Jump to content
Annons

Reverse i Reason?

little_arnis (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Finns det nÄgon funktion i Reason sÄ man kan fÄ ljud att spelas uppbaklÀnges?

Annons
Postat

NNXT kan spela upp ljudfiler baklÀnges. Det Àr en av rattarna under panelen som sköter det.

Postat (redigerat)

Skapa en NN-XT och fĂ€ll ut Remote Editor. Ladda in en sampling. Under displayen hittar du en ratt som heter Play Mode. Ändra frĂ„n FW (forward) till BW (backwards) sĂ„ spelas samplingen baklĂ€nges.

EDIT: ...och mornel var lite snabbare. 😄

Redigerat av Linus
Postat
Skapa en NN-XT och fĂ€ll ut Remote Editor. Ladda in en sampling. Under displayen hittar du en ratt som heter Play Mode. Ändra frĂ„n FW (forward) till BW (backwards) sĂ„ spelas samplingen baklĂ€nges.

EDIT: ...och mornel var lite snabbare. 😄

De kallar mig blixten. Fast din beskrivning var ju utförligare sĂ„ vi kan sĂ€ga att det blev lika 🙂

Postat

Okej Tack för hjÀlpen.

• 4 mĂ„nader senare...
  • 4 mĂ„nader senare...
Postat
Vore roligt med samma knapp pÄ varje kanal i Redrum.

Wooord! Fan va wooord! đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Vad ska du med till?...

Om man kör trummor i NN-XT kan man ju fÄ samma effekt...

Eller har jag fel?

För övrigt.... TACK som 17 för detta tipset!!!!

Redigerat av bdatony
Postat

Jag kan förstÄ att folk kunde ha anvÀndning för Reverse-knapp i ReDrum, Àven om jag personligen inte har nÄgot behov av det.

Postat

Vad ska du med till?...

Om man kör trummor i NN-XT kan man ju fÄ samma effekt...

Eller har jag fel?

För övrigt.... TACK som 17 för detta tipset!!!!

Ah! Det kan man!

Tack som 17 för det tipset! 😎

Postat

Tack Linus! Dessutom hjÀlpte du omedvetet mig med en mycket viktig sak i min musik, nÀmligen kvartstoner. Jag hade aldrig kopplat samman faktumet att man kan i remot editorn pitcha enstaka toner sÄ dessa blir kvartstoner. NN-XT Àr ju trotsallt min favoritinstrument i Reason sÄ att de andra klarar inte av det bekymrar mig inte speciellt mycket! Ge dig sjÀlv en puss frÄn mig :rolleyes:.

Postat
Dessutom hjÀlpte du omedvetet mig med en mycket viktig sak i min musik, nÀmligen kvartstoner. Jag hade aldrig kopplat samman faktumet att man kan i remot editorn pitcha enstaka toner sÄ dessa blir kvartstoner.

Ja, det dĂ€r Ă€r smidigt. Synd att det tar sĂ„n tid att programmera sin patcher bara. 😄

Tips: LÀgg en instrumentsampling i vanlig 12-toners skala frÄn anslag/velocity 0 till 110.

Kopiera zonen en gÄng, Àndra velocity till 111-127, och sÀnk tune till -50.

Nu fÄr du vanlig halvtonsskala nÀr du lirar vanligt, och nÀr du slÄr an tangenten jÀttehÄrt fÄr du kvartstonen som ligger under.

Det kan vara mycket anvÀndbart nÀr man vill flika in nÄgon kvartston tillfÀlligt.

Postat

Linus:

aaaaaah, coolers! Ge dig sjĂ€lv Ă€nnu en puss 😄. Reason Ă€r mycket bĂ€ttre Ă€n jag trodde....och jag trodde den var mycket mycket bra. Kanske tom det bĂ€sta programmet i sin genre nĂ„gonsin!

Postat

Alla vet ju att redrum Ă€r bĂ€st 😄

GĂ„r Ă„ göra hela lĂ„tar med bara den 😎

Fast det gÄr med NN.XT ocksÄ. Men egentligen sÄ Àr ju DR.Rex bÀst.

Postat
Ge dig sjĂ€lv Ă€nnu en puss 🙂

:rolleyes:

Jag gjorde en cover pĂ„ Moein - Bigharar en gĂ„ng. DĂ„ fick jag skruva mycket med kvartstonerna. đŸ˜±

Postat (redigerat)
Reason Àr mycket bÀttre Àn jag trodde....och jag trodde den var mycket mycket bra. Kanske tom det bÀsta programmet i sin genre nÄgonsin!

Nej, nu har du allt fel. Reason Àr bara en loopleksak för barn...Det vet ju alla.

:rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

HÀrmed utfÀrdar jag en förbannelse över Pluffo.....mÄ hans apa drabbas av kroppslig mjÀll och fÀlla hÄr och mÄ han sjÀlv se ut som Homer Simpson nÀr han vÀl nÄr den Äldern.

Linus:

Jag saknade verkligen kvartstonerna. Jag trixade med ett par tips jag fick hÀr pÄ forumet, men det gick iaf inte. Till sist gav jag upp och gjorde om alla mina kvartstoner till halvtoner. Nu jÀdras blir det andra bullar! Instrumenten i NN-XT bör rÀcka bra för att spela melodierna med kvartstoner, eftersom ackord med kvartstoner lÄter som.....Pluffos apas stjÀrt......

[edit]förbannelsen intensifierades[/edit]

Redigerat av Solfeggio
Postat
HÀrmed utfÀrdar jag en förbannelse över Pluffo.....mÄ hans apa drabbas av kroppslig mjÀll och fÀlla hÄr och mÄ han sjÀlv se ut som Homer Simpson nÀr han vÀl nÄr den Äldern.

LOL!!! 😄

Fattade du inte det uppenbara skĂ€mtet relaterat till fruppes utalanden? 😆

Eller var du ocksĂ„ ironisk nu? 😉

• 3 veckor senare...
Postat

Jag tycker en ratt som hade gĂ„tt frĂ„n fw till bw hade varit intressant. Skulle ljudet dĂ„ morfa sig sjĂ€lvt och böja sig ut-och-in? AlltsĂ„ fw = 0 och dĂ€remellan nĂ„gon slags morfning till bw som slut. Mums hade jag sagt till en sĂ„dan funktion. 😉

Postat (redigerat)

man kan ju faktiskt sĂ€nka Cent upp o ner i Subtractorn.. 😉

annars varför inte göra samplingar i ett ext program o vĂ€nda dom dĂ€r sĂ„ man kan lĂ€gga in dom i ReDrum?? det har jag ett par stycken iaf.. 🙂

man mÄste ha ett par samplingar för allt.. ifall att!!!!

Redigerat av IDF
Postat (redigerat)
annars varför inte göra samplingar i ett ext program o vĂ€nda dom dĂ€r sĂ„ man kan lĂ€gga in dom i ReDrum?? det har jag ett par stycken iaf.. 🙂

Jag har alltid vĂ€nt pĂ„ dom i ljudinspelaren om det handlat om att komma pĂ„ att ha reverse av en sampling under skapandeprocessen. 😉 Har jag haft en idĂ© innan vad jag ska göra med samplingar sĂ„ har jag gjort det nĂ€r jag editerat i Wave Lab. Kanske ska göra det lĂ€ttare för mig i framtiden.

Redigerat av Martin Ternander
Postat
annars varför inte göra samplingar i ett ext program o vĂ€nda dom dĂ€r sĂ„ man kan lĂ€gga in dom i ReDrum?? det har jag ett par stycken iaf.. 😼

Jag har alltid vÀnt pÄ dom i ljudinspelaren om det handlat om att komma pÄ att ha reverse av en sampling under skapandeprocessen. :rolleyes: Har jag haft en idé innan vad jag ska göra med samplingar sÄ har jag gjort det nÀr jag editerat i Wave Lab. Kanske ska göra det lÀttare för mig i framtiden.

hoppas du sparar alla samplingar i ett stort jĂ€dra bibliotek.. 😛

Postat

Jag har alltid vĂ€nt pĂ„ dom i ljudinspelaren om det handlat om att komma pĂ„ att ha reverse av en sampling under skapandeprocessen. 😎 Har jag haft en idĂ© innan vad jag ska göra med samplingar sĂ„ har jag gjort det nĂ€r jag editerat i Wave Lab. Kanske ska göra det lĂ€ttare för mig i framtiden.

hoppas du sparar alla samplingar i ett stort jĂ€dra bibliotek.. 😄

Att göra musik med hjÀlp av datorn utan att ha ett stort ljudbibliotek (soundbank) Àr som att kÀka hamburgare utan kött. :rolleyes:

Postat
annars varför inte göra samplingar i ett ext program o vĂ€nda dom dĂ€r sĂ„ man kan lĂ€gga in dom i ReDrum?? det har jag ett par stycken iaf.. 😄

Jag har alltid vĂ€nt pĂ„ dom i ljudinspelaren om det handlat om att komma pĂ„ att ha reverse av en sampling under skapandeprocessen. 😎 Har jag haft en idĂ© innan vad jag ska göra med samplingar sĂ„ har jag gjort det nĂ€r jag editerat i Wave Lab. Kanske ska göra det lĂ€ttare för mig i framtiden.

hoppas du sparar alla samplingar i ett stort jĂ€dra bibliotek.. 😄

Att göra musik med hjÀlp av datorn utan att ha ett stort ljudbibliotek (soundbank) Àr som att kÀka hamburgare utan kött. :rolleyes:

ja verkligen.. eller en macka utan bröd!! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.