Jump to content
Annons

Höghus


ierker

Recommended Posts

# LÅTNAMN: höghus

# ARTIST/GRUPP: ierker

# GENRE: house

# LÅTLÄNGD: 3:10

# KOMPOSITÖR: ierker

# PRODUCENT: ierker

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 3.6mb

# STATUS: Skiss, vädligt tidigt utkast

# LÅTLÄNK: borta

Tjo! Ett väldigt väldigt tidigt utkast av en liten truddilutt jag nyss satt mig ner å börjat pilla på...

Introt ska ändras mycket mycket, men vad tror ni om när svänget kommer igång? (förutom att de duckar lite väl mycket)

Kan tillägga att uppbyggnaden av låten beror på att den ska vara soundtrack till en animation...

Döm på, jag tål 😉

Redigerat av ierker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja!

ducket är för starkt och för hetsigt tycker jag, men det skulle du ju ändra. tycker att det svänger helt okej, men det blir lite enformigt. kanske variera basgången lite? typ köra lite oktavering och kanske lite vibrato på synkoperna, sånt skapar gung.

körsamplingen(?) tycker jag mig känna igen, inte melodin utan själva soundet. men det kan ju vara så att jag bara associerar till en helt annan låt. gjort den själv eller samplat? snygg iaf.

när man tänker att det ska vara till en animation (musikvideo-isch eller typ outro?) så tycker jag det passar in fint.

sitter på kassa högtalare nu så mixen får nån som hör bättre kommentera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt, som du säger själv, bör göras om. Det låter ganska tråkigt en lång stund, tills trummorna kommer in ordentligt och det börjar kompressorpumpa. Först då låter det bra, och det låter jättebra! Alla ljud hittar genast sin plats, och det låter och svänger mumma! 🙂

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

@Mutto: Kören är samplad... Det är en 3D-animerad stad i musikvideostuk det ska vara till 🙂 Tackar för feedback! Ska trixa lite med basen och se om det kan förbättra...

@Mornel: Introt kommer göras om helt, men kommer vara ganska långt och "tråkigt"... Det ska vara tajmat in i minsta detalj med en animation så 😆 Kul att du gillar iaf!

edit: stavning

Redigerat av ierker
Link to comment
Dela på andra sajter

@Mutto: Kören är samplad... Det är en 3D-animerad stad i musikvideostuk det ska vara till 😳 Tackar för feedback! Ska trixa lite med basen och se om det kan förbättra...

@Mornel: Introt kommer göras om helt, men kommer vara ganska långt och "tråkigt"... Det ska vara tajmat in i minsta detalj med en animation så 😆 Kul att du gillar iaf!

edit: stavning

Det är skön stämmning i låten. Me likes! Tycker trummorna försvinner lite där i början dock. Det är lite långt intro. Men när de väl kommer igång är det väldigt soft.

En 3D-Animerad stad? Tell me more! 😆

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag vill ha åttondelar på trummorna! Annars får du svårt att få det där feta gungande svänget!

Tycker du kan börja jobba med det mer i introt. Tycker nästan du kan skita i det helt o gå rakt in i dua dunket. Det är nästan som två olika låtar nu, blev tämligen paff när det drog igång.. Det är ju så det ska låta!!!!!

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker introt låter bra som det är. Gillar softa intron 😆

Men, det ska ju passa bra i sammanhanget, till animationen då..

Hade varit roligt att få se hur den ser ut, för att kunna dra paralleller. (eller vad man nu kan säga)

När baskaggen kommer in och pumpar så låter det så grymt bra att jag blir avundsjuk. Bara så du vet 😳

Har inget att klaga på, inte efter bara några genomlyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

@FredAsp: Förstår inte riktigt hur du menar med trummorna... Är det trummorna i introt du vill ha åttondelar på? Introt ska ju, som sagt göras om 😕 Tack för feedback iaf!

@Jiisuki: Tackar! Alltid kul när folk gillar det man gör 😄 Det lär ta ett tag innan animationen är klar, men jag lovar att jag lägger upp då...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Jiisuki: Tackar! Alltid kul när folk gillar det man gör 😄 Det lär ta ett tag innan animationen är klar, men jag lovar att jag lägger upp då...

Väntar med spänning på animationen 🙂

Första gången jag hörde låten så var jag inte så säker på basen i början, men efter ett tag så älskade jag den! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

@pirateKING: Tack för feedback 😄 Svårt att förklara de där med animation, men om vi säger så här; Jag slänger upp den här när det är klart 😕

Lite offtopic här men: Okey verkar spännande. Jag håller på med 3D animationer till vardags, så jag vart lite nyfiken bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
(förutom att de duckar lite väl mycket)

Bulls eye, precis vad jag tycker.

Annars låter det fint.

Du kan ju alltid göra en version för animationen och en version för dansgolvet och till den senare skulle det ju funka med ett "vanligare" intro.

Kom igen, fixa en separat dansgolvsversion, a la Stureplan/St Tropez, och lägg ut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

@Valdez: tackar!

Har pillat vidare rätt mycket med den nu... kanske lägger upp ny version imorrn 🙂

God natt så länge!

Ser vi fram emot. Det svänger gött när väl pumpet kommer in, kanske lite väl hårt som någon påpekat. Slit vidare, ser fram emot att höra resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Här en ny version med lite blandat trix i Höghus ny

Fint dunk!

Tycker du ska fundera på basgången 00:36 och 01:10, alla toner ger inte riktigt stöd åt några av de nya ackorden.

Och bygg upp en tydligare dynamik. Den början helfint, och håller en bra bit in. Men efter en stund tappar den konturerna i vad som är hårt och löst, kompositionsmässigt. Som förslag kanske hihatsen vid 01:34 komma in lite smygigare?

Och precis där låten slutar, kör ett lugnare parti några vändor för att sedan braka loss i huvudtemat igen.

Observera, jag är ingen stureplansgrabb. Fast gillar ändå dansgolv, så ta mina synpunkter hur du vill.

Men basgången tycker jag du ska tänka på, kan nog lyfta några snäpp med andra toner vid vissa av ackorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

@3xmax: själva upplägget, att jobba med dynamiken, smyga in vissa grejjer osv, ska jag absolut jobba på, har bara försökt bygga upp en fin grund först 😄 Basgången ska jag titta över...

Är absolut ingen stureplansgrabb jag heller, men jag tackar för feedback och tar dina synpunkter på stort allvar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska fundera på basgången 00:36 och 01:10, alla toner ger inte riktigt stöd åt några av de nya ackorden.

Precis min tanke också. När jag lyssnade så tänkte jag direkt att här är något skumt, basen passar liksom inte med resten av musiken.

Jag kan inte låta bli att tycka att det låter en aning tunt också. En aning mer bas kanske. Annars låter det mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...