Jump to content
Annons

resurskrävande/snåla pluggar


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej,är det någon som har stenkoll på vilka pluggar/instrument man bör undvika pga deras höga cpu-belastning?

Jag har installerat en hel del i min dator och ibland drar cpu-mätarn i höjden fast man kanske bara har ett par-tre effekter,givetvis skulle jag ju anteckna dom tillfällena så att jag kunde rensa ut dom icke önskvärda pluggarna,men jag funkar inte så,jag går vidare och testar en annan plugg osv...

Vet att det stått i en del nr av STUDIO då nya grejor kommit ut men skulle vilja ha lite tips från er som redan har detta i minnet/huvudet-vilka äter mest respektive minst gentemot "nyttigheten" eller kvalitén på dom??? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm... vet inte riktigt vad du är ute efter, men vissa syntar har ju en tendens att dra mycket kraft. Regeln verkar vara att ju mer komplexa pluggar desto mer kräver de av din cpu (ganska logiskt) Sedan finns det ju en uppsjö funktioner i mer moderna progrtam som skall dra ner prestandaanvändning. T e x olika funktioner för hur mycket du laddar av samplingar m.m.

Reverb tycker jag ofta är det som tiltar mitt system. Om jag ligger på gränsen och slänger på ett bra reverb så börjar det ofta hacka och konstra.

Bra freeze funktion eller mycket pillande med att bounca audiofiler är väl nyckeln för den som inte har dubbla kärnor och vill göra ett halsort projekt. (överdrev lite)

När det gäller ditt system så tycker jag nog att du bör följa trial and error tanken. Testa dig fram. Och glöm inte att det är bättre att ha ett par riktigt bra pluggar som man verkligen kan och vet vad de kan göra än att ha ett par hundra som man inte fattar något av. 😄

edit Måste kanske ge några exempel på vad jag menar.

http://www.rgcaudio.com/

Deras z3ta+ är en underbara synt med ljuvliga ljud. Men den krossar nästan min cpu. Slutar jag använda den? Nej jag spelar in men bouncar.

Waves IR samma sak. Ett fantstiskt reverb, men systemet orkar oftast inte. Guitarrig likaså. Det har en tendens att kräva väldigt mycket, men så är det också en komplex plugg-in.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm,mycket riktigt-har blivit lite för många såna gratispluggar (varav en del iofs är riktigt bra) som ligger och skräpar,men jag har även köpta pro-pluggar och där tycker jag det finns tveksamheter i fråga om för hög cpu-användning-därför satte jag in denna tråd där jag ville höra om rekommenderade-finfina pluggar i fåtal helt enkelt...

vst eller rtas kom igen bara-REKOMMENDERA MERA! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte så stora problem med guitar rig 2. Den drar oftast 10% cpu för mig, inte så mycket om jag bara ska ha ett spår.

Ska jag köra dubbningar och flera spår så kör jag guitarrig på ett gruppspår, och kör sedan alla gitarrspår dit. Vet inte om det är dåligt på något sätt, men det har funkat bra för mig oftast. På rena ljud har jag ibland lite problem med att det låter konstigt, men på distade har jag aldrig märkt nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...