Jump to content
Annons

Sequencer?


Jimi

Recommended Posts

Tjena. Jag har använt Reason i lite över ett år och varit ganska nöjd med det.

Nu skulle jag dock vilja expandera med att lägga till sång, kanske gitarr, nån billig hårdvarusynth och lite VSTs. Eftersom Reason är så pass "låst" behöver jag alltså ett sequencer-program.

Anledningen till att jag frågar här är att jag skulle vilja ha tips på något program som funkar bra tillsamans med Reason via ReWire. Jag har också blivit väldigt van vid Reasons sequencer och vill helst ha något som ser ungefär lika ut så jag slipper lära om allt för mycket. Jag tror Reason fortfarande kommer vara ett av "huvudinstrumenten" eftersom jag blivit ganska fäst vid Combinator och de mer eller mindre vanvettiga skapelserna jag åstadkommit med hjälp av den. 😕

Krav/önskemål i övrigt:

-Enkel, stabil och resurssnål framför komplicerad, buggig och seg

-Lättanvänd - vill inte behöva gå in i 20 undermenyer för minsta lilla åtgärd. Röriga toolbars med 100 ikoner är ingen höjdare heller.

-Bra stöd för hårdvarusynthar och inspelning (sång, gitarr)

-Fungerar bra med div midi kontrollers (har en BCR och UF7, och funderar på en BCF också. Så skönt att kontrollera allt med riktiga rattar istället för med musen)

-Billig (föredrar att köpa all programvara jag använder)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta program har ju Rewirestöd idag. Det du ska fundera över är upplägget. t.ex skiljer sig Live, Tracktion och Cubase upplägget och därigenom också ind arbetsflödet. pröva några demos ifrån olika program och bestäm sen

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla upp lite demos och så. Tycker dock de är lite väl begränsade iom att det ofta stänger ner efter 20-30 minuter. Inte tillräckligt för att lära sig arbeta med programmet.

Visst har det flesta program ReWire stöd, men vad jag läst har vissa sämre och vissa bättre stöd. Alltså fler eller färre kanaler, vissa funktioner som inte funkar något vidare o.s.v. Var iofs ett tag sedan jag läste om det. Kanske är bättre nu? Jag använder PC (Windows XP).

Tracktion verkar skönt haha "If your music sucks, it'll still suck. But you'll make it a lot quicker with Tracktion". Låter som jag ungefär 😕 Nån som använder det?

Ableton Live har jag hört mycket bra om. Vet inte om upplägget passar mig dock i.o.m. att det är loop-baserat, även om jag inte är riktigt helt på det klara med hur det faktiskt fungerar i praktiken. Reasons sequencer kan väl sägas vara baserad på loopar - brukar använda Group-funktionen och ctrl+c/v rätt mycket. Men å andra sidan är man ju inte låst att jobba så. Man kan ju lika gärna spela varje instrument i hela låten i en "take" om man vill och inte röra Group eller klipp o klistra funktionerna. Beror ju helt på vilken stil man arbetar med men vill inte vara låst att bara arbeta på ett sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...