Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej rävar. Klassisk fråga månne, men ingen pratar om småmembranare så...

Jag håller på och skall sätta ihop en mini-hemmastudio primärt för att skriva låtar. Jag sjunger och spelar gitarr, främst el.

Jag behöver en mik som funkar till både sång och gitarr, samt antingen en liten mixer eller en mikpreamp. Budget!

Det naturligaste vore väl att köpa typ en SP B1 eller en AKG a51, men jag har spelat in lite grand i en lite enklare studio och fann en småmembrans mik som funkade grymt bra med min röst. De som hört inspelningen tyckte att det var ett grymt bra sångljud. Som jag.

Min fundering är alltså att köpa en AKG c-1, eller liknande småmembranare, och skulle gärna få lite synpunkter i allmänhet på detta med småmembranare till sång, akustisk gitarr och till att micka elgitarr.

Egentligen borde jag väl helt enkelt gå in på musikbörsen och prova att sjunga i några olika...

*edit* Jo förresten, i valet mellan en enkel typ behringer mixer och en enkel mikpreamp, typ behringer mic-100, så är det stor skillnad eller?

Redigerat av hgus
Annons
Postat

Hej-småmembranare=mkt bra till många saker,kanske främst skira toner från ett antal aukustiska instrument-overhead-ak-gitarrer-piano osv och i ditt fall verkade det funka till sång,tratitionellt sett är det kanske inte ett förstahandsval men...går det så går det!

B1 är mitt (och Claes) stadiga budget-tips=unbeatable för 875:- helt enkelt-så är det!

Behringer är inget jag tar i,däremot kan du ju hitta andra billiga alternativ,svårt för mig att tipsa på den nivån-kör själv med state of the art=Trident series 80-kan liksom inte rekommendera annat...gamla Soundcraft är väl inte helt fel,får du billigt begagnat!

Postat (redigerat)

Studio Projects B1 är mycket riktigt min solklara favorit i lägsta prisklassen.

Lyssna gärna på diverse ljudexempel på min testsite, så kanske du kan få lite hjälp på vägen. 😆

När det gäller småmembranare, så är det väldigt många som gillar Oktava MC012 till akustisk gitarr. MC012 vann tidningen Studios test av småmembranare för något år sedan, så det är inte bara jag som tycker att den är bra... 😳

Behöver du ha en mixer, eller räcker det med en preamp? Jag skulle föredra att köra med en preamp om inte mixern är en nödvändighet för ditt arbetssätt.

När det gäller preamp/mixer, så hade jag hellre valt en Studio Projects VTB-1, än vilken Behringer som helst... Varför inte ett paket med VTB-1 och B1? Då har du en bra kombination till ett mycket bra pris - men kommer ändå att klara dig ganska länge innan du behöver byta upp dig.

Ett annat alternativ när det gäller preamp, är om du vill ha ett extra lågbrusigt och ofärgat ljud. Då väljer du en Line Audio Design DMP, som är helt sanslöst prisvärd och lätt konkurrerar med betydligt dyrare fabrikat. Den är så billig för att den byggs av en tvättäkta entusiast som varken vill tumma på kvaliteten eller ta mer betalt än han verkligen måste. En underbar kombination för fattiga musiker. 😆

Redigerat av Claes
Postat

Jag behöver ingen mixer för fler kanaler, utan vill bara kunna "lajna" exempelvis elbas, och gärna kunna köra effekter via preampen (eftersom jag har en ganska klen dator vill jag i det längsta undvika att köra effekter där). VTB-1:an verkar vara som klippt och skuren för mina behov, så det får bli B1 & VTB-1 paketet. Ska bara kolla att min dator (med ny snabb FW-hårddisk) orkar att spela in, och få sålt någon av mina gitarrförstärkare för att finansiera härligheten.

Tack för hjälpen! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.