red_house_painter Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Hade tänkt hänga upp lite saker tills jag kan köpa riktiga dämpmattor. Har två stycken rätt stora hifilådor (står tomma) som jag ska fylla med diverse tyg. Fick ett tips från en dansk som spelar in trummor på det sättet. Men att just placera sådana lådor fyllda med tyg för att dämpa ner i rum som är relativt trånga och små. Då så placerar han dem lite runt trumsetet. Hur exakt vet jag inte.. Vad tror ni om det? 🙂 värt att testa iallafall Mitt trumrum är verkligen litet. Så jag måste dämpa ner stället. Kan man använda stora handdukar till det? Har två stycken nu som jag dubblat ihop på varandra så att de blivit lite tjockare. Fick nyligen en rätt stor matta som nu ligger på golvet. Så det har iallafall blivit mindre lyhört med den sen innan! Sen ska jag få lite möbeltyg från en tjejs mamma jag känner. Blir det någon förbättring eller är det bara slöseri med tid och material? (då syftar jag på handdukar på väggarna osv.
red_house_painter Postat 13 februari 2006 Trådstartare Postat 13 februari 2006 Andra tips på ekonomiska dämpningsmetoder kanske? Funkar gullfiber? Som folk märker så är jag en riktig baddare på det här med dämpning! 😉 Men fler tips än att ha en massa möbler och saker i rummet tack.
Claes Holmerup Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 Är tanken att du ska dämpa för att mindre ljud ska komma ut till omvärlden - eller handlar det om akustikbehandling i rummet...?
trombonisten Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 Gullfiber är bättre än handdukar. Det handlar om att få lite tjocklek så det dämpar i basen också, inte bara i diskanten. Själv köpte jag balar av stenulll avsedda för byggen. Finns på brädgårdar eller liknande, kolla runt för priserna skiljer en del. En bal, stenull markskiva, 70 millimeter, innehåller 4 skivor och kostar knappt 400:- om du inte har rabatter (tips: snickare och liknande har ofta det). Största problemet med stenull är att om fibrerna kommer fria så kliar de nåt så infernaliskt. Jag slog in mina i lakansväv, vilket tyg som helst funkar bara det håller fibrerna på plats. Köpte tyg att slå runt dem, hemtex har halva priset på underlakan enkelsäng just nu, kring 70:- per lakan, finns i olika färger, går åt ett per bal. Lim eller liknande (köpt stora tuber) och knappnålar. Slå tyget runt, klipp till och limma ihop. Ett lakan per skiva. Behöver inte sys, kan få vara fult på baksidan. Slutar på cirka 800:- högst för 4 skivor. Jag skulle föreslå det dubbla i ett litet rum, dvs 8 skivor. En enda basfälla kan kosta 1.000:- annars. Montera gärna skivorna "tvärs" något av rummets alla hörn (vägg-vägg, vägg-tak, vägg golv...). Allra bäst i hörnen där vägg-vägg-tak eller vägg-vägg-golv möts. Det blir ett hål bakom skivan då. Eftersom skivan kommer ut en bit från väggen så kommer den att dämpa även djupare frekvenser än om den står smäck mot. Om du fixar det är ett bra ställe att hänga upp dem på i rad längs alla möten mellan tak-vägg. Då har du golvytan kvar. När skivorna är på plats, gå in och klappa i händerna. Basen bör nu vara dämpad en hel del. Har du kvar ett högfrekvent eko eller ringande i rummet så kan du nu dämpa bort det med tunnare skivor eller dämpmattor eller textilier eller så. Tunnare material dämpar högre frekvenser men inte basen. Det här dämpar rummet så man kan vara i det, men tyvärr läcker ljudet ut till omgivningen. Ljud är lite som vatten i ett såll, finns det bara nåt hål kvar så läcker det ut. Lite bättre blir det kanske utanför, men skall du dämpa ett trumrum så det inte hörs ut så krävs det en hel arbete. Gunnar
red_house_painter Postat 13 februari 2006 Trådstartare Postat 13 februari 2006 Tack för tipset Gunnar! Jag funderar samtidigt på att bygga externa (lösa) väggar med dämpmaterial så att jag kan flytta dem lite varstans. Skulle det kunna vara en idee? Rummet är som sagt väldigt litet och jag vet att jag borde ha mer utrymme om jag ska spela in trumset. Så egentligen vill jag både och! Alltså, få det bättre låtande vid inspelning samt att det inte läcker ut. Men främst inspelning. Då antar jag att det är bäst att dämpa ner rummet så mycket det går för att inte få med så mycket rum... (har jag fel?)
hegobald Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 Det lite som så att ju tyngre och tjockar dämpmaterial du använder ju bättre är det.. Handukar låter lite väl tunt för mig. Ta och plocka ner sängtäckena och prova med dom i stället. Annars så är det som Gunnar säger. 😱
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.