Jump to content
Annons

Prestandamässig skillnad?


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag får väl börja mitt inlägg med att jag var iväg till en datorbutik idag och spanade in nya iMac. "I think I'm in love"... 😉

Det var 20-tummaren de demokörde. Den är troligen för stor för mitt lilla studiokrypin så antagligen skulle 17-tummaren vara bättre (utrymmesmässigt).

Jag är helt och hållet novis på Mac och tänkte höra med er (ni gamla Mac-rävar) om skillnaden mellan de två nya iMacarna som kommit: 1,83GHz och 2,0GHz.

Hur märkbar är skillnaden på 0,17Ghz?

Jag är medveten om att min fråga är svårbesvarad eftersom det inteloptimerade Logic inte kommit än, men ändå...

Går det att svara på min fråga rent generellt?

En annan sak:

Är det dumt att skaffa en iMac som musikdator? Det jag menar är om den "räcker till"?

P.S. Jag kör PC och Tracktion 2 för tillfället, men har mer och mer övervägt att gå över till Mac och Logic.

OBS! Snälla, starta nu inget nytt PC vs. Mac-krig. 😄 Jag vill bara ha svar på min fundering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Skillnaden i prestanda lär inte vara speciellt stor, däremot så är 20" skärmen något bättre vad gäller tittvinkel och vad gäller kontrast och ljusstyrka och 20"-aren har givetvis fler pixlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden i prestanda lär inte vara speciellt stor, däremot så är 20" skärmen något bättre vad gäller tittvinkel och vad gäller kontrast och ljusstyrka och 20"-aren har givetvis fler pixlar.

Okej.

Vad tror du om iMac som musikdator då? Jag tycker inte det borde vara några problem men som sagt, jag kan inte speciellt mycket om Mac (än! 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
En annan sak:

Är det dumt att skaffa en iMac som musikdator? Det jag menar är om den "räcker till"?

iMacen lär räcka till dina musikskaparbehov, annars kan du ju alltid vänta till Powemacarna med intel släpps eller köpa en Dual Core (eller Quad) Powermac G5 redan nu som också räcker mycket långt.

köper du en iMac kan du ju dessutom utöka prestandan över Ethernet.

Största riktiga nackdelen med iMac är att de saknar Firewire 800 anslutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Med tanke på att jag nu jobbar på en PC med en AMD 2000+ CPU och 512MB i RAM så tror jag också att en iMac är mer än nog för mig. 😮

Har du sett/hört nåt datum för PowerMacarna med Intelprocessorer?

iMacarna Släpps vilken dag som helst i Sverige men efterfrågan lär vara rätt stor. Kolla www.inwarehouse.se www.macoteket.se eller www.estadmusik.se för leveransdatum.

Vad gäller intelpowermacarna så ryktas det om att de eventuellt kommer släppas till Apples jubileum i Mars/April

Om du köper så se till att köpa med 1GB minne till, eftersom för lite minne i datorn är som att köra bil på bara bensinångorna.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper så se till att köpa med 1GB minne till, eftersom för lite minne i datorn är som att köra bil på bara bensinångorna.

Det gäller oavsett iMac eller PowerMac antar jag?

När det blir dags så har jag tänkt mig 2GB RAM (och det lutar starkt åt en iMac).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om du köper så se till att köpa med 1GB minne till, eftersom för lite minne i datorn är som att köra bil på bara bensinångorna.

Det gäller oavsett iMac eller PowerMac antar jag?

När det blir dags så har jag tänkt mig 2GB RAM (och det lutar starkt åt en iMac).

Gäller i princip alla datorer.

Ja 2GB extra minne är inte feljava script:emoticon('😮') 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...