du - men det gör detta! Bra låt annars musik och text :rolleyes:

Rockypop

edit: glömde skriva att Comatose - den instrumentala - är bland det vackraste jag hört! skrev inget på den - kanske det ska vara svensk text ?

Redigerat av Rockypop
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att du sjunger på svenska. De på engelska lät inte som du - men det gör detta! Bra låt annars musik och text  😎

Rockypop

edit: glömde skriva att Comatose - den instrumentala - är bland det vackraste jag hört! skrev inget på den - kanske det ska vara svensk text ?

Tack, det värmer. Skall försöka stålsätta mig och skriva mer svenska texter. Det är bara så fruktansvärt jobbigt att varje ord får en sådan tyngd på svenska jämfört med svengelska 🙂

Kul att du gillar coma, kan inte fatta var du hört en instrumental version dock, har jag lu en sådan?

edit: nu hittade jag instrumentalen, minnet är kort... så kort.

/emser

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...