Jump to content
Annons

Sjodahl

Recommended Posts

Heyya alla!

Jag har hållit på och jobbat i FL i snart 1år. Och jag undrar om man kan få lika bra sound som i tex Cubase. Om man kompressar i tex Wavelab eller vad det heter, kan man få lika bra sound då?

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja absolut men då måste du upgradera dig med några mjukvaru shyntar...

ravity (S) , vanguard , beast , albino ... var av albino och vanguard är gratis. vanguard hittar du på www.refx.org tror jag.

dessa shyntarna funkar bra till trance

sen kan du köpa trumm samples i wav for så blir det finfint.

EDIT: och 6 års jobb ,ed det kanske ;P

Redigerat av Dj_Sound
Link to comment
Dela på andra sajter

Heyya alla!

Jag har hållit på och jobbat i FL i snart 1år. Och jag undrar om man kan få lika bra sound som i tex Cubase. Om man kompressar i tex Wavelab eller vad det heter, kan man få lika bra sound då?

Peace

Frågan har varit uppe innan, så vill du ha utförligare svar, använd sökfunktionen...

Men utan att ha testat FL studio så JA:

Varken FL studio eller Cubase gör jobbet åt dig, det gör du själv. Och båda två klarar av att leverera proffesionella resultat. Så det hänger helt och hållet på dig och hur du hanterar programmet och kringutrustning/pluggar 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja absolut men då måste du upgradera dig med några mjukvaru shyntar...

ravity (S) , vanguard , beast , albino ... var av albino och vanguard är gratis. vanguard hittar du på www.refx.org tror jag.

dessa shyntarna funkar bra till trance

sen kan du köpa trumm samples i wav for så blir det finfint.

EDIT: och 6 års jobb ,ed det kanske ;P

Yes 😠 Thanks 😄 Men det går att få in en Virus C va? 🙂 Jag ska nämligen köpa en snart hade jag tänkt mig 🙂

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanguard SEK 834.07

Albino 2 EUR 199.00

Så, Nej, de är långt ifrån gratis.

Nej de är verkligen inte gratis.

Och ja, soundet på dina produktioner i fruity loops är ju mycket beroende på hur kunnig du är. 1 år sa du? Jag har hållt på med FL i snart 4 år och jag har nästan precis börjat göra stora framsteg i min produktion så du ska inte hänga upp dig på något sound, utan fokusera mer på den tekniska biten såsom låtuppbyggdnad, melodikomponering och såklart läggapå dig ett fett lager med samplingar och olika vst syntar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Demot av vaungard funkar obgränsat i fl studio. Vet inte varför men det gör den bara. (Shh.. Det är en hemlighet 🙂)

Eller är det så att du startar om FL var 15:e minut?

Q: What are the demo limitations?

A: All demos stop producing sound after 15 minutes. Some demos have additional limitations which are explained in the manual accompanied by them.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm. kör själv i Fl. Men detta verkar vara en utbredd uppfattning världen över, själv undrar jag :

Posted: Thu Feb 09, 2006 02:22 AM

Joined: 19 Apr 2005

Posts: 44

How is the "sound emulation" when you compare Fruityloops vs. Cubase ?

I have read before that Reason doesn't sound as good as cubase, So I took one of my tracks, rewired it and used Cubase as the output source (?). The sound was really improved.

But as someone said, I also think cubase is pretty booring to work with, So I would concider switching to fruityloops if the sound is as great the sound you get with cubase.

Masquerade

Posted: Thu Feb 09, 2006 03:00 AM

Joined: 07 Feb 2006

Posts: 138

Location: Berlin, Germany

cubase has the best audio-engine of all 3 programs. so when you use rewire to put another programm in sx, u will always have that "cubase"-sound. the down-mix sounds more transparent & clear. maybe also the mixer of sx offers even more headroom as fl & reason does. but i'm not sure about that.

both offers vst-support, so with good eq's, dynamics etc. i think you can get good results of both programs.

so if you find cubase confines your creativity, i recommend that you stay with reason + sx in rewire-mode. so you can build up your tunes and then finalize it in cubase, or use cubase for some other sounds, or at some more stuff to it, that reason doesn't offer etc. with the time, maybe you get more and more into cubase. so you can handle it well and maybe you can be creative with cubase too.

with that setup, there is no need anymore for fl imo. don't get me wrong. fl is a powerful tool, but i don't think it will reach that sound, you described.

Vad ska man tro? Jag tycker själv att jag kan höra att mixern i Fl ger sitt sound, i gämförelse med andra, ska vi slå fast hur det ligger till med det här en gån för alla...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som känner att de kan reda ut begreppen kring detta? Jag vet att det har varit uppe förut en hel del dett, men jag känner att även om det är sant att man kan få BRA ljud i fl. (jag vet det får det själv i mina bästa stunder) om man som det brukar heta VET HUR man gör... (ett påstående som iofs inte brukar följas av någonsomhels info om vad detta magiska förfarande skulle utgöras av) Det är enligt mitt öra och många andras ändå inte samma ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

I have read before that Reason doesn't sound as good as cubase, So I took one of my tracks, rewired it and used Cubase as the output source (?). The sound was really improved.

Det där är skitsnack. Den enda skillnaden är möjligen volymen, och människor i allmänhet misstar högre volym för bättre ljud, människor fungerar så.

Kvalitén på det du gör är inte beroende av om du använder Cubase, FL Studio, Logic eller Pro Tools om du använder samma instrument och effekter (även om vissa hävdar att summeringen är olika bra i olika DAW:ar har jag svårt att tänka mig att du skulle höra skillnad; jag märker absolut ingen skillnad, och även de som har hävdat att de hör skillnad har svårt att peka på att någon skulle låta bättre än någon annan). Välj det program du jobbar bäst i och du trivs med är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är skitsnack. Den enda skillnaden är möjligen volymen, och människor i allmänhet misstar högre volym för bättre ljud, människor fungerar så.

Kvalitén på det du gör är inte beroende av om du använder Cubase, FL Studio, Logic eller Pro Tools om du använder samma instrument och effekter (även om vissa hävdar att summeringen är olika bra i olika DAW:ar har jag svårt att tänka mig att du skulle höra skillnad; jag märker absolut ingen skillnad, och även de som har hävdat att de hör skillnad har svårt att peka på att någon skulle låta bättre än någon annan).

Intressant.

Hör ofta folk säga motsatsen. Själv har jag aldrig haft möjligheten att jämföra.

Det vore kul med en summering av ett projekt med några audiospår i Cubase, Logic och ProTools under samma förutsättningar. Sen ha ett blindtest här med dom tre mixarna. Tror jag sett nåt liknande på Gearslutz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitén på det du gör är inte beroende av om du använder Cubase, FL Studio, Logic eller Pro Tools om du använder samma instrument och effekter (även om vissa hävdar att summeringen är olika bra i olika DAW:ar har jag svårt att tänka mig att du skulle höra skillnad; jag märker absolut ingen skillnad, och även de som har hävdat att de hör skillnad har svårt att peka på att någon skulle låta bättre än någon annan)

Jag håller med om detta till 99 % MEN då

summeringen i alla program består av algoritmer är summeringen inte bättre än

algoritmen i sig.

Tror personligen att man inte hör skillnad i 44 khz/24bit men om man går upp

till 96 khz eller mer så tror jag att skillnaden blir större men troligtvis inte

märkbar för dom flesta.

Sedan har ju även AD/DA sin påverkan på ljudet varför många säkerligen anser att ett

Pro Tools TDM låter bättre än tex cubase med ett M-audio kort.

Vilket det ju givetvis gör men skulle man istället låta ljudet passera en

Apogee i båda fallen är nog skillnaden inte märkbar lägre.

Såg för ett par år sedan ( FL Studio 4 ) en jämförelse med

Reason och FL Studio där det visade sig att FL Studio hade en

" Renare " summering och påverkade slutresultatet mindre än Reason.

Men alla dessa observatione och påståenden är ju rent objektiva och kan inte direkt

tas på allvar då i slutändan är det vad man som användare kan och hur man använder programmet som avgör.

Många bra " Kommersiella " låtar har gjort i alla nämda program.

Link to comment
Dela på andra sajter

så ni menar att den citerade upplevelsen är tagen ur luften?:

have read before that Reason doesn't sound as good as cubase, So I took one of my tracks, rewired it and used Cubase as the output source (?). The sound was really improved.

Själv upplevt det på samma vis, fast då med Fl, mot Cubase. Det var snart ett år sedan och inte på min egen dator, jag har inte cubase hemma så jag kan inte bara gå hem o testa... Missförstå mig rätt, jag VET att man kan göra bra låtar med bra ljud i alla dessa program och att ingenting står och faller med vilken sequenzer man använder, men jag har upplevt ovanstående och många med mig, Varför har vi det? Några förslag?

Själv har jag inte en aning, inte så tekniskt lagd. Men kan åtminstone utesluta att det skulle bygga på något psykologiskt placebo-aktigt fenomen för att jag mentalt eller undermedvetet skulle tro att jag hörde någon skillnad, när jag själv hörde det hade jag inga sådana begrepp om att Fl skulle låta sämre än Cubase. Inte alls.. och för sista gången.... Ja, jag VET att det går att göra bra grejjer som låter trevligt i alla omtalade program.... (men med olika sound upplever jag.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var snart ett år sedan och inte på min egen dator, jag har inte cubase hemma så jag kan inte bara gå hem o testa...

Men då kan du ju inte veta om det lät bättre eller inte.

Datorn du prövade på kanske hade ett annat ljudkort , Andra högtalare m.m

som påverkade resultatet.

Det enda sättet att göra det objektivt är att skapa en låt i FL med VSTinstrument(Inte FL egna) spara som MIDI öppna upp i Cubase och kontrollera.

I samma miljö.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men då kan du ju inte veta om det lät bättre eller inte.

Datorn du prövade på kanske hade ett annat ljudkort , Andra högtalare m.m

som påverkade resultatet."

Lite otydlig har jag nog varit nu. Vi satt med ett projekt i Fl i min kompis studio, rewirade till cubase SX 3 (heter det så?!) och upplevde att då vart det en annan balans och styrka i framförallt botten. Det var så jag menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt det här upplevde vi: (som så många verkar göra)

"so when you use rewire to put another programm in sx, u will always have that "cubase"-sound"

vilket inte kan förklaras av volymförändring som någon i denna tråd har försökt göra, det blir en annan balans, eller "kvalitetskänsla" som iofs är ett subjektivt begrepp, men ni förstår nog ungefär vad som avses. (främst i botten vill jag minnas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju dock väldigt enkelt att göra en icke-subjektiv jämförelse:

* Rendera det "icke-Rewire'ade" materialet till fil

* Rendera sedan det som gått via ReWire till Cubase, till en annan fil

Subtrahera de två filernas innehåll. Finns det skillnad i balans eller "styrka i botten" så kommer detta fram direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har inte heller Cubase, men Logic Express har jag.

Jag har tagit de första 25 takterna ur Reason 3.0.4:as template-låt, exporterat dels ur Reason (44.1khz, 24 bitar, ingen dither) och dels exporterat ur Logic via rewire (44.1 khz, 24 bitar, ingen dither). Sen har jag klippt upp spåren och låter dem bytas av med jämna mellanrum. Här har ni resultatet:

http://www.roventskij.net/mornel/forum/logicreasonrewire.aif (Sammanslagningen är också exporterad i 44.1 khz, 24 bitar, ingen dither)

Det är möjligt att det här är ett uselt sätt att jämföra det här på, och jag kan säkert ha missat tusen saker, men jag ville i alla fall bidra med det här, ty jag hör ingen skillnad när klippen växlar. Alls. Hör ni med gyllene öron något? Kan ni säga hur ofta klippen växlar, när och vilket program som är vilket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mornel, lägg ut de två separata filerna (som okomprimerad wav/aif etc) någonstans så man kan ladda ner dem.

För att jämföra utan sina öron som mätinstrument behöver de subtraheras, dvs man tar fil A och mixar den med en fasvänd version av fil B.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska vi jämföra med instrument och inte öronen? Musiken vi gör kommer väl ändå inte att lyssnas på av Herr Fasvändning och hans polare Oscilloskopet?

Klippen (i AIFF-format) hittar ni här: http://rapidshare.de/files/13386671/rewiretest.zip.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska vi jämföra med instrument och inte öronen? Musiken vi gör kommer väl ändå inte att lyssnas på av Herr Fasvändning och hans polare Oscilloskopet?

Därför att man då kan ta bort eventuella placebo-effekter helt och hållet. Så länge som folk "bara" använder öronen blir det alltid olika läger av de som tycker att de hör skillnad och de som tycker att det inte finns nån skillnad.

Om innehållet i filerna är 100% identiskt finns råder ju ingen tvekan om att det inte finns någon skillnad. Om det däremot är skillnad mellan dem så är det helt OK att folk uppfattar dem på olika sätt.

När man jämför filerna så är det mycket viktigt att utsprungsfilerna är i fas, på samplenivå. Mornels filer var inte exakt i fas så jag pillar lite med det nu. Återkommer med resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kollat på de två filerna från mornel. De är definitivt inte identiska iallafall. Även om medelvolymen är ungefär samma så varierar den inbördes en del, men det som var konstigast var att fasen ändrar sig med några samples hela tiden. Det var helt omöjligt att få de två filerna i fas! Resultatet blir att man hör ganska mycket ljud efter en subtraktion (främst högfrekvent ljud - basen är i stort sett identisk och blir därför utsläckt).

Ovan beror naturligtvis på olika interna mixningstekniker, men genom att se på själva vågformerna får man nästan intrycket av att det gått fram och tillbaka genom någon sampleratekonvertering också.

Klipp 1 börjar inte på noll utan har någon slags högpitchad stråksvans först. Gissar att detta bara var någon miss vid nedmixningen?

Alltså, förutsatt att mornel gjort "rätt" vid rendering av filerna (alla volymer på 0 dB, inga effekter etc) så kan man säga att det blir olika resultat beroende på om man kör Reason "native" eller genom ReWire till Logic. Vilket som däremot låter bäst är helt upp till lyssnaren!

Blir lite sugen på att testa detta själv (så jag har kontroll över processen... :rolleyes: ) Någon som vet om FL Studio's demo duger till att köra lite VSTer genom ReWire till Cubase?

Tips: Om ni vill jämföra två filer på ett enkelt sätt (förutsatt man inte behöver editera etc) är det bara att slänga upp de två filerna på var sitt audiospår och därefter klicka i fasvändningsknappen på den ena kanalen.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...